- interviu cu regizorul Cristian MUNGIU, directorul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest -
 
Festivalul, care se va desfăşura în perioada 23-29 octombrie, a ajuns la a şasea ediţie. Ce s-a schimbat şi ce a rămas la fel de cînd aţi început să-l organizaţi? 
 
Ideea de bază – de a rezuma tot ce e mai bun în toate secţiunile de la Cannes, într-o săptămînă de proiecţii la Bucureşti – a rămas. Festivalul a crescut însă în toate dimensiunile: arătăm mai multe filme şi aproape pe toate cele premiate, în mai multe săli, avem mai mulţi cineaşti prezenţi care îşi introduc filmele, organizăm masterclass-uri, dezbateri şi retrospective. Festivalul a căpătat o prestanţă care îi permite să aducă cineaşti pe care festivaluri de tradiţie, cu zeci de ediţii la activ, nu îi pot aduce. Să primeşti vizita cîştigătorului de Palme d’Or în anul în care a cîştigat trofeul e cumva echivalent cu o lansare de carte cu cîştigătorul Nobelului pentru literatură în persoană – însă, din păcate, în România, percepţia nu este încă asta. 
 
Şi despre Festivalul de la Cannes se scrie că are ani mai buni şi ani mai puţin buni. Cum vi se pare că a fost 2015 şi ce filme aţi recomanda din ce vom vedea în curînd la Bucureşti? 
 
A fost un Cannes cu mai puţini regizori-vedetă, dar cu multe descoperiri. Din ce va rula la Bucureşti, recomand în primul rînd Dheepan, proiectat în prezenţa lui Jacques Audiard, care va vorbi despre film, apoi, din aceleaşi motive, Love, în prezenţa lui Gaspar Noé, La Tête haute, în prezenţa lui Emmanuelle Bercot, The High Sun, în prezenţa lui Dalibor Matanic, seria Arabian Nights, a lui Miguel Gomes (care va avea un Q&A prin Skype joi seară, pe 29 octombrie), La Tierra y la Sombra, cîştigătorul Caméra d’Or, The Lobster, al lui Yorgos Lanthimos, dar şi Mustang, opţiunea pentru Oscar a Franţei – regizat de o turcoaică. Plus A Cemetery of Splendor, noul film al cîştigătorului de Palme d’Or Apichatpong Weerasathakul, sau Desde Allá, premiat în septembrie la Veneţia cu Leul de Aur – care nu are distribuitor în România. Pentru cine se orientează după premii, sînt de văzut 12 filme premiate la Cannes anul acesta. Cireaşa de pe tort este joi, pe 29 octombrie, la Cinema PRO – proiecţia de gală Lumière!, în prezenţa delegatului general al Festivalului de la Cannes, dl Thierry Frémaux – cu comentariul live al acestuia peste proiecţia cu scurtmetrajele restaurate Lumière. E un spectacol extraordinar, eu l-am văzut la una dintre puţinele lui reprezentaţii ocazionale, la Lyon – e stand-up comedy în cea mai pură stare. 
 
În urmă cu ceva timp, spuneaţi că festivalul de la Bucureşti va creşte în măsura în care publicul se va arăta interesat de acest eveniment. Ceea ce s-a întîmplat deja. Anul trecut cu greu reuşeai să intri la proiecţii în sălile de cinema. Capitalul acesta de simpatie a atras după sine un număr mai mare de invitaţi şi de evenimente conexe? 
 
Din păcate, nu ne putem extinde în mai multe săli de cinema pentru că nu mai sînt alte săli de calitate în centrul Bucureştiului, însă anul acesta festivalul se extinde cu un week-end suplimentar – la Studio şi la „Elvira Popescu“, în care vor fi şi reluările celor mai cerute filme, dar şi alte titluri noi, inclusiv Ziua de Aur. Sîmbătă, pe 24 octombrie, la „Elvira Popescu“ va avea loc dezbaterea despre pirateria video, în prezenţa unui reprezentant al MUSO, compania care încearcă să combată pirateria cu un soft care te redirecţionează pe site-uri legale, duminică e conferinţa despre cinema şi critică, în prezenţa reputatului critic francez Pascal Mérigeau şi a lui Magali Montet, de la care aflăm ce rol are un ataşat de presă într-o ţară ca Franţa, care chiar are industrie cinematografică. Luni, 26 octombrie, la UNATC este masterclass-ul lui Jacques Audiard – o ocazie rară de a asculta un cîştigător de Palme d’Or vorbind despre concepţia sa privind cinema-ul. 
 
Care e cea mai mare dorinţă de cinefil pe care aţi putut să v-o îndepliniţi odată cu Les Films de Cannes à Bucarest? 
 
Să văd vreo zece filme brand new de la Cannes într-o săptămînă – ceea ce la Cannes nu pot niciodată. Şi să văd în aceeaşi după-amiază, unul după altul, filmele cîştigătoare de la Berlin, Cannes şi Veneţia – în Ziua de Aur din Les Films de Cannes à Bucarest. După care cred că ai ce vorbi în restul serii la un vin – dacă eşti cinefil.
 
a consemnat Ana Maria SANDU