Prof. Scorsese

Publicat în Dilema Veche nr. 423 din 22-28 martie 2012
Prof  Scorsese jpeg

● Hugo (SUA, 2011), de Martin Scorsese. 

Nominalizat la 11 Oscaruri – cu unul mai mult decît principalul său rival, Artistul, care însă le-a cîştigat pe cele decisive –, Hugo al lui Martin Scorsese nu va mai fi distribuit, pînă la urmă, în cinematografele din România. E mare păcat, pentru că (pe lîngă faptul că se cere apreciat în 3D), Hugo este, cel puţin la nivel discursiv, un film mult mai complex decît The Artist, cu care are în comun o nostalgie a începuturilor „celei de-a şaptea arte“ – nostalgie care în Artistul îmbrăţişează ideea de film-mut-în-general, iar în Hugo se focalizează pe figura pionierului Georges Méliès. Diferenţa de nivel discursiv poate fi sintetizată astfel: dacă Artistul nu pune la bătaie, pe acest front, decît generalităţi şi rudimente de istorie romanţată (ca, de pildă, legenda lui John Gilbert şi a incapacităţii lui de a face trecerea de la filme mute la filme vorbite, din cauza unui echipament vocal inadecvat), Hugo pune la bătaie (şi) idei despre cinema. Ideile respective le sînt bine cunoscute istoricilor şi teoreticienilor, dar nu şi publicului larg, iar Scorsese (căruia îi place să-l descrie pe artistul de cinema ce lucrează la Hollywood ca pe un fel de contrabandist) reuşeşte performanţa de a le formula folosind numai şi numai idiomul ultraaccesibil al unui gen cinematografic popular azi. Acelaşi lucru îl făcea şi în filmul său precedent, Shutter Island, care era în acelaşi timp un thriller (realizat conform normelor anului 2010) şi un exerciţiu de hermeneutică academică (psihanalitico-ideologică) a cinematografului american din anii ’50. De data asta, genul mainstream în care-şi introduce marfa de pedagog-contrabandist este fantasy-ul (în cazul de faţă, cvasi-fantasy-ul) adresat copiilor: ajuns pe la începutul deceniului patru să vîndă jucării în Gare de Montparnasse şi să-şi ascundă trecutul de cineast ca pe un lucru ruşinos, bătrînul Méliès (Ben Kingsley) e vrăjitorul cel bun care schimbă viaţa copilului orfan (Asa Butterfield) ce-i descoperă secretul (la capătul unui quest implicînd, printre altele, găsirea cheii ce porneşte mecanismul unui misterios umanoid mecanic moştenit de la tatăl său). Stilistic, Hugo e uşor de confundat, cel puţin la prima vedere, cu un film de Spielberg: micuţii orfani (adică Hugo şi o fină de-a lui Méliès) zburdînd într-un ultra-glossy Neverland feroviar, relaţia lor cu umanoidul, zăpada falsă, puful care pluteşte prin aer, razele de lumină de provenienţă incertă care scaldă încăperile, chiar şi drăgălaşele subplot-uri implicînd alţi obişnuiţi ai gării (un gendarme, o florăreasă, o doamnă cu căţel şi corpolentul ei supirant), construite după modelul celor mai timpurii scurtmetraje. Pe de altă parte, un motiv grafic şi tematic cum e acela al mecanismului de orologerie (care leagă ceasurile din gară de umanoidul cu cheiţă şi, bineînţeles, de camera de filmare) începe destul de convenţional şi apoi evoluează către forme tot mai interesante, către viziuni cînd utopice, cînd coşmareşti, ale metalizării corpului uman, ale fuziunii om-maşinărie; viziuni ce pun începuturile cinematografului într-un anumit context intelectual, în centrul „noii realităţi“ visate la vremea aceea atît de constructiviştii sovietici, cît şi de futuriştii italieni – printre alţii.

Faptul că Hugo însuşi este, desigur, produsul unei tehnologii cinematografice care nu mai e mecanică (ci digitală) investeşte acest mecano-fetişism cu un strat adiţional de sens, iar sensul respectiv nu e doar elegiaco-nostalgic. De ce? Deoarece, pentru Méliès, pe-atunci noul (iar acum vetustul) proces tehnologic al amprentării unor realităţi (adică a unor lucruri care chiar existaseră în faţa camerei) pe peliculă nu era adesea decît un punct de plecare, urmînd a fi bibilit, rafistolat, colorat manual etc.; un punct de plecare, adică exact ceea ce e (la Hollywood) şi imaginea captată pe digital. Ceea ce înseamnă că modelul Méliès – un bricoleur care a folosit pelicula fotografică, dar a cărui artă nu se baza decît în punctul ei de pornire pe capacitatea acesteia de a reţine amprentele unor realităţi – rămîne în continuare valabil ca model, ca părinte fondator, într-o epocă în care cinematograful fotografic alunecă în obsolescenţă. Între imaginile lui fabricate artizanal şi imaginile create pe computer, prin intermediul cărora e omagiat aici, există (cel puţin conform discursului din Hugo) o afinitate profundă. Spiritul lui e invocat pentru a patrona o mult-dorită (de către Scorsese) renaştere a cinematografului, o autoredefinire a sa în noua eră. Oricît de romanţate ar fi unele dintre realităţile vieţii lui Méliès (în realitate, ruina lui n-a fost cauzată de Primul Război Mondial, ci de industrializarea cinematografiei franceze; iar femeia cu care era însurat în momentul în care a fost redescoperit nu-i fusese soţie încă de la începutul aventurii lui cinematografice), ca să nu mai vorbim de realităţile cinefiliei anilor ’20 (evident că nu exista nimic comparabil cu somptuosul institut de cercetare prezentat în film), conştiinţa istorică de aici e mult mai acută decît în Artistul şi mult mai acută decît în orice alt film realizat pînă acum în paradigma 3D-CGI. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.