Am dat naştere Satanei

Publicat în Dilema Veche nr. 424 din 29 martie - 4 aprilie 2012
Am dat naştere Satanei jpeg

● Trebuie să vorbim despre Kevin / We Need to Talk About Kevin (SUA-UK, 2011), de Lynne Ramsay. 

Tratînd despre misterul răutăţii care poate ieşi la iveală (sub forma unui masacru precum cel de la liceul Columbine) dintr-un adolescent care „părea să le aibă pe toate“, Trebuie să vorbim despre Kevin e un film care doar senzaţionalizează problema, fără să reflecteze consistent asupra ei. Senzaţionalismul său e cu atît mai pernicios cu cît e (parţial) ascuns în spatele unor figuri (în acelaşi sens ca la gimnastică, patinaj etc.) însuşite din repertoriul cinema-ului de artă (şi chiar al bele-artelor în general) şi executate cu o anumită virtuozitate (chiar dacă academică). Lynne Ramsay, regizoarea scoţiană a acestei coproducţii americano-britanice plasate în SUA, începe cu o repriză destul de lungă de expresionism destul de hard: fragmente de prezent (doi ani după masacru) se întrepătrund cu frînturi de trecut (mai multe epoci) şi cu crîmpeie de (posibile) halucinaţii – tot ce vedem ni se prezintă ca fiind filtrat printr-o subiectivitate traumatizată. E vorba despre subiectivitatea Evei (jucată de acea magnifică efigie high-bohemian punk care este Tilda Swinton), mama burgheză a adolescentului care a comis atrocitatea. În ce anume a constat aceasta nu ni se dezvăluie decît la sfîrşit, dar se poate ghici de la bun început, după insistenţa simbolisticii sangvinolente (suc de roşii şi altele asemenea – angajamentul regizoarei de a fi ambiguă, de a lăsa intact misterul răului, n-o împiedică să fie supraexplicită în alte privinţe) şi după frecvenţa cu care eroina e acostată (şi chiar agresată) pe stradă de mame înnebunite de durere sau de copiii lor rămaşi schilozi. Atunci cînd trecutul Evei (începînd din momentul naşterii lui Kevin) devine în sfîrşit liniar, senzaţionalismul tratării începe şi el să iasă la iveală: copilul e caracterizat aproape exclusiv prin tropi şi ipostaze împrumutate din filme horror, categoria am-dat-naştere-anticristului – nu numai că de la cinci ani vorbeşte urît şi priveşte mijit-malevolent, dar stăpîneşte şi o tehnică destul de rafinată de a-şi culpabiliza mama şi de a o înstrăina de tată (jovialul John C. Reilly). Kevin primeşte cadou o surioară cu doi ochi frumoşi; ghici ce se întîmplă cu unul din ei. Surioara primeşte cadou un hamster; ghici ce se întîmplă şi cu acesta. Kevin primeşte cadou un arc… În fine, crescendoul acesta horroristic poate fi distractiv în felul său (aşa cum este în filme ca The Omen), dar manierele stilistice ale lui Ramsay (spre deosebire de ale regizorilor tipici de filme ca The Omen) sînt învăţate în muzee şi şcoli de artă: compoziţiile ei plastice sînt foarte căutate (cu personajele departe de centrul cadrului şi mult spaţiu gol pe lîngă ele sau, dimpotrivă, cu personajele perfect centrate şi puse să stea ca la fotograf); vila familiei e amenajată luxos-minimalist şi filmată geometric, astfel încît nu poate să nu semnalizeze golul asfixiant din spatele a ceea ce unii dintre colegii de la CriticAtac (consonînd cu dispreţul exprimat la un moment dat de Kevin însuşi) ar numi „părelnicele valori“ burgheze.

Deci este răul lui Kevin rău metafizic (rău cu „r“ mare) sau rău cultural-societal? Dar oare chiar contează, din moment ce semnalizatoarele sînt, şi într-un caz, şi în celălalt, atît de clişeistice? Mai interesantă e posibilitatea (susţinută de focalizarea intensă a primei părţi a filmului pe subiectivitatea dereglată a mamei) ca răul lui să fie (cel puţin în parte) o proiecţie a Evei – mai exact, o proiecţie a sentimentului ei de vinovăţie pentru păcatul de a nu fi fost niciodată capabilă să-l iubească, de a-i fi purtat pică pentru că, venind pe lume, i-a frînat ei independenţa şi mobilitatea. (Ocupaţia Evei e literatura turistică: după cum spuneam, filmul e simultan ambiguu şi supraexplicit.) Deci, dintr-o perspectivă reacţionară, Eva poate fi stigmatizată ca mamă denaturată, în timp ce, din perspectivă feministă, poate fi recuperată ca victimă-eroină a unei coşmareşti parabole-avertisment (şi-a sacrificat o parte din independenţă pe altarul familismului, iar răsplata e Kevin). Dar, iarăşi, ambiguitatea asta e mai puţin produsul scrupulului intelectual, al nobilei ezitări de a indica o singură cauză a răului, şi mai mult produsul abilităţii minore de a apăsa în acelaşi timp butoanele sensibile ale mai multor grupuri de interese. We Need to Talk About Kevin e bine făcut, dar nu într-un mod care să merite prea mult respect. E superficial-decorativ şi supradecorat cu o mînă grea: din aranjamentul său de conotaţii „tulburătoare“ nu puteau lipsi cele existenţialisto-nihiliste (adolescentul Kevin informînd-o pe Eva că tot sensul lucrurilor constă în lipsa lor de sens), tot aşa cum din recuzita sa expresionistă nu puteau lipsi un poster cu un clovn sinistru (expus tocmai în cabinetul unui pediatru) şi o petrecere de Halloween, iar de pe coloana sonoră nu putea lipsi (între un bîzîit surd şi o melopee numinoasă, între un sfredeluş neurocerebral şi un tudum-tudum cardiac) o selecţie de pop cincizecist folosit ironic. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.