„Noi nu deţinem adevărul“ – interviu cu Ileana BÎRSAN şi Claudiu MITCU

Publicat în Dilema Veche nr. 696 din 22-28 iunie 2017
„Noi nu deţinem adevărul“ – interviu cu Ileana BÎRSAN şi Claudiu MITCU jpeg

Procesul, un film documentar semnat de Claudiu Mitcu și Ileana Bîrsan, a avut premiera românească la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc. Filmul a stîrnit deja reacții vii din partea publicului, pentru că prezintă un caz complicat și controversat care a avut, de-a lungul timpului, ecouri în mass-media. Mihai Moldoveanu, fost ofițer al armatei române, a fost condamnat la 25 de ani de închisoare pentru o crimă pe care susține că nu a comis-o. După un lung şir de încercări de a-şi demonstra nevinovăţia, în iunie 2012 Curtea Europeană a Drepturilor Omului i-a dat dreptate lui Moldoveanu. Documentarul îl urmăreşte pe acesta după eliberarea provizorie şi se concentrează pe rejudecarea dosarului şi pe consecinţele noii sentinţe, oferindu-i spectatorului rolul de jurat.

De ce acest film, de ce acest caz – cazul Mihai Moldoveanu? Și cum a început pentru voi toată această poveste?

Claudiu Mitcu: Totul a început în urmă cu patru ani, cînd Ileana m-a anunțat că face un interviu pentru o publicație cu Mihai Moldoveanu. Am citit interviul, am văzut o emisiune la care Mihai Moldoveanu era invitat, i-am spus Ilenei că mă interesează foarte tare acest subiect și, mai tîrziu, i-am propus să facem filmul împreună. Mi-am dat seama că e genul de proiect care se va întinde, că implică studiul cîtorva sute de pagini din dosarul lui Mihai și singur nu aș fi putut să fac asta. După doi ani am apelat și la Ilinca Micu, documentarist.

Ileana Bîrsan: Chiar în primele zile ale lui 2013, am dat întîmplător de pagina de Facebook a lui Mihai Moldoveanu. Am văzut toate materialele video de acolo și de pe Internet. Nu mă mai puteam opri. M-a intrigat foarte tare, pe de-o parte, înverșunarea cu care își prezenta cazul și lupta de a-și demonstra nevinovăția, și pe de altă parte, modul articulat, fluent și argumentat în care își susținea cauza. Asta a fost intriga, ca să zic așa. După care, urmărind procesul de rejudecare, ședință de ședință, am început să realizăm că dosarul are încă foarte multe necunoscute și semne de întrebare. 

Ce a presupus pentru voi documentarea, pentru doi oameni de film care nu sînt jurnaliști de investigație, nu au avut nici o legătură directă cu sistemul juridic din România?

C.M.: Documentarea a constat în studiul dosarului și urmărirea evoluției procesului lui Mihai Moldoveanu, după 2013, cînd CEDO a hotărît că Mihai Moldoveanu nu a avut un proces echitabil și a început procesul de rejudecare. Am fost prezenți timp de doi ani la toate ședințele de la ÎCCJ (Înalta Curte de Casație și Justiție). Nu am fost lăsați să filmăm în sala de judecată, așa că, înainte de a intra în sală cu Mihai și cu avocata acestuia, discutam despre ce își propun și ce speră de la respectivul termen, apoi stăteam în sală și urmăream evoluția procesului, și apoi discutam din nou cu ei despre cele întîmplate în sală. După mai multe cereri, am reușit să intrăm în posesia imaginilor de arhivă de la Tribunalul Oradea cu cercetarea la fața locului (din 1995), ancheta și reconstituirea făcută cu Mihai Moldoveanu (1996).

I.B.: Dincolo de studierea dosarului în pas cu ședințele procesului de judecare, am fost de două ori la Oradea, pentru identificarea locului și a zonei în care au avut loc cele două infracțiuni, pentru o reconstituire în timp și spațiu pe care am încercat să o facem, conform scenariului Parchetului în privința crimei, ca să pricepem și să încercăm să ne apropiem de adevăr, am consultat presa locală a acelei vremi. Am încercat să luăm legătura și să îi convingem pe reprezentanții sistemului implicați în dosar că opinia lor este importantă și necesară. Nici unul dintre cei la care am ajuns nu a vrut să vorbească. Ne-am consultat și cu specialiști, procurori, criminaliști.

Cum v-ați apropiat de personajul, de omul Mihai Moldoveanu? Cum a evo-luat relația voastră pe parcursul realizării filmului?

C.M.: Eu cu toate personajele cu care am colaborat la documentarele mele am rămas într-o relație foarte bună. Dacă oamenii simt că ești sincer, e simplu. Cred că relația noastră a evoluat firesc, avînd în vedere că ne-am întins pe o perioadă lungă cu acest proiect. La final, au fost cîteva lucruri pe care Mihai le vedea alt-fel în film și am început o discuție despre o variantă de montaj/poveste pe care să o facă el, așa cum simte că ar trebui să arate filmul. Sper să se concretizeze. Cred că ar fi foarte interesant să scoatem un DVD în 2018 în care să avem două versiuni de montaj (a noastră și a lui Mihai).

I.B.: Mihai a fost foarte deschis de la bun început să explice, să povestească, să lămurească situația în care se afla. Însă nu am putut discuta alte subiecte decît problemele legate de dosarul lui. Niciodată nu l-am putut surprinde vorbind și despre alt subiect. E o obsesie și se vede asta și în film.

Un plus al filmului mi se par imaginile de arhivă din 1995 și 1996 – ancheta de la poliție și reconstituirea crimei. Cum ați reușit să le obțineți și cum le-ați încadrat în structura filmului?

