În spatele cortinei

Publicat în Dilema Veche nr. 113 din 25 Mar 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Sînt şi ei, de multe ori, pe scenă, dar în plan secund. Nu prea îi observăm, deşi, fără ajutorul lor, spectacolul nu s-ar putea desfăşura. Jimmy, şeful recuziterilor de manej, îi numeşte "cortina vie". Noi le putem spune oricum, maşinişti, recuziteri sau personal tehnic. Recunosc că ideea să stau de vorbă cu ei mi-a venit abia după ce unul dintre ei, Seba, a luat Premiul pentru merite deosebite în întreaga activitate, la actuala ediţie a Galelor Circului. I-am întrebat de cînd, de ce şi cum au ales această meserie. Sebastian Grigorescu, recuziter: "Din 1984. Am avut o situaţie mai grea în familie: am rămas numai cu bunica şi a trebuit să lucrez. Am intrat în circ de la 15 ani. Aveam prietenii şi locul de joacă în Parcul Circului. Îmi plac foarte mult şi animalele. Am luat-o de la munca de jos: mătura, teul, roaba. După care, am început să montez aparate, să am grijă de siguranţa artiştilor care lucrează. Totul trece prin mînă. Întîi trebuie să te gîndeşti la ceilalţi, şi apoi la tine. Specializarea mea e deservire spectacol şi montare sus, la înălţime. Pe cupolă. Acolo mă urc pe deasupra circului. E o scară, dar cel mai bine e să ai încrdere în propriile mîini şi picioare. Sus, stăm pe ţevi înguste şi montăm aparatele. Plus siguranţele. Trebuie să fim acolo cu două-trei ore înainte. Tot noi le demontăm. La acrobaţii nu m-am băgat, deşi aveam şanse. Eu sînt omul mai direct: mie îmi place munca, îmi place să le văd, să meargă bine, dar atît. Pe timpul comunismului, artiştii îşi luau salariul, în funcţie de cum lucrau: şi nu-mi convenea să-l iau doar trei luni pe an. Aşa, cel puţin, la munca brută, aveam în fiecare lună salariul. Premiul? Eram sigur că o să mă întrebaţi. Doamna Brînduşa a fost şi rămîne o mare doamnă, care ne-a respectat. Şi pentru mine cea mai mare plăcere a fost că l-am primit din mîna ei. Premiul a fost pentru merite deosebite. Numai Jimmy şi cu mine l-am luat. În circ îmi place totul. Aici e viaţa. Vin de dimineaţă şi plec seara. Cred că am trei luni de cînd n-am mai ieşit în oraş." Stelian Mureşanu, zis Jimmy: "Din 1963, primăvara. De la început mi-a plăcut munca din circ pentru că e variată şi include tot soiul de meserii înrudite între ele şi care duc toate la împlinirea planului de realizat. În '63, terminasem o şcoală profesională de construcţii şi mă aflam cu circul în Cluj, la un unchi de-al meu: era un circ străin, enorm, o frumuseţe, multe animale, trei arene. M-a fascinat. M-am întîlnit cu cineva acolo, pe care întîmplător îl cunoşteam de la mare; şi a zis: Ťuite, eu lucrez aici, sînt electrician, dacă vrei îţi fac şi ţie lipitura». Zic - Ťmăi, deocamdată sînt aici repartizat, dar în primăvară se termină». Mi-am terminat treaba asta şi, în următorul an, am venit în Bucureşti, m-am întîlnit cu băiatul respectiv, care m-a invitat să vin la ei la o unitate de turneu. Am început la circ cu muncă brută: băteam ţăruşi, căram materiale. Mergeam cu spectacolele din oraş în oraş. Aveam, înaintea circului de pînză, unul din lemn: 36 m şi cam 1.000 de locuri. Era circ de stat. În continuare, din anii '60, am trecut la actuala locaţie a Circului Globus, dar continuam să facem şi turnee prin ţară, şi chiar în străinătate. Treaba mea era să montez circul, iar