Religia civilă

Publicat în Dilema Veche nr. 752 din 19-25 iulie 2018
Religia civilă jpeg

A evacuat modernitatea religia din spațiul public? Sau, mai exact, a vrut modernitatea să evacueze religia din spațiul public? Recent, președintele Franței, Emmanuel Macron, a propus o definiție a laicității statului în contextul dezbaterilor tot mai aprinse în Franța despre locul religiei în societate și legitimitatea asumării publice a unei credințe. Astfel, Macron insistă asupra neutralității statului față de orice formă de credință, dar, precizează el, această neutralitate nu presupune un efort de a refula expresia individuală a credinței în zona privată sau chiar ascunsă publicului, ci de a crea condiții pentru exprimarea liberă și egală a oricărei forme de credință. Conceptul de laicitate, inclusiv excesele sale, precum expulzarea ordinelor monastice și a învățămîntului confesional din Franța în 1905, este un produs al modernității politice în Franța. El a fost adoptat și de alte state europene în secolul XX sau adaptat particularităților istorice ale unor societăți puțin diferite. Revoluția franceză, însă, a pus bazele acestei politici prin două acțiuni care denotă aceeași intenție, pe de o parte încercarea de a instaura o religie nouă, bazată pe un cult al rațiunii, pe de altă parte obligarea clerului catolic de a depune un jurămînt de fidelitate față de națiune și față de hotărîrile Adunării Naționale. Acest jurămînt s-a numit Constituția civilă a clerului. Cei care au refuzat jurămîntul, fiindcă erau sub jurămînt de fidelitate față de papă, s-au numit refractari și au făcut obiectul persecuțiilor din partea guvernului revoluționar. De atunci încoace, Franța a pendulat între forme de persecuție și excluziune a catolicismului și ocazionale reapropieri față de scaunul ponitifical, fără însă a redefini locul catolicismului în construcția națională. Pînă azi, bisericile de dinainte de 1789 au rămas proprietatea statului francez, eventual deschise cultului după un program agreat.

După modelul revoluției franceze s-a desfășurat și revoluția bolșevică. Astfel, în Rusia, creștinismul ortodox a fost inițial separat de stat, apoi instituțiile sale deposedate de proprietățile funciare, în cele din urmă lăcașurile de cult dărîmate și clerul executat sau arestat. Un armistițiu fragil a fost instaurat prin declarația de fidelitate a mitropolitului Serghie, care asigura vacanța tronului patriarhal, față de puterea sovietelor. Privite din punct de vedere istoric, și revoluția iacobină, și revoluția bolșevică au exclus religia din societate. Cu toate acestea, socio-logii și antropologii au atras atenția că atît cultul rațiunii în Franța revoluționară, cît și cultul liderilor revoluționari sau al proletariatului eroic în țările comuniste comportă toate elementele unui cult public, așa cum îl asigurase și creștinismul în secolele pre-revoluționare.

Astfel, la primele două întrebări din titlu trebuie să adaugăm o a treia: e posibil să evacuezi religia din spațiul public? Ne putem imagina o astfel de societate? Răspunsul și cheia de lectură a realității revoluționare tocmai schițate ni le oferă Jean Jacques Rousseau în ultimul capitol al Contractului social. Acesta se numește chiar „Religia civilă“.

Contribuția esențială a lui Rousseau la reflecția despre religie și societate într-o epocă de mari confuzii constă în observația simplă, izvorîtă dintr-o bună cunoaștere a societăților clasice greco-romane, că nu există societate fără religie, ba chiar mai mult, că religia este o funcție a societății. Este, într-un fel, punctul de plecare al antropologiei moderne. Pe măsură ce se asociază și formează un corp social, omul își inventează zeii. La originile fictive ale societăților umane se află un contract social, care produce în mod simultan legi publice și un cult public. Zeii sînt proiecții ale corpului social, delimitat de folosirea unei limbi comune. Rousseau merge mai departe în observația sa și constată că, întrucît statul este fondator al cultului sau, cum ar preciza René Girard, cultul este fondator al statului, nu au existat și nu pot exista războaie religioase în sînul păgînismului. Multiplicitatea zeilor provine din multiplicitatea societăților agregate în jurul unui zeu protector. Toți acești zei coexistă conceptual, dar se angajează în războaie unii împotriva altora. Reunirea lor într-un sistem ierarhic s-a petrecut numai prin cuceriri întreprinse de o comunitate care, în loc să suprime cultul local odată cu înrobirea celor cuceriți, își supune și divinitățile cucerite divinității sale cuceritoare. Această viziune imperialistă s-a manifestat cu precădere la greci și la romani.

