O lacrimă de fată

Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
O lacrimă de fată jpeg

● A Private War / Un război personal (SUA, 2018), de Matthew Heineman.

În lumea jurnalismului de prima linie, numele lui Marie Colvin a devenit o legendă încă din timpul vieții și mai ales în cei opt ani scurși de la moartea sa, și chiar dacă mulți poate nu sînt familiari cu istoria ei, este imposibil să nu le fi rămas în minte chipul femeii frumoase și tenace cu un ochi acoperit de un plasture negru, de pirat.

Marie Colvin a inspirat multe documentare, cărți și materiale de presă și fără îndoială că o va mai face o lungă perioadă de timp, ea fiind un role model recunoscut al lumii contemporane, sfîșiată de cele mai crude conflicte imaginabile, dar și de un neîncetat război cu sine, pentru care Marie stă și ea mărturie. A Private War este primul lungmetraj de ficțiune care îi este dedicat faimoasei reportere americane, care și-a făcut un titlu de glorie din a forța neîncetat limitele jurnalismului de război și ale jurnalismului de investigație (căci o mare parte a relatărilor ei de pe front se datorau și muncii subterane, abile și foarte inteligente de a găsi mereu noi surse, noi stories, noi breșe în taberele combatanților de unde să relateze neîncetat materiale exclusive).

Un foarte apreciat realizator de documentare la bază (un obișnuit în palmaresul renumitului festival de la Sundance și nominalizat la Oscar pentru Cartel Land), americanul Matthew Heineman debutează în filmul de ficțiune cu această peliculă-mărturie. El se ferește însă de riscul atît de plauzibil al mitizării protagonistului său, ca în filmele de acest tip, alegînd în schimb un mix provocator pentru spectator între strategia vizuală de decojire a realității, de fragmentare micropscopică a acesteia (reflex al documentaristului din el, fără îndoială) și acel inefabil, acel mister foarte uman pe care îl ascundea Marie, cu motivațiile incomplete pe care și le oferea sieși și lumii pentru curajul său aproape nebun („să faci imposibilul posibil”, cum spunea Nicolae Steinhadt în Jurnalul fericirii, iată garanția sfîntului sau a eroului).

În mod normal, nimeni zdravăn la cap nu ar putea face ce face ea, cum îi spune Sean Ryan (Tom Hollander), redactorul-șef al cotidianului britanic The Sunday Times pentru care a lucrat pînă în ultima clipă, atentatul de la Holms (Siria) unde își va pierde viața. „Eu văd și pentru cei care nu vor să vadă”, îi răspunde ea laconic.

În filmul lui Matthew Heineman, explicațiile facile sînt excluse din start, deși expuse cu subiect și predicat (bravura ei nebună putea fi o compensație pentru că nu putea avea copii, o explicație vag psihanalizabilă este legată de tatăl ei sau poate că era o perfecționistă dependentă de adrenalină, cum sugerează colegul fotograf de război și bunul ei prieten Paul Conroy, interpretat de Jamie Dorman).  Explicația cea mai simplă și, pe cale de consecință, și cea mai probabilă ar fi pentru că nu putea altfel, mărturie recunoscută și de alți jurnaliști faimoși ai zilelor noastre precum italianul Roberto Saviano, la bază un reporter de investigație a mafiei italiene devenit între timp un scriitor renumit pe întreg mapamondul, sau Svetlana Aleksievici, scriitoarea ucraineană distinsă cu premiul Nobel pentru cărțile sale de jurnalism de război care au forțat limitele formale ale regulilor de nominalizare la Nobel.

Pe măsură ce ruptura sa de realitate (cea de toate zilele) și de ceilalți se adîncește, fiind nevoită să se interneze într-un centru de recuperare pentru sindromul de stres post-traumatic, personajul Marie (excelent interpretat, nuanțat și cu sensiblitate, de actrița britanică Rosamund Pike) se afundă tot mai mult în alienare. Nici viața personală nu îi oferă contrapunctul de pace interioară la care tînjea, dimpotrivă, îi acutizează neîmpăcarea cu mutilarea feminității (de fostă femeie frumoasă, cum îi spune sarcastic soțul ca o scuză pentru că fusese surprins la o ceremonie flirtînd cu o altă femeie), chiar dacă are în continuare admiratori fideli.

Camera lui Robert Richardson urmărește discret silueta elongată, postura emaciată și mișcările sale aproape hieratice, cu care se strecoară între penumbrele care o cuprind tot mai mult, fie în plină lume și cu paharul de băutură în mînă, ca la marile sindrofii londoneze unde este omagiată, sau dimpotrivă, cu o țigară tremurîndu-i nervos în clarobscurul apartamentului său, în care îi apare mereu imaginea tinerei musulmane omorîte înainte de nuntă, sau între pașii de felină lucidă cu care se furișează mereu între mutilații de război, gropile comune ale taților căutați de fii și fiice, copiii flămînzi și mamele care nu mai pot să alăpteze din cauza războiului în Afganistan, Libia, Irak sau Siria. Pentru că acel „iad aproape decolorat” (de care vorbea același Steinhardt) surprins de cineastul Matthew Heineman prin camera care ba plonjează, ba se ridică fluid dintre ruinele alburii, fumegînde, poate fi începutul și sfîrșitul a toate, afirmarea și negarea, martorul și protagonistul, viața și moartea perfect reversibile în orice moment, cel puțin în limbajul acestei pelicule.

Mult timp după ce ecranul s-a întunecat și proiecția s-a încheiat (ba chiar și în fața prozaicului ecran de televizor în fața căruia sîntem pironiți de luni de zile), îți rămîn pe retină lacrimile Mariei care se scurg pe un singur obraz, dintr-un singur ochi viu, parcă în răspăr cu versurile conaționalui ei Jean Toomer: „Nici un ochi care a privit frumusețea nu și-a pierdut vederea”.

A Private War este difuzat în România de HBO Go.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.