„În Xanadu cînd Kubla Han“ (metempsihozele visului)

Publicat în Dilema Veche nr. 851 din 30 iulie - 5 august 2020
„În Xanadu cînd Kubla Han“ (metempsihozele visului) jpeg

În vara din urmă cu 222 ani – sau pe acolo –, după ce străbătuseși zona aceea de coastă, cu dealuri și ape șiroind la tot pasul, te-ai adăpostit la Ash, o fermă singuratică pe lîngă Culbone Church, undeva între Linton și Porlock, în Exmoor, la granița dintre Somerset și Devonshire, sud-vestul Angliei. Odată în odaia fără aer, indispoziția lovește, dai pe gîtlej din doctoria ta cu opiu, mereu la îndemînă o sticluță, doar niciodată nu poți ști cînd va lovi plictisul, îți lași să zburde gîndurile, care pe unde, îți amintești cum ai citit de Kublai, în cartea despre călători celebri, a lui Purchas, de pe la 1614, care descrie casa de vară a hanului mongol și împărat al Chinei („În Xanadu cînd Kublai Han și-a construit palat, împresurînd cu ziduri 16 mile de pămînt, […], la mijloc așeză măreață casă de plăcere, de se mișca din loc în loc…“), bazîndu-se la rîndul său pe spusele unui anume Marco Polo, vizitator cu cinci veacuri în urmă al desfătatei capitale Ciandu – și-acelea pe la 1298 dictate, adică după douăzeci de ani, din temniță la Genova. Se-aude, parcă, zvon de vîsle și, tot lăsîndu-te purtat de valuri, în vremea iscusitului venețian primit de han, adormi pe scaun.

Și ce să vezi, în fața ochilor, a minții bulbucate, pe-un sul de pergament ros pe la margini – rugina timpului pesemne –, se desfășoară un poem înfățișînd palatul, și simți în fiecare por, sub el, cum curge rîul sacru-n beznă, ce mult ai vrea să nu se mai sfîrșească, vers după vers, în tot atîtea opinteli îmbătătoare, imaginile se ivesc șiroi, și lucrurile-s oglindite, și le culegi fără să știi, ca picurate de-o străină gură, jur împrejur e numai vară, totul îmbie, grădini împrejmuite-n ziduri și păduri, nu te mai saturi, să bei din lapte-n paradis. Nici nu observi cînd, brusc, buimac, îți amintești sute de versuri, toate buluc, deodată, cum ai fi dat în propriu-ți creștet peste o comoară, înhați pana, o scalzi în călimară, mai să ți-o verși în poală, hîrtie, așterni pe repede-nainte, în jet continuu, să nu cumva să pierzi un rînd, dar cineva bate la ușă, te cheamă, un drac de om pe care îl vei blestema cu anii, picat din cer cînd omenirea-ntreagă îți era mai dragă, te smulge din odaie și-ți stă pe cap o oră, cu nimicuri. Degeaba te întorci apoi la masă, contururile vagi dispar cu totul, mai pescuiești opt, zece rînduri, imagini răzlețite pe fața unui rîu, în care cineva, urît de moarte, a azvîrlit un bolovan.

„Ghinionul lui Don Quijote nu este fantezia lui, ci Sancho Panza“ avea să scrie Franz Kafka, într-o notiță de jurnal din 19 octombrie 1917. Vizitatorul inoportun, misteriosul om cu treburi din Porlock nici nu bănuia că avea să devină cel mai disprețuit ins din istoria literaturii engleze, despre care un critic precum John Livingston Lowes va spune c-ar fi meritat să fie „spînzurat, eviscerat și sfîrtecat“ – cu alte cuvinte, executat pentru înaltă trădare ca pe vremea lui Henric al III-lea, cel contemporan tocmai cu Kublai Han.

