Care sînt filmele lui 2014?

Publicat în Dilema Veche nr. 571 din 22-28 ianuarie 2015
Care sînt filmele lui 2014? jpeg

Aşa cum spun cei şase critici de film în această anchetă, 2014 a fost un an cu multe titluri de ţinut minte. Mai ales străine. Cum multe dintre filmele pomenite aici vor putea fi văzute pe ecrane abia în 2015, citiţi recomandările lor şi încercaţi să le recuperaţi şi să le vedeţi.

● Iulia BLAGA

Dacă trebuie să aleg două filme care mi-au plăcut cel mai mult în 2014, o să numesc Winter Sleep/Kiş Uykusu, respectiv Toto şi surorile lui. Dacă mi se cer cinci titluri, mai adaug Nymphomaniac: Vol. 1 şi 2, Boyhood şi Grand Budapest Hotel (nu neapărat în această ordine.). Mi-au plăcut şi Foxcatcher, The Clouds of Sils Maria, A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, Nightcrawler, Kraftidioten/In Order of Disappearance, Black Coal, Thin Ice/Bai Ri Yan Huo, Deux jours, une nuit, Dawn of the Planet of the Apes sau White God. Mi s-a părut un an bun, unele titluri sînt memorabile.

„Pe plan local“, în afară de documentarul lui Alexander Nanau (care a intrat doar la HBO, dar cu care am rezonat mai ales emoţional), am observat intenţia cineaştilor de a interoga trecutul în moduri cît mai diverse. De la drama soft despre trădare – QED, unde imaginea alb-negru te ambalează în găuri de vierme (am fost mai receptivă la imagine decît la poveste ori dialog), pînă la reinterpretarea aparent ludică a istoriei – Closer to the Moon, prilej de a demonstra că imaginaţia e întotdeauna ultima şansă, şi la reinterpretarea istoriei naţionale/personale – Al doilea joc, prin nişte rame care par să se deschidă dintr-una într-alta, la fiecare nouă vizionare. Dintre cele trei, eseul lui Corneliu Porumboiu mi-a plăcut cel mai mult şi îl trec, de fapt, şi pe el, în punguţa cu doi bani, chiar dacă emoţia lui e rece, ca inteligenţa.

● Andrei RUS

Am descoperit cîţiva cineaşti noi în acest an şi voi începe retrospectiva cu filmele lor:

– indianul Chaitanya Tamhane, cu debutul Court, în care descrie cu umor, din trei perspective, o situaţie elocventă pentru modul de funcţionare a societăţii ţării sale;

– ucraineanul Miroslav Slaboshpitski, cu Tribul, o alegorie dură în planuri-secvenţă spectaculoase şi conţinînd una dintre cele mai emoţionante scene de dragoste din istoria cinematografului;

– italianul Sebastiano Riso, cu Piu buio di mezzanotte, un film imperfect, dar avînd un protagonist care seamănă fizic cu Tadzio din Moarte la Veneţia, al lui Visconti, şi o coloană sonoră disco asigurată de Donatella Rettore;

– francezul Yann Gonzales, cu Les rencontres d’après minuit, Jean Cocteau-ul cinematografiei contemporane.

Filmele cineaştilor deja consacraţi le voi enumera doar: Jauja, r. Lisandro Alonso, Educaçao Sentimental, r. Júlio Bressane, A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, r. Roy Andersson, Only Lovers Left Alive, r. Jim Jarmusch, Sunhi, r. Hong Sang-soo.

Iar din România mi-au plăcut următoarele filme: Al doilea joc, r. Corneliu Porumboiu, Trei exerciţii de interpretare, r. Cristi Puiu, Toto şi surorile lui, r. Alexander Nanau, Cîinele japonez, r. Tudor Cristian Jurgiu, Quod erat demonstrandum, r. Andrei Gruzsniczki.

● Andrei GORZO

Filmul anului 2014 este Boyhood al lui Richard Linklater (recenzat astă-vară în paginile Dilemei vechi), care însă nu va fi distribuit în cinematografele româneşti decît din februarie 2015 (sub titlul 12 ani de copilărie), cînd publicul său cel mai apreciativ îl va fi văzut de mult (mai ales piratat). După care distribuitorii români se vor lamenta din nou că la noi nu există destulă piaţă pentru asemenea delicatese cinematografice. Ba ceva piaţă ar fi, dar cu condiţia ca distribuirea să nu fie întîrziată cu un an (atît a trecut de la primele proiecţii internaţionale ale lui Boyhood, în cadrul ediţiilor din ianuarie, respectiv februarie 2014 ale festivalurilor Sundance şi Berlinale). Mulţi dintre potenţialii cumpărători de bilet nu sînt dipuşi să aştepte atît şi mai ştiu şi cum să se descurce ca să ajungă la film.

Dintre filmele distribuite în reţeaua cinematografică românească în 2014, evenimentele au fost Lupul de pe Wall Street (Scorsese), Nimfomana (von Trier), Grand Budapest Hotel  (Wes Anderson), Ida (Pawel Pawlikowski), Vînătoarea de spioni/A Most Wanted Man (Anton Corbijn), Fata dispărută/Gone Girl (Fincher) şi Două zile, o noapte /Deux jours, une nuit (fraţii Dardenne).

Între premierele cinematografice româneşti ale anului, nimic n-a strălucit foarte tare. QED al lui Andrei Gruzsniczki e un film bun. Nu poate să rămînă nemenţionat nici documentarul Toto şi surorile lui, al lui Alexander Nanau, deşi n-a fost o premieră cinematografică, ci una de televiziune. Bucureşti, unde eşti? al lui Vlad Petri a fost un documentar lipsit de substanţă pe un subiect important, în timp ce un alt film de non-ficţiune, Al doilea joc al lui Corneliu Porumboiu, evocă tot felul de teme importante fără a găsi ceva concret de spus. (Cea mai lucidă analiză a acestui film a apărut în Dilema veche, sub semnătura lui Christian Ferencz-Flatz.) În fine, Mai aproape de lună/Closer to the Moon e departe de a-l descalifica pe Nae Caranfil ca showman, dar n-a rupt gura tîrgului şi nici n-avea de ce.

