Autofinanțare, adică fără finanțare

Publicat în Dilema Veche nr. 814 din 26 septembrie – 2 octombrie 2019
Bătălia cu giganții jpeg

Cuvîntul „criză“ a intrat deja în limbajul curent pentru oricine lucrează în domeniul culturii. Criza e o certitudine, e la fel de sigură ca moartea. Dar prezența crizei n-a fost parcă nicicînd mai amenințătoare ca acum, la acest început de stagiune. Cum s-a ajuns aici? În 2017, ministrul Culturii Ionuț Vulpescu (PSD) a hotărît dublarea salariilor actorilor, dar nu a oferit soluții și pentru dublarea fondurilor de salarii. Meritată sau nu (majoritatea actorilor aveau într-adevăr salarii mici), decizia venită de sus i a pus pe manageri într-o situație complicată și în fața unor alegeri (aproape) imposibile. Mai ales instituțiile din orașele mici, finanțate parcimonios de la bugetul local, au dificultăți să susțină noul nivel salarial. Și nu-și mai permit să plătească și colaboratori – asta, în condițiile în care unele producții depind de prestații „externe“. Un alt nivel al crizei e atins în momentul în care, pentru a degreva bugetul pentru salarii, anumite servicii altminteri indispensabile (pază, tehnic etc.) sînt externalizate, plata fiind făcută prin capitolul „bunuri și servicii“. Riscurile fiind reducerea bugetelor la acest capitol și întîrzieri în alocarea fondurilor de către minister. Ambele riscuri s-au concretizat. Rezultatul e starea de incertitudine și lipsa unei perspective de viitor pentru multe instituții de spectacole. La Iași, de pildă, directoarea Operei Naționale a anunțat deja că e puțin probabil să mai poată produce vreun nou spectacol pînă la sfîrșitul anului dacă nu i se acordă mai mulți bani la rectificare. Într-o eventuală, dar improbabilă rectificare bugetară își pun speranța multe instituții de cultură…

Pînă la rectificare a venit însă o dispoziție a ministrului Culturii Daniel Breaz (din 10 septembrie), care le cere managerilor următoarele: „Pentru instituțiile finanțate din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, o analiză asupra categoriilor de venituri pe care acestea le încasează și transmiterea unor propuneri care să promoveze măsuri de ordin legislativ și/sau administrativ care să conducă la majorarea acestora, astfel încît finanțarea să se asigure preponderent din veniturile proprii încasate; fiecare instituție va efectua o analiză a legislației din domeniu și va iniția, după caz, propuneri de modificare a celei existente, astfel încît aplicarea noilor reglementări să conducă la o utilizare eficientă și economicoasă a fondurilor publice“. Cum ar veni, instituțiile publice de cultură să găsească mijloace pentru autofinanțare. Să ne înțelegem: în principiu, nu e greșit ca ministerul să ceară instituțiilor subordonate mai multă grijă în cheltuirea banilor publici. A le cere însă măsuri de economisire în condițiile în care nu se poate spune că pînă acum s-au bucurat de bugete generoase, a le cere să se autofinanțeze după ce tocmai Guvernul a dublat salariile angajaților, e nu doar o incoerență administrativă, ci un paradox de neînțeles. Apropo: își mai amintește oare cineva ce a însemnat, în anii 1980, autofinanțarea?

De fapt, nu bugetul trebuie rectificat, ci sistemul în sine: acest mod de funcționare în care erorile se repară din mers, providențial (sau nu). Că „nu mai sînt destui bani la cultură“ se știe deja de multă vreme. Momentul „vesel“ produs pe scenă, în mai, în cadrul Galei UNITER, de Reactor, a fost doar o ilustrare a unui adevăr pe care managerii de instituții îl cunosc, dar pe care în general nu îndrăznesc decît să-l șoptească pe holuri și prin culise. Unii tac din oportunism, în speranța că poate-poate vor ajunge la o înțelegere cu ministerul. Alții tac de teamă că și-ar putea pierde o finanțare decentă măcar anul viitor, dacă acum nu s-a putut. Și în tot acest timp, bugetele nu mai ajung decît pentru salarii.

Încă și mai grea e situația sectorului independent, văduvit de 30% din bugetul destinat proiectelor culturale co-finanțate de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Bani existenți efectiv în cont, dar nealocați la timp! Cei de la Reactor au avut curajul să denunțe această inițiativă nefericită a guvernului PSD. Multe alte organizații au fost afectate de această reducere neașteptată a fondurilor și au protestat gălăgios și cu inspirație. Imaginile nu l-au impresionat nici pe ministrul Culturii, nici pe cel al Finanțelor: artiștii s-au îmbrăcat în saci negri, de morgă, și s-au întins pe treptele ministerului. Criza e o certitudine, e la fel de sigură ca moartea.

Într-o eventuală, dar improbabilă rectificare bugetară își pun speranța multe instituții de cultură…

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.