Împrejurările transcrierii visului rămas modestă mărturie se dovedesc ambigue. Samuel Taylor Coleridge obișnuia să își dateze textele, dar în ce privește „Kubla Khan“ s-a abătut de la obicei, și nici nu a menționat direct poemul în vreo scrisoare către prieteni. Acum, poetul declară ca moment al compunerii fie toamna – într-o notă manuscrisă –, fie vara – în prefața primei ediții – lui 1797, invitîndu-ne astfel să bănuim echinocțiul. Circulă și alte variante, bazate pe dovezi mai mult sau mai puțin palpabile – ba că mai 1798, ba că octombrie 1799. Dar nici o anchetă nu poate stabili exact țîșnirea viselor. Ce știm cu siguranță e data publicării: 1816, la insistențele lordului Byron. Presupusul episod oniric poartă titlul „Kubla Khan: or, A Vision in a Dream: A Fragment“, fiind livrat mai curînd pe post de curiozitate psihologică, pentru a deveni, în timp, unul dintre cele mai apreciate poeme romantice. Trei stanțe însumînd abia 54 de versuri, ce par să prezinte din trei perspective același vis, ca și cum, pe măsură ce săpa în memorie, Coleridge și-ar fi amintit mai mult, pentru a culmina cu relatarea la persoana I prin care își exprima dorința de a recrea domul acela de plăcere prin cîntecul său, prin puterea fără margini a imaginației sale poetice.

Peste alți 136 de ani, în eseul „Visul lui Coleridge“, Jorge Luis Borges ne dezvăluie cum a descoperit el o cronică persană din secolul al XIV-lea, apărută prima dată în Occident după două decenii de la publicarea poemului, deci necunoscută de autorul acestuia; acolo, s-ar atesta un fapt uluitor: Kublai Han și-a ridicat palatul după un plan ce i se arătase tot într-un vis. Coincidență, escrocherie poetică, mister sau miracol, n-avem decît să visăm mai departe – bruma de cititori cîți mai sîntem –, să reîncarnăm textul de fiecare dată cînd se întîmplă să ne găsească. Borges vine cu sugestia că „sufletul împăratului, odată năruit palatul, s-a strecurat în sufletul lui Coleridge, stîrnindu-l să refacă zidirea din cuvinte, mai durabile decît marmura și metalul“ [traducere de Cristina Hăulică]. Din palat nu a rămas nimic, din poem a rămas fragmentul, iar noi, prin lectură, reîntregim ceea ce timpul și Porlock au zădărnicit. Refacem întregul, poza de ansamblu a visului originar. Nimic nu e mai trainic decît închipuirea unui cititor care știe să viseze. Numai prin asemenea transmutații poate fi împărtășit visul.

Există poeme dictate în vis, care apoi se pierd în văzduh, ca arse de lumina isterică a zilei. Sînt preschimbate nici măcar în cenușă, ci numaidecît în nimic. Dar și din nimic se pot naște lumi. Apropo, de cîte ori nu vi s-a întîmplat să fiți întrerupți de cineva în timp ce vă aduceați aminte un vis? Unde e ziua cînd gata cu întreruperile de vise, cînd fără întrerupătoare și întrerupători, cînd nu tu alarme, remindere, notificări, atenționări, ce-ți toacă visele întocmai ca un satîr? Unde ziua cînd visul va fi continuu? Pe care insulă pustie? În care galaxie foarte îndepărtată? Numai în cel de pe urmă vis bun?!

Ovidiu Komlod este poet și prozator. Cea mai recentă carte publicată: noapte-lumină, poeme, Casa de Editură Max Blecher, 2017.

