Fluture de noapte

Publicat în Dilema Veche nr. 770 din 22-28 noiembrie 2018
Fluture de noapte jpeg

● Bohemian Rhapsody (Marea Britanie – SUA, 2018), de Dexter Fletcher și Bryan Singer. 

Cu exact 27 de ani în urmă, mai precis pe 24 noiembrie 1991, se stingea discret din viață, la doar 45 de ani, Freddie Mercury, liderul trupei Queen, una dintre cele mai iubite trupe de rock din istoria muzicii. Un artist puternic, liber, magnetizant și un personaj excentric, considerat de mulți un muzician de geniu, identitatea reală și artistică a lui Mercury coincide, în filmul Bohemian Rhapsody, cu gestația uneia dintre piesele care au revoluționat istoria rock-ului și a showbiz-ului în general, dînd naștere și celei mai puternice secvențe din film. „Bohemian Rhapsody“ se naște într-o etapă de totală recluziune a membrilor trupei britanice la o fermă din Statele Unite, în 1975, în timpul unui turneu în plină glorie, care are ca efect cel mai inovator album Queen, A Night at the Opera. Freddie nu doar că va compune această sclipitoare piesă de șase minute – variațiune în ritm psihedelic a unei opere bufe, schimbînd peste noapte politica editorială a radiourilor –, ci își descoperă și adevărata identitate sexuală, odată cu debutul furtunoasei sale relații cu unul dintre membrii echipei de producție, Paul Prenter.

Pe numele său real Farrokh Bulsara, viitorul star provenea dintr-o familie de indieni parsi refugiați din Zanzibar în Marea Britanie. Ajutat de marea asemănare fizică și de un look exotic, tînărul actor american de origine egipteană Rami Malek este credibil și intens în rolul lui Freddie. Nu de puține ori transmite acel frenetic „kind of magic“ datorită căruia publicul îl adora pe artist. Cel mai bine îi ies lui Malek ardoarea ferventă cu care Mercury și-a trăit viața, ca și aerul tandru-ireverențios pe care îl impregna aproape în fiecare secundă întregii sale ființe și care îi sporea forța de seducție, cea care l-a transformat într-un showman înnăscut. „Existența umană este o stare în care ai nevoie de anestezie“, îi mărturisește el iubitei sale de pînă la momentul „Bohemian Rhapsody“, Mary (Lucy Boynton), cu care avea să păstreze o puternică legătură sufletească pentru tot restul vieții. Ca un fluture de noapte singuratic, Freddie se aseamănă în film acelor ființe gracile, efemere, dar de o frumusețe grandioasă, barocă, și care aproape că se sinucid din dor de lumină și de viață. Un Icar orbit de lumina scenei și sedus de întunericul interior („Cînd crezi că ai scăpat de întuneric, te ajunge din urmă“, îi spune el în film lui Jim Hutton – Aaron McCusker, cel care avea să îi stea alături pînă în ultimele clipe), conștient că lumina se naște din întuneric.

În personalitatea sa au format un tot unitar un temperament năvalnic, dar și o anumită timiditate în afara scenei, ținutele extravagante și gesturile dramatice, excesele de toate felurile, sfidarea convențiilor epocii (cu toate că foarte greu și doar la presiunea presei britanice admite că este homosexual, însă vorbim de anii ’80, cînd minoritățile sexuale erau la ani-lumină distanță de drepturile de acum) și stilul de viață opulent (petrecerile sale cu cheltuieli exorbitante l-au făcut renumit în epocă, sau pasiunea pentru feline, care aveau dedicate camere personale în luxoasa sa reședință). O fațetă la fel de reală a eului său plin de contraste au fost generozitatea, dar și smerenia. Deși impulsiv, era incapabil funcțional să fie supărat pe cineva sau să rănească. După odiseea sa ezitantă ca Mr. Bad Guy, cere să fie primit înapoi în trupă. Un moment-cheie al filmului și unul dintre cele mai emoționante este revenirea sa în sînul Queen, pe care o numește cu sinceritate „familia“ sa.

Cu toate că Brian May și Roger Taylor se numără printre producători și au fost consultanți ai scenariului, filmului i s-au reproșat inadvertențe față de realitate. Cel mai mult se resimte lipsa referinței la ultima etapă de viață, cînd înregistrează adevăratul său testament muzical, „These Are the Days of Our Lives“, de pe ultimul lui album alături de Queen, Innuendo, din 1991. Piesa pare „un cîntec de lebădă“, iar în privirea lui Freddie, cel care spunea că nu se teme de nimic și al cărui chip este profund marcat de boala incurabilă (acum aproape trei decenii, SIDA era o condamnare la moarte), se citesc frica și presimțirea finalului. Ultimul vers fiind totuși „I still love you“…

În ciuda eforturilor admirabile ale tuturor actorilor, a eleganței vizuale a cadrelor (cu toate că, din fericire, nu cade tentației unei forme mai glam), a multor secvențe reușite (mai ales cele de concert), a notelor de umor și a montajului creativ, Bohemian Rhapsody nu se ridică la nivelul unor bijuterii de gen ca filme-cult ale anilor ’90 precum intensul The Doors de Oliver Stone, sclipitorul Velvet Goldmine de Todd Haynes – o frenetică frescă a glam rock-ului perioadei David Bowie – Iggy Pop sau, în anii 2000, stilizatul Control (în regia lui Anton Corbijn), o reconstituire a scurtei și dramaticei vieți a solistului de la Joy Division, Ian Curtis. Bohemian Rhapsody este un film care farmecă mai ales publicul larg, mai puțin fanii trupei, iritați probabil de unele schematisme tipic hollywoodiene ale scenariului. Este, oficial, și primul film artistic care îi aduce lui Mercury un discret omagiu, la o distanță perfectă pentru ca acesta, avînd statut de legendă încă din timpul vieții, să fi căpătat între timp și aură. Și pentru că sfîrșitul e întotdeauna contrapunctul, genericul de final curge în timp ce pe ecran se derulează secvențe cu vocea de patru octave, chipul său real, privirea sa reală (căreia Rami Malek nu i-a adăugat pe ecran lentile de contact, încă un gest de reverență).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.