Incantații

Publicat în Dilema Veche nr. 843 din 4 - 10 iunie 2020
Incantații jpeg

● The Legend of the Surami Fortress / Legenda fortăreței Suram (URSS, 1985), de Serghei Paradjanov.

Primul vrăjitor oficial al celei de-a 7 arte, chiar în zorii nașterii ei, a fost francezul Georges Méliès, de profesie iluzionist. Cel care în filmele sale folosea, cu o imaginație debordantă, cele mai diverse trucuri de filmare, iluzii optice și ingenioase improvizații avea să fie primul care să atingă filmul cu acea baghetă magică ce îi legitimează acestuia definiția de rezervor al viselor. Peste ani și ani, spre finalul dominației sovietice, un alt vrăjitor al ecranului, gruzinul de origine armeană Serghei Paradjanov avea să filmeze în stepele Georgiei, sub supravegherea atentă a forțelor statului, Legenda fortăreței Suram.

Cineastul era o legendă încă din timpul vieții. Arestat de trei ori și închis în lagăr sau închisoare, apoi eliberat la presiuni internaționale, cu interdicții periodice de a crea, cu o viață tumultuoasă și o libertate interioară totală. A fost cenzurat și supravegheat de KGB încă de la debutul carierei, proiecte valoroase i-au fost blocate sau interzise. Nu s-a considerat niciodată un disident și, spre deosebire de Tarkovski, nu s-a gîndit să ceară azil politic, conștient că nu ar putea crea în alt spațiu, că ființa sa este organic legată de istoria și spiritualitatea spațiului caucazian („sînt un poet al întregii Transcaucazii”, spunea despre sine).

Legenda fortăreței Suram (1985) se inspiră dintr-o versiune gruzină a ritului întemeierii, prezent și în spațiul nostru, în legenda meșterului Manole. Cîndva în Evul Mediu, Cneazul poruncește ridicarea fortăreței Suram, însă aceasta se năruie mereu. Tînărul Durmișhan o iubește pe Vardo, cea care are puterea de a vedea viitorul, dar ambii sînt robi. Eliberat de stăpîn, pleacă în lume pentru a strînge bani cu care să o elibereze pe Vardo. Calul îi este însă furat și, în peregrinările sale, dă peste Osman Aga, un gruzin renegat pe numele real Nodar, devenit războinic și apoi negustor prosper, închinat acum islamului. Osman Aga îl ia sub oblăduirea sa pe Durmișhan, care se căsătorește cu o musulmană. Peste ani, fiul lui Durmișhan, Zubar, va fi cel care, conform sorții citite în stele de Vardo, ar urma să spargă blestemul fortăreței, oferindu-se pe sine ca jertfă între zidurile acesteia.

Însă intriga contează mai puțin la Paradjanov: ca și în capodopera lui Sayat Nova / Culoarea rodiei (1988) sau ultimul său film, Ashik Kerib (1988), istoria, mitul și patriotismul se împletesc într-o concepție estetică inovatoare. Pictogramele care i-au făcut celebră semnătura de autor sînt compoziții perfecte și viu colorate, minuțioase tablouri vivante despărțite prin inserturi-cartoane ca în filmul mut. Personajul central privește deseori fix la cameră, în posturi hieratice, decupate în planuri fixe sau de ansamblu care minimizează mișcarea în cadru favorizînd solemnitatea tăcerii și încremenirea marilor momente ale vieții (cînd presimte că Durmișhan a dat-o uitării, Vardo este filmată în trei cadre succesive în aceeași postură, mai întîi din profil, cu părul lung unduind pe spate, apoi din față, acoperită cu un văl alb și privind fix în cameră). Este un spațiu de un simbolism efervescent, asumat teatral și totuși extrem de fluid, în care profunzimea de cîmp se multiplică în planurile doi și trei, acolo unde este și miezul ascuns al lucrurilor, comunicat deseori într-un limbaj esențializat, abstract (spre exemplu, dorința lui Osman Aga de a reveni la limba și patria sa ia forma unor voaluri albastre care flutură aliniate ca tot atîtea mesaje de catharctică iertare lansate divinității).

