Space opera cu părinţi şi copii

Publicat în Dilema Veche nr. 436 din 21-27 iunie 2012
Space opera cu părinţi şi copii jpeg

● Prometheus (SUA, 2012), de Ridley Scott. 

Prometheus, primul SF al lui Ridley Scott de la epocalul său un-doi cu Alien (1979) şi Blade Runner (1982), e o operă de bătrîneţe, cu călcătură apăsată (de VIP, adică very important picture) şi ambiţii sumative. Nu numai că explică originea creaturii din Alien şi repune problema Blade Runner-iană a existenţei sentimentelor la androizi, dar se mai şi ia în piept cu marile întrebări din categoria „ce căutăm noi în universul ăsta?“: la fel ca Stanley Kubrick în 2001 (şi la fel ca Terrence Malick în Pomul vieţii), Scott începe prin a pune în scenă o variantă a genezei – el şi scenariştii săi optînd pentru un scenariu à la Erich (Carele zeilor) von Däniken, cu tot cu obligatoriile trimiteri la mitologia greacă.

Grosul acţiunii se desfăşoară însă în 2093, cînd o navă spaţială acostează pe o planetă – punct de plecare al unor posibile semnale din partea presupuşilor noştri creatori (sau „ingineri“, cum sînt numiţi în film) extratereştri. Echipajul navei constituie o salată amestecată cît de bine s-a putut, după criterii de rasă, clasă, gen şi raportare la „marile întrebări“: aristocraţia e reprezentată de o corporatistă rece (Charlize Theron); proletariatul – de pilot (un afro-american) şi de copiloţi (dintre care unul e asiatic); intelectualitatea – de cîţiva arheologi, geologi etc., printre care şi o creştină practicantă (Noomi Rapace); alături de corporatistă, aceasta din urmă susţine tradiţia girl power a seriei Alien (chiar dacă, tot prin tradiţie, pînă la sfîrşitul filmului ajunge s-o susţină îmbrăcată numai în desuuri); şi toţi aceştia îi vorbesc de sus androidului David (Michael Fassbender), care combină blonzimea solară (şi ambiguitatea sexuală) a lui Peter O’Toole din Lawrence of Arabia (referinţa îi aparţine chiar personajului, pe care-l vedem studiind filmul lui David Lean în timp ce homo-sapienşii dorm) cu resentimentele de clasă ale valetului malevolent din The Servant (referinţa îi aparţine actorului, pe care Ridley Scott l-a îndemnat să studieze jocul lui Dirk Bogarde din filmul lui Joseph Losey). Conflictul dintre progenituri şi zămislitori – pămîntenii şi „inginerii“ lor, androidul şi inginerii lui, corporatista şi decrepitul preşedinte de corporaţie (Guy Pearce) căruia îi reprezintă interesele – e o temă centrală aici. În tradiţia seriei Alien, dar parcă mai explicit ca niciodată, actul naşterii e asociat cu coşmarul invadării/infestării corpului omenesc de materializări hidoase ale alterităţii – cea mai discutată secvenţă din film (şi singura cu adevărat antologabilă) va rămîne cea a avortului/cezarienei autooperat(e) de urgenţă de către un personaj feminin care cu puţin timp mai devreme se plînsese că nu poate avea copii.

Făcînd abstracţie de lumina sumbră în care pune chestiunea dării de viaţă, Prometheus nu e un film foarte interesant. Tot aşa cum asamblarea personajului David din manierisme de mimică, voce şi gestică, luate din diverse surse (nu numai O’Toole şi Bogarde, ci şi personajul computerului HAL din 2001), nu face din el unul dintre marii androizi ai ecranului (ci doar o prezenţă destul de amuzantă în comparaţie cu restul lumii din acest film), intertextualismul filmului nu produce atît o sumaţie – în sensul de încununare – a tot ce s-a făcut mai bun pînă la el, cît o serie de note de subsol la textele clasice ale lui Scott himself, ale lui Kubrick şi ale altora. În tradiţia decorurilor create de H.R. Giger pentru primul Alien, cavernele non-naturale de pe planeta pe care pămîntenii îşi caută „inginerii“ combină, la o scară maiestuoasă, sugestia de industrial cu sugestia de organic, dar aventurile trăite acolo de personaje – într-o cameră mortuară păzită (cum ar veni) de cobre extraterestre (ca într-o aventură good old-fashioned cu exploratori coloniali) sau sub nori de furtună care nu trebuie să-i ajungă pînă cînd ajung ei înşişi în adăpostul navei – nu ies din comun, nu sînt mai mult decît ceea ce-i trebuie unei aventuri SF de vară. Ceea ce bineînţeles că n-ar fi fost just să i se reproşeze lui Scott, dacă el însuşi n-ar fi învăluit aventura într-o ţesătură tematică atît de grea şi vopsită atît de sumbru (originea vieţii etc.), într-un aer atît de ponderos. În condiţiile astea, e just să i se reproşeze prea multele locuri comune – ca, de pildă, natura motivului secret pentru care miliardarul decrepit finanţează expediţia – sau falsele extensii teologice: angajamentul realizatorilor de a aborda chestiunea credinţei – angajament pe care şi-l iau în momentul în care atîrnă o cruce la gîtul eroinei – rămîne la nivelul cîtorva declaraţii de-ale ei şi al deciziei lor de a lăsa nedezlegate unele mistere (deşi nu se ştie dacă fac asta ca să lase loc pentru credinţa ei, pentru un sequel sau pentru prezumţia de nevinovăţie – acordabilă lor, realizatorilor, de către public – în chestiunea unor găuri scenaristice pe care oricum n-ar fi ştiut cum să le astupe). Aerul nejustificat de ponderos, „sumbroşenia“ pompieristică nu puteau fi salvate pe de-a-ntregul decît prin vizionarism, şi nu doar printr-o latură de aventură horror cumsecade.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.