Astfel, pentru Rousseau, creș-tinismul este o deviație de la rostul natural al religiei. Iisus din Nazaret nu vrea să întemeieze un stat terestru, ci o împărăție spirituală, lăsîndu-l pe credincios pe seama sistemului politico-religios păgîn. Dar obstinația creștinilor de a pune împărăția spirituală invizibilă deasupra statului vizibil și dotat cu putere reală i-a făcut pe creștini să pară ieșiți din minți, după cum anunța chiar Sfîntul Pavel. Cauza persecuțiilor păgînilor impotriva creștinilor este suspiciunea celor dintîi că scopul celor din urmă este subversiunea și apoi preluarea puterii în stat. Odată cu zeul nou vin la putere și adoratorii acestuia. „Și în curînd s-a văzut că pretinsa Împărăție din lumea de dincolo, odată ce a căpătat un șef vizibil, a devenit cel mai violent despotism în lumea de aici“ (Despre Contractul social, cartea a IV-a, cap. 8). Rousseau constată o regresiune a creștinismului către funcția socială a religiei și, pe cale de consecință, o instalare confortabilă în istorie.

Cu toate acestea, rămîne un ceva misterios care împiedică creștinismul să se identifice integral cu comunitatea politică. Astfel, se produce o sciziune artificială a individului între cetățean și om. Primul avînd o obligație de fidelitate față de corpul social, al doilea față de Dumnezeul din ceruri.

În cele din urmă, Rousseau descrie trei tipuri religioase. Primele două sînt extensiuni ale omului sau ale cetățeanului (membru al unui corp politic). Religia omului nu cunoaște decît un cult privat; la limită, acesta se consumă în interiorul ființei, chiar în ascunsul inimii. Religia cetățeanului este eminamente publică și asigură sacralitatea legilor, respectul contractului social, fidelitatea față de corpul politic. Religia cetățeanului este dedicată virtuților publice și dorinței de propășire a comunității, ba chiar obiectivelor militare ale acesteia. Rezultatul acestei religii este un bun cetățean și un bun soldat. Cel de-al treilea tip religios este un hibrid, care produce o castă clericală care își rezervă pe seama ei fidelitatea credinciosului față de Dumnezeul din ceruri. Rousseau identifică acest tip în religia lamaistă și în catolicismul roman. Astfel, societatea este condusă simultan de două căpetenii, una civilă și una religioasă, dar de fapt cea religioasă este superioară celei civile.

Religia civilă este ieșirea din impasul funcțional produs de adaptarea socială a creștinismului. Ea este un compromis între un neopăgînism cu funcție socială și un creștinism rezumat la cultivarea virtuților publice, un creștinism adogmatic și o eshatologie redusă la statutul de bonus extraterestru pentru îndeplinirea corectă a virtuților publice.

Necesitatea absolută a „religiei“ pentru buna funcționare a unui corp social provine tocmai din faptul că acesta nu se constituie prin impunerea dreptului celui mai puternic, ci prin persuasiunea că interesul individual este cel mai bine servit de instituirea corpului social. Această persuasiune are nevoie de o formulă incantatorie ritualizată, care s-o transmită din generație în generație. Corpul social trebuie așezat deasupra oricăror obiective individuale. Atașamentul față de corpul social transcende interesele private. În schimb, corpul social nu interferează cu sfera privatului. Toleranța este asigurată, de fapt, de adeziunea la religia civilă. Intoleranța teologică și civilă sînt una și aceeași. Religia civilă nu cunoaște dogmă, ci numai cult, nu presupune cunoaștere, ci numai venerare, și nu are alt țel decît de a asigura perpetuarea corpului social. Din acest punct de vedere, profetul Mohamed se învrednicește de elogiul lui Jean-Jacques Rousseau: „Mahomed a avut vederi foarte sănătoase: şi-a închegat bine sistemul său politic, iar cît timp forma guvemămîntului său s-a menţinut sub califi şi urmaşii lor, guvernămîntul a fost un singur corp şi prin aceasta a fost bun“ (Despre Contractul social, cartea a IV-a, cap. 8). 

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.