Săracii cu duhul

Publicat în Dilema Veche nr. 882 din 4 - 10 martie 2021
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

Nu cred să fie cuvînt din Evanghelii mai defăimat decît „fericiți cei săraci cu duhul” (Mt. 5,3). Nu doar prin interpretări răuvoitoare îndreptate împotriva creștinilor, ci și prin adoptarea expresiei ca un soi de eufemism pentru a numi, în genere cu dispreț, diferite carențe, mai cu seamă intelectuale. Iar aceasta în pofida unei mari tradiții exegetice și a locului pe care-l dețin „săracii cu duhul” în Predica de pe munte: vorbind despre fericiri în relație cu „Împărăția cerurilor”, Iisus se referă la ei înainte de a-i pomeni pe cei „blînzi”, „milostivi”, „curați cu inima” sau „făcători de pace”. În Evanghelia după Luca (6, 20), unde apar din nou fericirile, săracii cărora le aparține Împărăția lui Dumnezeu nu au această particularitate, ci sînt prezentați în antiteză cu bogații insensibili și lacomi. Matei însă nu insistă asupra acestei foarte concrete înfățișări a sărăciei ca indigență, foame și marginalizare, pentru că, deși este vorba și despre ea, apartenența la Împărăția pe care o vestește Iisus nu privește atît o categorie socială, cît o condiție interioară de care sărăcii se aflau mai aproape decît alții: încrederea în Dumnezeu, așteptarea manifestării Sale în pofida situației carente, la limita suferinței și a umilinței.

O citire mai atentă și inclusivă a textelor biblice referitoare la săraci ne poate ajuta să înțelegem cine sînt cu adevărat cei din prima fericire. În Vechiul Testament sînt pasaje în care se folosește expresia „săracii Domnului” (’anwe-Jhwh) pentru a-i desemna pe cei care, vulnerabili socialmente și fragili, se află sub protecția divină: orfanii și văduvele, străinii, cei lipsiți de adăpost, nevoiașii. Domnul poruncește prin legea Sa să fie ocrotiți și le promite dreptatea. Iată cum este formulată așteptarea mesianică în Psalmul 71 ca restaurare a dreptății: „Judeca-va pe săracii poporului și va milui pe fiii săracilor și va umili pe clevetitor”. Acești săraci nu vor fi „compensați” pentru o viață de lipsuri și suferință, ci restaurați în demnitatea lor pentru răbdarea și încrederea avute în făgăduința lui Dumnezeu. S-ar cuveni, poate, să reținem și faptul că accentul nu cade pe sărăcie ca stare materială, efect al nedreptății care a pătruns în lume odată cu păcatul originar: ea nu reprezintă o garanție pentru mîntuire, ci o condiție pe care Dumnezeu este chemat să o dezlege. Sensul ei este, în primul rînd, unul spiritual; e o tensiune, o aspirație, o menținere a relației cu Dumnezeu în pofida a tot; o intensitate a lui a fi pe fondul unei carențe totale a lui a avea. Acest sărac în relație cu Dumnezeu devine, în Predica de pe munte, primul chip al fericirii promise.

Tradiția patristică a văzut în „sărăcia cu duhul” virtutea fundamentală a smereniei sau a „smeritei cugetări”. Însă și această echivalare a fost apoi supusă interpretărilor echivoce și distorsionante. De multe ori e nevoie să adăugăm că smerenia nu este nici falsă modestie, nici ascultare oarbă, nici puțină minte. Smerenia, în ochii celor pentru care cuvîntul lui Dumnezeu este hrană și viață, are legătură tocmai cu sărăcia și îl are ca model pe Fiul lui Dumnezeu care asumă chipul sărac al umanității bolnave în bogăția inefabilă a persoanei sale divine. În omiliile Sfîntului Grigorie de Nyssa putem citi că Fericirile încep astfel ca o chemare de a ne „smulge” din mîndrie, forma prin excelență a păcatului, și de a-L urma pe Cel care „S-a făcut sărac de bunăvoie”. Căci există două feluri de sărăcie: una de care trebuie să ne îndepărtăm și alta care ne aduce fericirea. Ambele sînt de ordin spiritual: ești sărac, dar în sens rău, dacă îți lipsește cumpătarea sau înțelepciunea, așa cum poți fi sărac, însă în bine, dacă te lipsești de păcat.

Mai există, totuși, și riscul bogăției interioare, al unei vieți religioase care acumulează și oferă confort lăuntric, ceea ce conduce la o autolimitare spirituală. Or, așa cum scria cu acuitate Maria Skobțova, poetă rusă, convertită, care și-a sfîrșit viața în lagărul de la Ravensbrück, Hristos „ne învață nu să fim moderați în iubire, ci să ne dăruim absolut și fără măsură, punîndu-ne sufletul pentru prietenii noștri”. În iubirea sacrificială e o bucurie împreună cu o „libertate a renunțării” de sine prin care Împărăția devine deja prezentă aici și acum.

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent (împreună cu Daniela Dumbravă): André Scrima: expérience spirituelle et langage théologique, Roma, 2019.

caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Se știe, politicianul român vorbește colorat, dar cîteodată (pesemne ca să fie sobru) își restrînge paleta de culori. De curînd, într-o discuție la televizor, l-am auzit pe unul afirmînd despre un altul că „a spus negru pe alb“.
image png
Ce ne amintim și ce am uitat
Întoarcerea spre trecut, în încercarea de a-i recupera reperele, ar trebui să fie însoțită, așa cum au încercat s-o facă și organizatorii expoziției dedicate Monicăi Lovinescu, de sentimentul „aducerii aminte, înainte de a uita”.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.