Foto: S.T. Coleridge (wikimedia commons)

image png
Ceasurile organismelor
Majoritatea organismelor vii au astfel de ritmuri sincronizate cu o durată de aproximativ 24 de ore, cea a unei zile pe Pămînt.
image png
Scrierea și scrisul
Cînd unii «intelectuali» catadicsesc (nu catadixesc!) să scrie cîteva rînduri, îți pui mîinile în cap! Dixi!...”
p 22 la Necsulescu jpg
Mama, între Leagăn și Lege
Cu alte cuvinte, a seta o limită fermă și apoi a putea fi alături de copil în stările lui de revoltă, furie și neputință în timp ce asimilează limita.
image png
De la supă la politică
Anul trecut, o investigație jurnalistică a WELT a scos la iveală țelul principal al asociației: acela de a se transforma într-un partid politic.
p 22 jpg
Limba trădătoare
Și, cu toate acestea, ce capacitate formidabilă au de a distruge vieți…”.
image png
Casă bună
Însă, de bună seamă, pe vremea lui Socrate, și casele erau mai... reziliente, și timpul avea mai multă răbdare...
p 22 Radu Paraschivescu WC jpg
Radu Paraschivescu. Portret sumar
Cărţile lui Radu Paraschivescu sînt mărturia unei curiozităţi insaţiabile, a unui umor inefabil şi a unei verve torenţiale.
p 22 WC jpg
„Trecutul e o țară străină“
Ethos creștin? Indiferent de explicație, gestul este de o noblețe spirituală pe care ar trebui să o invidiem de-a dreptul.
image png
Cînd trădarea e familiară
Filmul devine astfel o restituire simbolică pentru experiențele trăite.
p 7 coperta 1 jpg
Sfîrșitul visului african
Începutul „oficial” al Françafrique e considerat anul 1962, cînd Charles de Gaulle l-a însărcinat pe Jacques Foccart, întemeietorul unei firme de import-export de succes, cu coordonarea politicii africane a Franței.
p 22 la Gherghina WC jpg
Cabinetul de curiozități al evoluției
În ciuda spectaculoasei diversități a organismelor vii, evoluția a făcut ca, prin înrudirea lor, acestea să se asemene ramurilor unui singur arbore.
image png
Sofisme combinate
Și în cazul comunicării interpersonale, distincția dintre „public” și „privat” contează.
fbman png
Testul omului-facebook
Dar să identificăm oamenii-facebook din lumea noastră și să îi tratăm ca atare, încă mai putem.
image png
Încăpățînare discursivă
Altminteri, cînd politicienii nu-și înțeleg misiunea, cheltuindu-și energia în dispute stupide și inutile, rezultatul poate fi ușor de ghicit.
1031 22 23 jpg
O lume schizoidă
Laura Carmen Cuțitaru este conferențiar la Literele ieșene, specializată în lingvistică americană.
the running man jpg
Arta figurativă și teoria recapitulării
Totodată, ambele dezvăluie peisaje unice, de o frumusețe nemaiîntîlnită.
image png
Dezamăgirea ca „dezvrăjire”
Este o deșteptare amară, dar deșteptare. Ni se pare că ni s-a luat un solz de pe ochi.
image png
De ce 2 și nu 1
Ajunși în acest ultim punct, tot ceea ce putem, așadar, conștientiza e că nu sîntem niciodată 1, ci 2, că nu sîntem niciodată singuri
image png
Oglinzile sparte ale organismelor
Astfel, poate că natura se repetă, dar nu vrea mereu să spună același lucru.
image png
Topografia iertării
Uneori, poate să apară efectul iertării de sine pentru neputința de a ierta pe alții din afară.
p 23 WC jpg
Etică și igienă
Revenind acum la psihologie și experimente, Arie Bos notează că „acolo unde miroase a substanțe de igienă, oamenii se comportă mai sociabil și mai generos”.
p 21 Viktor E  Frankl WC jpg
Pustiul refuzat
Nimic de adăugat, nimic de comentat.
p 22 jpg
Contradicțiile dreptului proprietății intelectuale
Ce înseamnă, mai exact, forma radicală a ideii? Înseamnă forma simplificată și agresivă a ideii.
p 7 LibertÔÇÜ 6 jpg
Dreptate pentru vînzătorii stradali
Comerțul stradal e o activitate economică legitimă prin care își cîștigă existența milioane de oameni.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.