„Trip”

Publicat în Dilema Veche nr. 850 din 23 - 29 iulie 2020
„Trip” jpeg

● Abou Leila (Algeria-Franța-Qatar, 2019), de Amin Sidi-Boumédiène.

În genere, cînd spunem „Sud” spunem – prin opoziție cu Nordul – subdezvoltare, înapoiere în timp, exotisme care mai de care, căldură mare. Iar cînd oameni din Nord se îndreaptă spre Sud știm că la orizont se întrevede o excursie plină de peripeții, care are toate șansele să nu meargă conform planului. Asta ar fi una dintre mizele deschise de acest Abou Leila, periplu anevoios către Sud pus la cale de doi indivizi, într-o Algerie devastată de război civil. Anul e 1994, locurile traversate sînt, fără excepție, ostile, iar filmul pare să-și facă un rost scormonind după chipuri pe care să se citească cît mai clar însemnele nebuniei. Pe măsură ce mașina se-afundă tot mai mult în teren deșertificat, pe măsură ce orașele se văd înlocuite de sate, iar satele de așezări de tuaregi, pe măsură ce realitatea însăși se lichefiază într-o pastă psihedelică compusă din miraje și halucinații post-traumatice, sarcina filmului – aceea de a echivala Algeria cu o imensă casă de nebuni – devine tot mai ușoară.

Criticul francez Serge Daney avea obiceiul să se întrebe după fiecare film văzut: „Dacă n-ar fi un film, ce-ar fi?”. Îmi vine să zic că Abou Leila ar fi un shooter pe consolă, în care teroriști ucid ținte în fața casei, iar oamenii „buni” rătăcesc amnezici printr-un peisaj de nerecunoscut. Iată cadrul-secvență de la începutul filmului, în care un terorist e urmărit în timp ce se ascunde de mașinile de poliție care-și fac rondul prin peisajul rezidențial, iar camera cînd stă lipită de ceafa sa, cînd panoramează diafan de-a lungul străzii pustii. Ai crede că toată această desfășurare de forțe e o misiune stealth de asasinat concepută de oamenii de la Sony. Știm ce se întîmplă cînd cinema-ul preia din armele neomologate ale publicității (rezultă niște spoturi lucioase de 1 h 30), acum vedem cum e cînd cinema-ul intră pe terenul jocului video. O fi bine, o fi rău? Cert e că regizorul Amin Sidi-Boumédiène știe să umple un cadru lung fără să îl transforme într-o lasagna vizuală în care totul vine peste noi din toate părțile: e genul de regizor care cronometrează atent intrările și ieșirile personajelor din cîmpul vizual, care vrea să știe exact pe unde o va lua camera, dar care e capabil și să-și lase cadrul (și spectatorul) să respire între două mini-acțiuni.

Care-i diferența dintre un road-movie hollywoodian și unul à l’européenne? În cel dintîi, personajele devorează kilometrii dintr-o suflare, în cel din urmă îi înghit în silă și în singurătate – atunci cînd nu le stau în gît de-a dreptul. Chestiune de timp, pînă la urmă, căci destinația e aceeași. Ajunge să privim imaginile repetate cu acest deșert parcurs fără tragere de inimă pentru a înțelege că s-ar putea să ne aflăm chiar în fața adevăratului subiect al filmului: nu o urmărire tensionată a legendarului terorist Abou Leila (pretext ieftin), ci – mai simplu și mai pămîntean – un drum cu mașina de o monotonie infernală, care trebuie, de bine, de rău, parcurs fără a o lua razna. Trip în dublul sens de excursie și de delir (auto)indus. Zgîrcit în răspunsuri și în peripeții (altele decît cele mentale), filmul știe că pregătirile de duel pălesc în fața strategiilor mult mai pragmatice prin care oamenii negociază un drum care nu se mai termină. De-aici și riscul care pîndește acest scenariu destul de rarefiat: cînd căutările formale se simt prea apăsat în contrast cu conținutul firav, cînd o situație soluționabilă în doi timpi și trei mișcări se lăbărțează prea mult, manierismul nu e niciodată departe.

Straniu film, acest Abou Leila, pe măsura titlului său care pare să găzduiască un mister oriental insondabil. Dacă povestea nu reușește să decoleze complet pînă la final, asta e pentru că Sidi-Boumédiène, fin cunoscător al atracției morbide pe care aceste decoruri de western o pot declanșa într-un om slab de înger, nu pare să găsească întotdeauna soluțiile cele mai fertile care să asigure o trecere netedă dinspre hîrtie spre ecran. Rămînem cu o traversare impresionantă a deșertului, impresionantă tocmai pentru că nu pare să fi servit la ceva, purtată pe brațe de doi actori (Slimane Benouari și Lyès Salem) care se luptă să își transforme fețele de oameni normali în peisaje răvășite de furtună. Sidi-Boumédiène știe că, în deșert, granița dintre o biată fata morgana și o vedenie violentă, capabilă să te tragă după ea pînă în abisurile cele mai negre, stă într-o mișcare fină de aparat. Apariția lui pe scena mare (filmul a avut premiera la Cannes anul trecut) e o veste bună pentru cinema-ul algerian.

Abou Leila este disponibil pe HBO Go.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.