Ocultisme

Publicat în Dilema Veche nr. 356 din 9 - 15 decembrie 2010
Colaj cu Hrușciov și mutanți jpeg

● Europolis (România-Franţa, 2010), de Cornel Gheorghiţă.

Filmul de debut al lui Cornel Gheorghiţă, Europolis, e un kitsch „parapsihologic“ despre un tînăr neliniştit din Sulina (Áron Dimény) şi despre mama acestuia (Adriana Trandafir), care călătoresc în Franţa ca să ia în primire moştenirea lăsată de fratele mamei: o călătorie presărată cu tot felul de întîlniri, incidente şi privelişti misterioase, ce par semne venite din lumea morţilor. Printre acestea se numără şi o privelişte realmente insolită – aceea a unui sicriu african sculptat şi pictat în chip de măgăruş, adus de cei doi înapoi în ţară pe capota unei maşini –, dar în general e vorba de vechi trucuri din arsenalul spiritismului cabotin. Intrată în casa mortului, mama se apucă să acopere oglinzile pentru ca sufletul lui să poată pleca, dar, din neglijenţa fiului, una rămîne neacoperită, drept care vocea mortului izbucneşte în casă de pe robotul telefonic. Ceva mai tîrziu se produce o pană de electricitate; se aprind lumînări şi casa se umple de umbre, iar banda sonoră se umple de tradiţionalele foşnete de perdele, hăulituri fantomatice şi ţiuituri muzicale venite-parcă-din-spaţiul-cosmic. Mai tîrziu, mama şi fiul se întîlnesc cu un vraci african vorbitor de română (jucat de Joseph Otteno şi de vocea lui Ştefan Sileanu). Acesta poartă o tichie şi o tunică lungă pînă în pămînt, ambele cusute cu fir de aur, şi vorbeşte cu o solemnitate de vechi film istoric românesc, dar cu o dicţie de Yoda: pe scurt, un perfect şaman de carnaval, la fel de fals ca oricare dintre aceia care obişnuiau să-i iniţieze în misterele profunde ale junglei pe exploratorii din vechile filme hollywoodiene de aventuri, dar, după toate aparenţele, acest stereotip e reciclat aici cu deplină seriozitate.

Nu kitschul e problema lui Gheorghiţă, ci această seriozitate – plus lipsa de talent. Dacă aceste trucuri ar fi fost puse în scenă cu ingeniozitate, n-ar mai fi contat că ele sînt cabotine şi vechi (în filmul lui de anul trecut, Tîrîtă în iad, excelentul regizor de filme horror Sam Raimi face să sclipească nişte accesorii la fel de uzate), dar, în mîinile lui Gheorghiţă, artificialitatea lor sare în ochi ca decrepitudinea din rulota unui iluzionist de mîna a şaptea: momentul de la graniţa româno-ungară, cînd eroul face cunoştinţă cu o clarvăzătoare (cred) oarbă (cred), care călătoreşte şi ea (într-o dubă) tot cu un măgăruş; momentul în care maică-sa îi povesteşte că s-a visat mireasă (deci o să moară); şi altele asemenea. Gheorghiţă rareori are cîte o intuiţie vizuală productivă – de pildă, atunci cînd pune camera în coasta măgăruşului, pe maşina ce goneşte prin noapte, şi din unghiul acela vedem cum se apropie gura luminoasă a unui tunel. În rest, ocultismul lui e unul de bazar. Realismul magic nu le izbuteşte decît autorilor al căror „fel magic de a vedea lumea“ este (sau măcar poate simula acceptabil că ar fi) puternic înrădăcinat într-o cultură locală, într-un fond ancestral de émerveillement ce-i aparţine ei. Realismul magic al lui Gheorghiţă e ceva artificial – rezultatul unui amestec de lecturi despre cultul morţilor în Balcani şi în Africa –, ceva ce Gheorghiţă încearcă să impună asupra ambianţelor reale în care filmează, fără a avea soluţii scenaristice şi regizorale pe măsura acestei ambiţii. E ca o tarabă instalată în mijlocul Sulinei de un ezoterist şarlatan.

Din punct de vedere narativ şi dramatic, filmul e un dezastru (scenariul e semnat tot de Gheorghiţă, în colaborare cu Adina Dulcu şi cu Loïc Balarac). Are o expoziţiune din aia învălmăşită – unii fac sex, alţii se ceartă etc. –, la capătul căreia rămîne neclar cine-i cine: eroul pare să aibă o soră mai mică şi un frate şi mai mic, numai că, mai tîrziu, acesta din urmă se dovedeşte a fi fiul surorii (sau poate că nu-i aşa); faptul că mama eroului şi-a păstrat numele de fată, deci o cheamă la fel ca pe fratele ei (adică Apostol – se putea să nu fie un nume simbolic?), nu contribuie nici el la limpezirea rapidă a lucrurilor. Gheorghiţă ţine cursuri de cinema la Toulouse (de 20 de ani), dar e aproape la fel de pierdut în ABC-ul naraţiunii de tip clasic cum e Ioan Cărmăzan, care nu predă decît la Universitatea Media. Arcul dramatic, atît cît îl pot reconstitui, ar fi trebuit să fie ceva de felul ăsta: mama eroului, prin credinţa ei simplă, şi-a păstrat accesul la lucrurile magice care se întîmplă în jurul nostru, pe cînd eroul, prin viaţa lui fără căpătîi, şi-a pierdut acest acces; în cursul călătoriei şi-l recuperează. Însă conflictul dintre cele două viziuni asupra lumii nu e dramatizat, iar călătoria de întoarcere, pe durata căreia ar fi fost normal să se joace nişte etape cruciale din transformarea fiului, se consumă foarte repede. Ar mai trebui adăugat că, în condiţiile date, Adriana Trandafir face o treabă actoricească foarte onorabilă în rolul ei de femeie simplă: mă pot gîndi la actriţe care i-ar fi redat simplitatea în feluri care ori ar fi făcut din ea o icoană, ori ar fi luat-o (involuntar) de sus, pe cînd Trandafir n-o comentează în nici un fel.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.