C.M.: A fost destul de dificil să intrăm în posesia imaginilor de arhivă (deși, legal, aveam dreptul să le obținem imediat după terminarea procesului). A durat aproximativ un an pînă le-am obținut. Aș vrea să îi mulțumesc doamnei Raluca Prună pentru ajutorul acordat. Am încercat mai multe variante de montaj, pînă la urmă, cea finală ni s-a părut cea mai potrivită și onestă. Am încercat să folosim aproape toate imaginile de arhivă la care am avut acces și asta pentru că era singurul punct de vedere al autorităților în acest proces. Ni s-a părut foarte important să arătăm cum se făcea o anchetă, o reconstituire în anii ’90. 

I.B.: Am insistat vreme de mai bine de un an, cu cereri către Tribunalul Bihor, și în cele din urmă le-am obținut, deși nu ar fi trebuit să așteptăm atît. Toate cele trei categorii de imagini de arhivă (cercetarea la fața locului, ancheta din birou și reconstituirea) sînt singura mărturie legată de punctul celălalt de vedere, cel al procurorilor, în care am încercat să intervenim cît mai puțin.

Cum ați reușit să vă păstrați obiectivitatea? Imaginile de arhivă despre care Mihai Moldoveanu  susține că au fost o înscenare par veridice, personajul pare sincer acolo în declarații… Ați avut îndoieli? V-ați gîndit, totuși, la un moment dat că ar fi posibil ca Moldoveanu să fie vinovat?

C.M.: Îmi place să cred că ne-am păstrat obiectivitatea, acest film nu este în primul rînd despre vinovăția sau nevinovăția lui Mihai, acest film este într-o mai mare măsură despre un proces la care noi am fost martori, proces în care am constatat că nu s-a făcut o reconstituire pentru a se stabili niște timpi, un proces în care au apărut niște „analize“ ale unor amprente de nicăieri, amprente care nu erau nici ale victimei, nici ale lui Mihai Moldoveanu (sau ale prietenilor săi), au dispărut corpuri delicte, o geacă, niște adidași – lucruri care ar fi ajutat la niște probe ADN.

I.B.: În cei patru ani în care am lucrat la film, am sucit povestea pe toate părțile. Pînă să discutăm despre vinovăție sau nevinovăție, avem un dosar plin de greșeli sau abuzuri, începînd chiar cu cercetarea la fața locului, din 1995. Foarte multe probleme ale dosarului au fost generate de această cercetare precară. Însă ce a fost uluitor pentru noi a fost să constatăm că după aproape douăzeci de ani, după o hotărîre CEDO favorabilă lui Moldoveanu, în procesul de rejudecare completul de judecătoare nu a făcut toate eforturile pentru aflarea adevărului și pentru eliminarea oricărei suspiciuni și îndoieli în ceea ce-l privește pe Moldoveanu.

Ce s-a întîmplat cu ceilalți doi inculpați – Rotariu Gabriela şi Honciuc Georgică? Ați discutat cu ei? De ce ați ales să nu-i includeți deloc în film?

C.M.: Ceilalți doi inculpați sînt liberi, sînt plecați din țară. Și-au executat fiecare pedeapsa primită. Am discutat cu Georgică la un termen de judecată, ne a promis că după terminarea procesului o să stea de vorbă cu noi, pînă la urmă n-a mai acceptat, iar de Gabriela n-am reușit să dăm.

I.B.: A fost alegerea lor să nu apară în acest film. Amîndoi știau că facem acest documentar.

Ce s-a întîmplat cu procurorii pe care i am văzut în imaginile de arhivă?

C.M.: Procurorul din anchetă, din cîte știm, este la pensie și e administrator de bloc. Procurorul care a condus cercetarea la fața locului este avocat și a fost personaj-cheie în filmul de ficțiune De ce eu?.

Care este, de fapt, miza filmului? Și ce spune el despre sistemul juridic din România?

C.M.: Miza filmului este una di-rec-țio-nată pe acest caz, filmul e despre un om care nu a avut un proces corect. Sau așa cred eu. Noi sperăm să fie un caz particular, care nu definește sistemul juridic din România.

I.B.: Ideal ar fi, deci foarte puțin probabil, ca cineva din ministerul public să se autosesizeze și să dorească să cerceteze încă o dată acest dosar. Filmul nu dezbate problema vinovăției/nevinovăției, de vreme ce noi nu deținem adevărul. Încercăm să fim cît mai lucizi, onești și atenți la problemele cuprinse în ultimul proces, cel de rejudecare.

Ați avut premiera românească la TIFF. Care a fost reacția publicului, ce întrebări au pus spectatorii în sesiunea de Q & A și cum au decurs discuțiile din sală?  

C.M.: Filmul are 90 de minute, iar discuțiile după ambele proiecții s-au întins, fără exagerare, cam pe la două ore și 15 minute de fiecare dată. Îmi e foarte greu să mă gîndesc la o întrebare anume, e genul de film care te face să îți pui și să pui întrebări. Întrebările publicului au fost diverse, unii aveau curiozități despre film și procesul de documentare și filmare, iar cei mai mulți i-au adresat întrebări lui Mihai (prezent și el alături de noi la proiecții), întrebări fie personale, fie despre proces, despre experiențele din pușcărie, despre trecutul lui.

I.B.: Emoțiile și grija la TIFF au fost mai puțin pentru film, cît pentru protagonistul filmului. Sesiunile de Q&A mi au întrecut orice așteptări legate de interesul pentru subiect, atenția pentru un caz deloc ușor și simplu, cîntărirea cu măsura justă a ceea ce se vede pe ecran. 

a consemnat Adina POPESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.