Universul regizorului gruzin este unul în esență incantatoriu, o vrăjire ca într-un vis de demult al unei lumi arhetipale, în care obiectele și prezența capătă o valoare magică: dalbi porumbei sau cai atotprezenți în cadrele sale, scoici vorbitoare (legătura cu lumile nevăzute), păpuși (fie că reprezintă sfinți ca Nino, creștinătoarea Georgiei, sau David, fie că sînt un prețios accesoriu al menestrelului din Ashik Kerib, care îl vor însoți în groapă), covoarele de inspirație orientală, cușmele, cămilele, păunii, semințele de rodie, cornul de fildeș, dar și lira poetului sau cărțile cu slove vechi din Sayat Nova  sau boabele de grîu, petalele oferite  iubitei și pîinea coaptă cu lacrimi de mamă din Ashik Kerib. Este vorba de calitatea sacrului de a transfigura atît obiectul, cît și subiectul uman care îl contemplă, de care vorbea Blaga.

Carnavalul păgîn, mundan, traversat de îngeri, măști, demoni sau nimfe, scăldat în accente burlești sau, dimpotrivă, epifanice, gesturile largi ca o ofrandă sau aerul de miniatură bizantină sînt tot atîtea coduri privilegiate, reversibile între lumi. Ca și la Pasolini în filmele sale inspirate de etosul arhaic precreștin (Oedip rege, Medeea), divinitatea omului poate fi contemplată în fiecare moment, orice putînd deveni un miracol. Inclusiv sacrificiul asumat, cum este cel al lui Zubar, cu evidente conotații hristice, este un miracol în firea lucrurilor, primit și oferit cum nu se poate mai firesc.

În nostalgicul paradis regăsit al lui Paradjanov, captiv unei priviri a inocenței absolute, care nu se teme nici de uman, nici de exces, „lumea e ca un receptacol, în care transcendența coboară sau în care cerul își revarsă grația”, cum spunea același Blaga. Iar grația cu care cineastul ne spune povești, tîlcuri și rugăciuni din illo tempore capătă, vorba poetului, acele „culori luminate, care doar ele destăinuie trepte și har”.

Filmul este disponibil pe platforma MUBI.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Imagini halucinante în trafic. Un bărbat s-a urcat pe capota unei mașini pentru a o distruge. Reacția Poliției VIDEO
Vineri, 15 martie 2024, imagini de coșmar au fost surprinse în traficul din Sibiu. Un bărbat s-a urcat pe o mașină, pe care a distrus-o cu picioarele și cu un coș de gunoi. Incidentul nu a fost singular.
image
Mărarul, salata și roșiile – trufandalele cu cele mai multe pesticide. Reacția legumicultorilor: Sunt din Turcia
O analiză a Autorității Naționale Fitosanitare arată că în peste 40% din legumele românești sunt urme de pesticide, iar la unele produse cantitățile de substanțe periculoase detectate au fost cu mult peste nivelul maxim admis.
image
Soția unui român a înlocuit-o pe Prințesa de Wales la parada de Ziua Sfântului Patrick VIDEO
Gărzile irlandeze i-au adus un omagiu colonelului lor absent, Prințesa de Wales, în timpul paradei anuale de Ziua Sfântului Patrick din această după-amiază.

HIstoria.ro

image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.
image
Cel mai bogat prinț român, în „Historia” de martie
La începutul secolului XX, prințul Gheorghe Grigore Cantacuzino a vrut să placheze acoperișul Palatului Zamora (actualul Castel Cantacuzino) cu monede de aur și i-a cerut voie regelui să facă acest lucru. Carol I i-ar fi răspuns: „Îţi dau voie dacă pui monedele pe cant“.