„Am încercat să ies din cercul vicios al lamentaţiilor“ - interviu cu regizorul Alexandru SOLOMON

Publicat în Dilema Veche nr. 630 din 17-23 martie 2016
„Am încercat să ies din cercul vicios al lamentaţiilor“   interviu cu regizorul Alexandru SOLOMON jpeg

Noul documentar al lui Alexandru Solomon se numește România, patru patrii și îi are ca protagoniști pe scriitorii Gabriela Adameșteanu, Norman Manea, Mircea Cărtărescu și Florin Lăzărescu. Filmul face parte din colecţia „Europa scriitorilor“, care cuprinde 16 documentare și este produs de prestigioasa televiziune Arte. Italia este reprezentată de Claudio Magris şi Erri de Luca, Irlanda de Robert Mcliam Wilson, Edna O’Brien, Roddy Doyle şi Colm Tóibín, iar Spania, de Juan Goytisolo, Manuel Rivas şi Barnardo Atxaga. România, patru patrii a avut premiera luna trecută.

Ce ne puteți scrie despre proiectul „Europa scriitorilor“?

„Europa scriitorilor“ este o serie de filme documentare inițiată de canalul Arte, în jurul ideii de a alcătui un tablou al Europei, al identităților naționale și culturale de astăzi prin prisma unor scriitori contemporani din țările portretizate. Seria era gîndită și ca o modalitate de promovare a literaturii din aceste țări. Pentru cum funcționează lucrurile în România, cred că e interesant de menționat faptul că Arte a cerut mai multor producători independenți să depună proiecte pentru diverse filme ale seriei. Les Films d’Ici, unul din producătorii implicați în realizarea seriei, m-a invitat să fac filmul românesc. Am scris un proiect care a fost aprobat.

V-ați hotărît ușor cînd ați ales cei patru protagoniști ai documentarului?

Selecția celor patru scriitori trebuia să răspundă mai multor criterii. Una din condițiile seriei era ca operele scriitorilor respectivi să fi fost publicate în Franța sau în Germania. Am vrut ca protagoniștii să aparțină unor generații diferite, să fi trecut prin experiențe de viață cît mai diverse, care să acopere cît mai mult din istoria recentă a României și, eventual, din aria ei geografică. De asemenea, îmi doream ca măcar unul din protagoniști să fie o autoare.

O bună parte din material este dedicat perioadei dinainte de 1989. Ați urmărit un efect de contrast cu punerea în evidență a aspectelor pozitive ale României de astăzi?

Dificultatea cea mai mare a proiectului era ca filmul să fie „lizibil“ și pentru un public occidental, care nu știe multe despre România, și – în același timp – să fie interesant și pentru publicul românesc. Trebuia conturat un context istoric și totuși să nu repet clișeele cunoscute despre România. Una din secvențele mele preferate include un material de arhivă filmat pe stradă la începutul anilor ’90, în care o bătrînă ține în brațe un iepure uriaș: nu pot să-mi dau seama dacă e împăiat sau pur și simplu mort. Dacă îți iei timpul să privești arhivele cu suficientă răbdare, imaginile încep să povestească lucruri mai subtile despre lumea respectivă.

Ca să mă întorc la întrebare: trei din cei patru autori din film scriu despre perioada de dinainte de 1989. Ei s-au format în acele vremuri. În orice artă cred că există o perioadă de digestie a realității și lucrurile mai vechi capătă un contur mai clar în timp.

Cum se raportează la România Norman Manea, prin comparație cu ceilalți trei scriitori?

Norman Manea are o anumită distanță față de realitățile românești, distanța exilului. Continuă să scrie în limba română, este foarte legat de mișcările din peisajul politic, social și cultural de la noi, dar trăiește în altă parte. În plus, Norman Manea a trăit direct, copil fiind, experiența deportării în Transnistria și acest lucru l-a marcat pentru totdeauna. Aceste două experiențe de înstrăinare dau o perspectivă diferită asupra României.

Nu ați evitat nici secvențele despre Revoluție… Au făcut parte din scenariul inițial sau le-ați introdus dintr-un motiv anume?

Da, e greu să eviți momentul Revoluției, e un moment hotărîtor pentru evoluția oricăruia dintre noi (inclusiv a celor care s-au născut după el). În același timp, am căutat să evit prezentarea Revoluției prin aceleași imagini de arhivă mult prea folosite și am ales o înregistrare de la Iași. Era important ca filmul să prezinte perspectiva scriitorilor asupra Revoluției și cred că ei scot la iveală cîteva detalii noi.

Cît material ați filmat și pe ce criterii ați împărțit structura interviurilor?

Am filmat vreo treizeci de ore de material, la care s-au adăugat destul de multe ore de arhivă de la TVR și de la ANF. Am încercat, prin întrebări, să urmăresc anumite teme comune pe parcursul interviurilor, ca să pot face anumite intersecții între ele la montaj. Montajul a durat două-trei luni, a fost greu să găsim o structură care să nu arate ca o înșiruire de interviuri. Cred că, pînă la urmă, a reieșit un raport echilibrat între cei patru protagoniști.

A impus canalul Arte o durată anume? Cum își promovează proiectul?

Durata de 52-53 de minute este una standard pentru televiziune. Seria a fost difuzată pe bucăți începînd din 2014. Fiecare „episod“ al seriei a fost disponibil online pe site-ul Arte timp de trei-patru luni după difuzarea TV. S-au făcut vi­zionări de presă. În martie, Arte lansează toată seria pe suport DVD, într-un cofret, la Salonul de Carte de la Paris.

Tonul filmului este optimist, așa cum au fost și declarațiile scriitorilor invitați la proiecția de gală. Credeți că avem motive reale de optimism?

Nu știu dacă optimist e cuvîntul. Poate realist? Sau ne-isteric? Am încercat să ies din cercul vicios al lamentațiilor despre noi înșine, un cerc care se închide mereu cu laude nemăsurate. Florin Lăzărescu spune foarte bine, la finalul filmului, că nu sîntem nici mai buni, nici mai răi decît alte nații. Trebuie să ne împăcăm odată cu noi înșine. Asta m-a motivat cel mai mult să fac filmul.

Nu sînteți la prima colaborare cu Sophie Reiter. Tot ea a semnat montajul pentru Marele Jaf Comunist…

Sînt la a patra „întîlnire de lucru“ cu Sophie Reiter: am mai montat cu ea, pe lîngă Marele Jaf…, Clara B. și Kapitalism – rețeta noastră secretă, iar acum România, patru patrii. Filmele (și eu) îi datorăm multe. Sophie e o monteuză excepțională, un om cultivat, extrem de curios și de inteligent, care a învățat în toți anii aceștia mai multe despre România decît știm mulți dintre noi. Are un fel de a citi cu onestitate imaginile în succesiune, în așa fel încît vede povestea din spatele imaginilor și nu se lasă furată de prima impresie, de o etichetă lipită în grabă. Monteuza sau monteurul sînt oameni-cheie la documentar, pentru că filmul se scrie la montaj. Lucrez cu Sophie și la următorul, la Ouăle lui Tarzan.

a consemnat Roxana CĂLINESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.