Automistificare

Publicat în Dilema Veche nr. 669 din 15-21 decembrie 2016
Automistificare jpeg

● Demonul de neon (Franţa-Danemarca-SUA, 2016), de Nicolas Winding Refn. 

Demonul de neon e un horror despre imaginile feminine pe care le fabrică star system-ul american (dar nu numai), prin industria modei şi prin cea hollywoodiană, filmat de la un capăt la altul ca un videoclip pop mai extins şi mai structurat narativ, cu mai multe replici. La nivel de intrigă, filmul nu e foarte complex – urmăreşte o Lolita de 16 ani (Elle Fanning) cu o înfăţişare diafan-angelică, un fel de păpuşă mare de porţelan, care pătrunde în hăţişul autodevorant al industriei imaginii comerciale pentru a-şi urma visul de a deveni supermodel, dar e confruntată cu concurentele sale mai feroce pentru imaginea rîvnită de star. Diferenţa dintre cele două tabere, care face să izbucnească conflictul filmului, dintre manechinele cu state vechi care sînt date încet-încet la o parte şi nou-venita care îşi hipnotizează publicul (de la fotografi la creatori de modă, la publicul larg), pare să fie o mistică legată de frumuseţea înnăscută şi de tinereţe, în contradicţie cu cea dobîndită, construită sau menţinută prin eforturi (de pildă, prin operaţii estetice sau machiaj). Personajele vorbesc despre o anumită strălucire indefinibilă în legătură cu tînăra Jesse şi, pe de altă parte, de femei bionice, care văd în chirurgia plastică un proces de „îngrijire“ a corpului. Un designer de modă, aflat la o audiţie unde trebuie să aleagă dintre mai multe manechine (toate în lenjerie aproximativ la fel, aranjate ca şi cum ar fi stat în vitrină), e zdruncinat de un fior pe măsură ce o descoperă şi o urmăreşte mergînd. Refn alege să urmărească această „obiectificare“ feminină – reducerea acestor femei la nişte forme şi imagini sclipitoare – nu doar ca pe o exploatare venită din exterior (de la designerii şi fotografii bărbaţi prezenţi în film, de la agenţiile care angajează fete de 16 ani şi le cer să se dea drept adolescente de 19), ci şi ca pe un proces de îndrăgostire a manechinelor de propria lor imagine, printr-un narcisism autodevorant. Practic, filmul e compus în mare parte din femei care se privesc între ele.

Ceea ce oferă complexitate demersului lui Refn, pînă la o abundenţă şi hiperstilizare sufocante, e folosirea unor duble lentile pentru a privi corpurile prezente aici: pe de o parte, prin mijloacele proprii revistelor de modă glam, suprasaturate de machiaj şi de Photoshop, a reclamelor la parfumuri de tipul Dior, a instalaţiilor video din cluburi şi a videoclipurilor pop (într-una din scene, Jesse e un fel de Jennifer López acoperită cu sclipici), în paralel cu cele ale horror-ului, trecînd de la şedinţe foto la imagini macabre cu corpuri perisabile. Femeile arată ca nişte obiecte strălucitoare, nişte roboţi frumoşi, dar se dovedesc a fi un fel de zombies. Un personaj feminin bizar, machieuza care devine treptat prietena lui Jesse, îşi împarte timpul între machiajul modelelor şi machiajul unor cadavre de femei. Într-o scenă ulterioară de şoc-şi-groază, implicînd necrofilia, machieuza trece de la încercarea de a o seduce pe Jesse la erotizarea unui corp mort, pe care sînt observabile suturile autopsiei. Ambiguitatea conţinută de prima imagine cu care se deschide filmul se răsfrînge asupra întregului parcurs. E vorba despre o şedinţă foto în care Jesse, aşezată pe o canapea în semiobscuritate, evocă deopotrivă o imagine senzuală de tipul Frumoasei adormite, îmbrăcată într-o rochie electrizantă albastră, dar pozează totodată și ca obiectul unei crime, cu sînge şiroind glamourous pe gît şi pe braţe. Senzaţia pe care o lasă e cea a unui film de Kubrick (de tipul Cu ochii larg închişi), iar finalul pare o punere în scenă sîngeroasă a Parfumului lui Süskind, urmată de transformarea esenței nu în artă înaltă, ci într un videoclip pop cît se poate de banal-comercial. Deşi jongleria lui Refn cu multitudinea și diversitatea acestor materiale reciclate nu e lipsită de farmec, fiind şi o încercare de întoarcere a bestiei înspre ea însăşi, o transformare a imaginilor comerciale în tenebre, rezultatul nu e neapărat şi dincolo de superficialitate. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.