Nici un documentar românesc despre 1989?

Rupert Wolfe-Murray
Publicat în Dilema Veche nr. 302 din 27 Noi 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Realizez un documentar despre evenimentele care au avut loc în ianuarie 1990, folosind extraordinara arhivă de imagini filmate de Laurenţiu Calciu cu o cameră VHS pe care şi-a procurat-o imediat după Revoluţie. Sîntem în posesia unui material fascinant cu oameni obişnuiţi, pe străzi, dezbătînd cu furie toate chestiunile politice, sociale şi economice ale acelor zile. Imaginile sînt filmate cu o răbdare ce face posibilă portretizarea anumitor personaje din rîndul mulţimii. Este vorba despre imagini mult mai intense şi personale, decît orice s-a vizionat despre acest subiect. Primul pas obligatoriu cînd faci un documentar este cercetarea amănunţită a subiectului. Acest lucru presupune vizionarea filmelor existente şi a oricărui fel de material needitat şi, desigur, înţelegerea corectă a evenimentelor acelor vremuri. Mi-am propus să găsesc toate documentarele care s-au realizat despre Revoluţia din 1989 şi am presupus că voi avea de ales dintre mai multe producţii româneşti. Spre uimirea mea, nu am găsit nici un documentar despre evenimentele din decembrie 1989. Acest lucru este inexplicabil, avînd în vedere că documentare se fac în România în fiecare an. TVR şi Arhiva Naţională de Filme de la Jilava sînt în posesia unei colecţii bogate de material filmat începînd din 22 decembrie 1989 şi, potrivit unui arhivar de la CNC, 11 echipe de filmare au fost trimise de la Buftea pentru a documenta evenimentele în plină desfăşurare. Arhivarul mi-a mai spus că TVR nu a dorit să realizeze un documentar atunci pentru a nu "inflama opinia publică". Arhiva TVR este interesantă cu precădere dacă luăm în considerare scenele extraordinare care au avut loc în propriile studiouri pe 22 decembrie, scene de democraţie anarhică avîndu-l în frunte pe Mircea Dinescu, în pulovărul lui jerpelit; scene care au şocat lumea prin urgenţa lor. Niciodată nu se mai văzuseră pînă atunci (sau de atunci) pe ecranul televizorului asemenea scene, lipsite de orice fel de repetiţie, scenariu sau control. Românii nu încetează să-şi pună aceeaşi întrebare în ultimii 20 de ani: a fost sau nu a fost o revoluţie? Mulţi încă cred cu tărie în teoria conspiraţiei, potrivit căreia revoluţia nu a fost de fapt decît o lovitură de stat pusă la cale de ruşi. Alţii încă se întreabă: "cine a tras în mulţime în decembrie 1989?", iar acum, 20 de ani mai tîrziu, nimeni nu a fost pus sub acuzaţie, cu atît mai puţin condamnat pentru rolul său în cea mai sîngeroasă schimbare de regim din acel an tumultuos. Am stat de vorbă cu mai mulţi regizori, precum şi cu vreo doi editori TV, aşteptîndu-mă să fiu îndrumat înspre filmul lui cutare sau cutare. Dar nu, toţi mi-au spus acelaşi lucru: nu există un film documentar românesc despre Revoluţia din 1989. Există o puzderie de producţii străine şi am identificat un român din Paris (Paul Cozighian) care a făcut un scurtmetraj despre 1989 pentru televiziunea franceză, dar care nu a fost niciodată difuzat în România. Mai e şi filmul lui Stere Gulea despre Piaţa Universităţii, dar mai bine să nu pomenim despre el. Chiar zilele trecute am aflat despre un documentar impresionant despre Timişoara în 1989 realizat de către Bose Ovidiu Paştina, dar filmul pare a fi de negăsit, iar creatorul lui s-a stins din viaţă. Arhivarul de la CNC mi-a explicat că BBC-ul a cumpărat multe din înregistrările TVR şi a făcut un documentar, şi mulţi alţii menţionează producţia germană Videograma unei revoluţii " constînd în material filmat aproape în întregime de către cameramani români. Dar Videograma unei revoluţii este un film extrem de plicticos. În ciuda faptului că are imagini din toate momentele-cheie ale revoluţiei, vocea narativă pare a veni de undeva din mormînt, ca şi cum comentatorul ar contempla la fiecare pas soluţia sinuciderii, şi în plus mai are acea nefericită însuşire a multor documentare: privirea îndepărtată asupra subiectului, de undeva dintr-un fotoliu confortabil, foarte distantă faţă de situaţia pe care o descrie. Sentimentul acesta de confort şi superioritate e ceea ce face ca majoritatea documentarelor să fie atît de statice şi de plicticoase. M-am întîlnit recent cu această superioritate străină pe YouTube, cînd am văzut un reportaj ITN (Independent Television News) din 1990. Brent Sadler, un prezentator sincer şi fără umor, e aşezat pe vine lîngă un tanc (pretinzînd că se află într-o zonă de război) şi descrie ce se întîmplă în Bucureşti. Apoi apare pe scaunul unui prezentator de ştiri oficial al acelor vremuri, în studioul TVR " ca şi cum ar fi fost în decembrie 1989 " decorat cu steagul românesc şi mobilă oribilă. Vorbeşte ca şi cum ar citi ştirile, dar nu explică ce naiba face în scaunul unui prezentator de ştiri comunist. Camera se mişcă spre dreapta şi ne lasă să vedem un tip în vîrstă, cu un aer stînjenit, care, ne dăm seama, este chiar prezentatorul de ştiri care i-a cedat scaunul său acestui tînăr şi înfipt reporter din Londra. Are clar aerul cuiva care a "cedat" în urma unui interogatoriu. Fără nici o urmă de ironie în voce, Brent Sadler îl întreabă pe prezentatorul de ştiri: "Aşadar! La ce să ne aşteptăm de la noul guvern al României?". Dar cel mai prost material pe care l-am văzut a fost filmarea TVR de după 22 decembrie 1989. Materialul pe care l-au înregistrat este interesant " clădiri care ard, tancuri, soldaţi, mulţimi pe stradă ", dar auzind comentariul din fundal mi se face greaţă. În loc să-i lase pe spectatori să urmărească evenimentele pe măsură ce acestea se desfăşoară, evenimente ce nu necesită nici un fel de explicaţii, prezentatorul TVR simte nevoia să vorbească încontinuu " despre tiran, despre sacrificii, despre zeci de mii de oameni ucişi, despre viitorul luminos la care putem spera acum, că am avut parte de o revoluţie adevărată. Toate aceste lucruri sînt foarte încurajatoare şi mă fac să-mi dau seama ce material extraordinar avem la îndemînă. Un trailer de un minut din documentarul După Revoluţie poate fi vizionat pe www.youtube.com. Pentru a fi la curent cu ultimele filme produse de Rupert Wolfe-Murray, puteţi să vă abonaţi la www.twitter.com/wolfemurray. traducere de Maria FARCAŞ

pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.