Cum operează The Social Network

Publicat în Dilema Veche nr. 361 din 13 - 19 ianuarie 2011
Cum operează The Social Network jpeg

Săptămîna trecută am protestat împotriva unora dintre interpretările generate la noi de Reţeaua de socializare, interpretări care-l zugrăveau pe protagonist – Mark Zuckerberg, tînărul inventator al Facebook-ului – fie ca pe un membru tipic al unei noi-generaţii-fără-Dumnezeu, fie ca pe un nou tip de monstru, produs de epoca Internetului. Ceea ce pierd din vedere asemenea interpretări, în graba lor de a citi zeitgest-ul pe chipul personajului, e faptul că portretul lui conţine multe dintre elementele tradiţionale (deci nici pe departe noi) ale reprezentării individului de geniu în arta populară. De pildă, una dintre cele mai venerabile convenţii din biografiile romanţate de genii – aşa-numitul „moment evrika“ – apare şi aici, în secvenţa în care întrebarea unui alt student despre o colegă de-a lui de grupă, şi anume dacă aceasta e cuplată sau liberă, îl face pe Zuckerberg să realizeze că pagina de Facebook ar deveni mai atractivă dacă ar conţine şi asemenea informaţii. Mai mult, atunci cînd Zuckerberg o ia la fugă spre casă, ca să adauge această tuşă la creaţia sa, descoperim (odată cu el) că afară e iarnă, pe cînd hainele lui sînt de vară. Şi astfel, filmul onorează încă o convenţie venerabilă a reprezentării geniului în arta de masă: savantul e distrat; dacă ceea ce depăşeşte media provoacă nelinişte, convenţia asta linişteşte – geniul e parţial „domesticit“, poate fi privit ca un animăluţ nostim. Performanţa regizorului David Fincher şi a scenaristului Aaron Sorkin e aceea de a portretiza geniul într-un mod care se conformează normelor artei de masă şi care totuşi nu-l „domesticeşte“ (decît în mică măsură). Nu întîmplător, momentul în care, îmbrăcat în pantaloni scurţi, Zuckerberg dă de zăpadă, e filmat de la distanţă: Zuckerberg nu-i un clovn – din contră, e atît de defensiv încît, în pofida lipsei lui de talent pentru relaţiile sociale, rareori se pune în situaţii ridicole. Sorkin şi Fincher sugerează că Zuckerberg e mînat în luptă de puternice resentimente sociale (universitatea sa, Harvard-ul, e plină de „frăţii“ şi de cluburi exclusiviste, la care el n-are acces), dar şi de dorinţa de a impresiona o anumită fată – această din urmă explicaţie fiind, iarăşi, una dintre căile clasice prin care cultura populară „domesticeşte“ (face mai digerabil) geniul. Dar (şi în asta constă performanţa) aceste explicaţii sînt invocate cu suficientă fineţe încît ele să nu explice totul: Zuckerberg rămîne parţial inaccesibil – ce-l mînă în luptă nu e reductibil la explicaţii „domesticitoare“. Pe blogul său de pe site-ul revistei The New Yorker, Richard Brody afirmă, provocator, că The Social Network reuşeşte acolo unde Amadeus eşuează. Realizatorii lui Amadeus l-au împărţit pe Mozart în două – partea de geniu şi partea de clovn – şi au reprezentat mai mult partea a doua, bazîndu-se pe muzica lui Mozart pentru reprezentarea celei dintîi; iar pe post de ciment care să lege cele două părţi au invocat „misterul geniului“. Pe cînd misterul lui Zuckerberg are mai mult de două elemente şi nu e doar invocat, ci reprezentat – elementele respective intră în reacţie sub ochii noştri, clipă de clipă. 

Dar dacă eroul e atît de dificil, cum se justifică afirmaţia lui J. Hoberman, critic la The Village Voice, cum că e greu să nu-i ţii partea împotriva gemenilor Winklevoss – nişte colegi de la Harvard, care l-au acuzat de furt intelectual? Răspunsul rezidă în magnifica viclenie cu care regizorul tratează personajul gemenilor. Aceştia nu au defecte majore. Din contră, sînt frumoşi (pe cînd Zuckerberg nu e), sînt sportivi (pe cînd Zuckerberg nu e), sînt bine-crescuţi (pe cînd Zuckerberg nu e) – proveniţi dintr-o familie bogată, care le-a asigurat tot ce-a fost mai bun, sînt conştienţi de statutul lor de membri ai viitoarei elite a ţării şi încearcă să se comporte în orice situaţie ca nişte gentlemeni. Şi tocmai pentru că sînt atît de pătrunşi de îndatorirea lor de a întrupa un ideal de perfecţiune, de a fi drăguţi, modeşti, corecţi cu toată lumea  (exact aşa cum e Superman cu inferiorii lui), gemenii „şi-o cer“ (cum se spune în popor). |n meciul lor cu Zuckerberg, ei merită să piardă pentru că sînt mari şi lenţi (ca Goliat în faţa lui David) – doi plăvani contra unei zvîrlugi. Şi bineînţeles că, în structura socială a universităţii, ei reprezintă cluburile care nu l-ar accepta niciodată pe Zuckerberg ca membru, petrecerile la care el n-ar fi niciodată invitat etc. Inventînd Facebook-ul – o nouă reţea de socializare, în care aproape toată lumea vrea să intre –, el dă peste cap acest sistem, deci repurtează o victorie pentru democraţie. Asta face din el (în pofida inaccesibilităţii lui neliniştitoare) un protagonist adecvat pentru o operă de artă de masă. Pe de altă parte, Sorkin şi Fincher ne arată clar că el nu schimbă sistemul de dragul democraţiei, ci ca să ajungă el la putere. Sorkin, care în interviuri şi-a mărturisit mefienţa în privinţa Internetului, dă acestei mefienţe o formă retorică subtilă: inventînd Facebook-ul, eroul redefineşte prietenia; pe de altă parte, eroul ne e prezentat ca un om incapabil de prietenie; ce spune asta despre invenţia lui?     

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.