apoi să deservesc spectacolul. . Eram recuziter de manej. Toată acţiunea se întîmpla în arenă. Acolo, eram o echipă de 8-10 oameni. Montam recuzita pentru animalele sălbatice, gratiile acelea. Tot ce trebuia pentru zburători. Acestea erau şi cele mai grele. Am lucrat cu un circ maghiar, Paprika Cocktail, o revistă pe gheaţă. Am lucrat cu Troli Rodin, care avea gheaţă, apă şi manej, pur şi simplu, în mijloc. Era o feerie, n-am mai întîlnit aşa spectacole la chapiteau. După care a urmat Medrano, un circ italian, care, după ce a fost prin ţară, a venit la Bucureşti, întîi în Obor, apoi aici, la Circul mare, unde am dat 3 luni spectacole cu sala arhiplină. Era primul circ occidental venit la Bucureşti să lucreze. După care am lucrat 3 luni şi jumătate aicea, 6 luni în URSS, apoi în Coreea, Mongolia. Ca recuziter de manej, şef de echipă, montez şi supraveghez toate numerele aeriene, de la primul gong şi pînă la sfîrşitul spectacolului. Deservire de numere în arenă. Transportul animalelor sălbatice; transportul animalelor domestice. Facem montări special: odată, am avut un bazin, cu o navă spaţială. În afara de asta, trebuie să controlăm toate numerele aeriene, aparatura de sus, din cupolă." Tehnică şi eroism "Au fost şi probleme. Una s-a întîmplat în iarna lui '85: un dresor polonez, căsătorit cu o româncă, a intrat în arenă, la dresura de lei. S-a împiedicat în timpul numărului, a căzut în arenă şi au sărit leii pe el, să-l mănînce. L-au sfîşiat. Am intervenit, am intrat în arenă, am luat o furcă specială, m-am luptat cu leii, le-am spus pe nume căci îi cunoşteam, am încercat să-i înlătur de lîngă dresor. Am reuşit. Am început să-l trag pe dresor pînă spre ieşire. După care, am scos animalele pe ieşirea lor. Pe dresor l-a luat Salvarea, i-au acordat primul ajutor, a scăpat, trăieşte şi la ora actuală. În sală se crease panică, au leşinat spectatoarele. Eu am încărunţit pe toată partea dreaptă, inclusiv jumătate de mustaţă. După şase luni, cu dresorul refăcut, am plecat în Emiratele Arabe. Eu îl asistam. A avut curajul să intre din nou în arenă. Acolo animalele au avut o tentativă să-l atace din nou. De atunci a renunţat la dresura respectivă şi a făcut alta, de jaguari. A ieşit la pensie. Are o afacere prin România, la ora actuală. N-a fost sigurul pe care l-am salvat: l-am scos din arenă, intrînd cu nişte făclii, împreună cu încă un cetăţean, pe Stan Aurel, pe care unul dintre lei l-a prins de laba piciorului şi l-a tîrît pînă în centru, unde deja venise alt leu să-l sfîşie (îl considerau o pradă); pe un al treilea, l-am salvat de a fi călcat de cal. La un spectacol de apă, un artist intra într-o sferă de metal şi rula pe fundul bazinului: l-a prins un cîrcel şi n-a mai putut mişca sfera. Atunci am sărit în apă, am întors bila, l-am împins în planul înclinat unde trebuia să ajungă, şi l-am scos afară. Altădată, o fată a căzut de la trapez: i-am schimbat traiectoria, nu a căzut perpendicular pe sol, astfel încît nu şi-a rupt decît picioarele. Acum e bine, s-a refăcut de mult. Mai am vreo doi ani şi jumătate pînă la pensie. Dacă mă ţin balamalele, stau şi după. Am fost şi premiat pentru întreaga activitate, acum doi ani, la Galele Circului. Am fost premiat şi de dl Băsescu, cînd era primar, pentru activitatea din spatele cortinei."

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.