● Alexandra OLIVOTTO

1. Leviathan. Văzut cu teama direcţiei realismului social gen farmecul discret (deşi letal pe alocuri) al parveniţilor ruşi din „Elena“. Însă aici parveniţii ruşi – care practică o struţocămilă de discurs, un hibrid rezultat din limba de lemn comunistă şi jargonul corporatist-motivaţional – sînt resorturile unei tragedii, desfăşurate după toate regulile artei. O mobilitate incredibilă a registrului, o tragedie la care rîzi şi plîngi.

2. Winter Sleep. Un film lung şi bun (a cărui teatralitate e asumată şi compensată prin cafturile de limbaj pe care şi le aplică personajele), în care regizorul îşi decojeşte personajele pînă la miez/sînge, prin intermediul unor dialoguri purtate în cîteva camere întunecate.

3. Force majeure. Odă închinată penibilului şi jenei. Se ia una bucată familie ruptă dintr-o reclamă Benetton, se confruntă cu un incident absurd, iar la iveală iese – treptat, că Ruben Östlund o scoate cu voluptate, zici că face un număr de magie: trage de o batistă şi afară iese o funie lungă compusă din batiste – toată mizeria. Orice familie are din plin, dar regizorului îi place s-o înrămeze „social“ şi foarte civilizat.

4. Nightcrawler: poate cel mai bun studiu de personaj din 2014.
5. Deux jours, une nuit: stînga Dardennilor la firul ierbii.
6. Grand Budapest Hotel: dicţionar de figuri de stil cinematografice.
7. Locke: un om, o maşină, o poveste care te ţine.
8. Frank: un om poartă un cap pe cap şi zici că te uiţi la Billy Elliot.
9. Calvary: cele mai bune schimburi de replici ale anului.
10. Boyhood: un regizor o arde 12 ani cu protagonistul filmului său şi pune pe ecran tot ce trebuie.

● Cristi LUCA

La cei 84 de ani ai săi, Jean-Luc Godard reuşeşte să fie mai inventiv şi mai provocator decît majoritatea colegilor săi. Acuzat timp de decenii că se joacă mereu cu formele în căutarea unor „idei“, că nu are seriozitatea şi gravitatea necesare abordării marilor teme, Godard a fost în avangardă, în cel mai pur sens al cuvîntului. Cînd regizorii mizau pe realism sau pe o simbolistică excesivă, el miza totul pe montaj, prim-planuri, inserturi şi pe farmecul lui Jean Seberg, Anna Karina sau Bardot. Ultimul său film, Adieu au langage, nu face excepţie. Folosindu-se minunat de tehnologia 3D, suprapunerea neconvenţională a diferitelor planuri (a se citi montaj), în interiorul aceleiaşi imagini, dă un efect straniu de spaţiu şi de corporalitate. Iar în această aglomerare de imagini şi senzaţii putem auzi un dialog despre totalitarism, vedea un cuplu cu problemele lor inerente de comunicare şi, nu în ultimul rînd, ne putem plimba alături de un cîine, prin natură. Adieu au langage e probabil filmul care-i dă spectatorului cea mai mare libertate de interpretare. Mănuşa a fost aruncată din primul insert al filmului: „Cei care duc lipsă de imaginaţie se refugiază în realitate“.

Dintre producţiile româneşti lansate anul trecut, Al doilea joc (regia Corneliu Porumboiu) face notă aparte. Un meci de fotbal din 1988, dintre Steaua şi Dinamo (terminat 0-0), poate fi interpretat ca un film în care conflictele sînt în spatele ecranului. Cele două echipe sînt reprezentantele a două puteri în stat (Armata şi Securitatea), arbitrul meciului e tatăl regizorului care evocă împreună cu acesta presiunile şi ameninţările perioadei respective, iar transmisiunea e, la rîndul său, cenzurată. Orice altercaţie din teren e mascată printr-o filmare a unei tribune pline de oameni înfriguraţi stînd în ninsoare. Ecranul devine o ficţiune poetică şi absurdă, în acelaşi timp.

● Mihai CHIRILOV

Cele mai bune filme străine: Boyhood de Richard Linklater – nu doar un experiment inclasabil, dată fiind filmarea lui de-a lungul a 12 ani, ci şi deconstrucţie minimalistă a genului teen movie, fără artificii sau elanuri demonstrative, emoţionant fără emfază sau big bang-uri narative, o poveste despre maturizare adolescentină şi responsabilitate de-o subtilă universalitate, pur şi simplu dincolo de cinema; Nymphomaniac Vol. 1 şi 2, la pachet, în versiune integrală – un soi de 1001 de nopţi sordid şi over the top, captivant şi respingător, comic şi tragic, despre acest animal trist care e Sexul, violînd tabu după tabu cu un apetit contagios; şi, nu în ultimul rînd, Viktoria de Maya Vitkova – aproape un echivalent feminin al lui Boyhood, probabil cel mai complex şi suprarealist film despre himera Comunismului.

Cel mai bun film românesc al anului este şi nu este românesc: Closer to the Moon. Nae Caranfil topeşte fără efort un fapt incredibil de real din istoria comunistă României în format ficţional de factură hollywoodiană, păstrînd intactă subversivitatea poveştii.

a consemnat Ana Maria SANDU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.