Nevăzutele

Publicat în Dilema Veche nr. 740 din 26 aprilie – 2 mai 2018
Nevăzutele jpeg

Ce altceva este istoria creș­ti­nă­tății dacă nu un lung șir de controverse și chiar conflicte pe adevăruri de credință, de intransigențe împinse pînă la blocajul oricărei comunicări sau pogorăminte prea oportune ca să nu semene cu slăbiciuni sau cu interese de circumstanță, în cele din urmă de războaie în numele credinței, de anateme, excluziuni și persecuții? Cu această acuzație s-au confruntat creștinii în repetate rînduri din partea celor care citesc istoria cu ochiul scrutător al scepticului. Ce poți răspunde? Aceasta este imaginea care se degajă din cronici, din edicte imperiale, din culegerile canonice, din polemicile conciliare, din procesele de anatemizare. Este o istorie a neputințelor, a neajunsurilor, a neînțelegerilor, a tot ceea ce poate fi gîndit sub formă de negație în relațiile dintre oameni. Este istoria unor grupuri umane de varii dimensiuni, de la adunări liturgice la imperii, care s-au numit la un moment dat creștine, dar este mai cu seamă istoria celor care îl pun pe „eu“ în față: eu am dreptate, eu știu mai bine, eu am suferit mai mult, eu am realizat mai mult, eu merit cinstire din partea oamenilor! Dar cum s-ar scrie o istorie a celui care, cînd primește o palmă, întoarce și celălalt obraz? Crezi că ai dreptate, ești drept-măritor și/sau universal, poftim, spune și crezi ce vrei! Crezi că știi mai bine, ai mai multă carte, ai știință de care nu te îndoiești, mă bucur. Crezi că ai construit cetăți, fortărețe, orașe și catedrale mai multe, mai mari și mai frumoase, te admir. Crezi că meriți cinstea oamenilor, ai și primit-o deja! O istorie a celor care le răspund astfel specialiștilor în „eu“ nu este nici măcare o istorie a învinșilor, fiindcă nu se poate scrie.

Dacă prin termenul creștin am înțelege un ucenic, un imitator al lui Iisus Hristos, adică cel care împlinește poruncile lui Iisus, nu avem o istorie a creștinismului sau a creștinătății, ci eventual o istorie a creștinilor. Acești ucenici există, dar istoria lor nu se poate cuprinde pe de-a-ntregul în cuvinte, ea se percepe cu adevărat pe frecvența ultrasunetelor. Ca gen literar s-a numit hagiografie.

Cu toate acestea, ne interpelează faptul paradoxal că cei care își zic creștini, măcar ca formă culturală, își aduc aminte de viața lui Iisus din Nazaret. În viața sa, totul este atît de contradictoriu, încît pare a converge spre această anihilare istorică. Iisus este din nobilul Betleem, dar crește în umilul Nazaret al Galileii, de neam regal (descendent din David), dar în casa unui tîmplar, apare apoi ca un învățător, deși nu știm de la cine a învățat, propune altora să-i salveze, dar pe sine nu se apără, îi lecuiește pe alții, dar își rabdă rănile, îi învie pe alții, dar nu se dă jos de pe cruce, anunță inaugurarea unei împărății universale și moare pe cruce între doi tîlhari. De ce a fost relevantă pentru omenire povestea acestui eșec? Sau e ceva ce cuvintele nu pot transmite? Cum spui povestea tuturor acelor învinși, schilodiți, disprețuiți și umiliți care au încercat să-L imite pe Dumnezeul lor?

O foarte scurtă galerie de astfel de portrete: aproape toți apostolii și ceilalți ucenici care l-au cunoscut direct pe Iisus au parte de o moarte violentă; Ignatie al Antiohiei traversează triumfal Imperiul Roman către arena în care va fi mîncat de lei; filozoful Iustin, episcopii Foca din Sinope, Clement al Ancirei, Haralambie, Elefterie, Ciprian nu ezită să înfrunte umilirea publică, tortura și moartea; ofițerii de rang înalt Gheorghe, Dimitrie, Theodor, Procopie, Mercurie, Serghie, Vah, Nestor, Polieuct, Mina lasă toate onorurile și aleg tortura pînă la moarte; Tecla, Ecaterina, Pelaghia, Varvara, Agnia (sau Agnesia) și multe alte mucenițe traversează cuștile animalelor, înfruntă cu seninătate roțile dințate, focul, apa, săbiile și alte obiecte de fier parcă în căutarea celei mai dureroase morți. Sinaxarul numără zeci de astfel de cazuri, ale căror nume ne și sună straniu, pentru fiecare zi din calendar. Sînt aceste exemple prea îndepărtate? Atunci ne este la-ndemînă Gulagul și toate închisorile regimurilor totalitare de pe glob, mai proaspete și cu impact emoțional mai puternic execuțiile și torturarea creștinilor în Irak, Siria și restul Asiei, în Egipt, Algeria și restul Africii, măcar pentru a ne asigura de realitatea torturilor, chinurilor, înjosirilor și suferințelor. Cel puțin este limpede că nu vine nimeni în apărarea acestor victime. Ele sînt înconjurate de spectatori amuzați sau de cititori care nu rezistă emoțional lecturii.

Creștinii, față de care Nietzsche și nietzscheenii resimt repulsie și fascinație, există, dar cu cît sînt mai creștini, cu cît sînt mai desăvîrșiți în imitația lui Hristos, cu atît devin mai invizibili, cad sub radarul istoriei. În primul rînd fiindcă se individualizează, se reduc la unicul și adevăratul sediu al voinței, sufletul și mintea fiecărui om în parte. Istoria termenelor colective creștinism/creștinătate nu este același lucru cu istoria creștinilor. Aceasta din urmă este de tipul Sinaxar sau Pateric, povestea fiecărui individ în parte. Ea nu se coagulează într-o poveste colectivă. Nici un caz nu e la fel sau, ca în Pateric, nici un răspuns nu este la fel. Fiindcă fiecare răspuns al unui avvă din Pateric, dar și fiecare răspuns al lui Dumnezeu către om se adresează unui individ unic și irepetabil, cu un temperament individualizat, cu o experiență de viață proprie, cu o percepție emoțională variabilă a semnalelor exterioare, deci o lectură diferită a timpului și spațiului. Pentru unul e bine să doarmă, cînd pentru celălalt e bine să vegheze, pentru unul e bine să mănînce, cînd pentru altul e bine să ajuneze.

Istoriile creștine de care dispunem sub forma textelor hagiografice înregistrează un fragment infim din viața creștinilor. Sînt mici semnale din lumea de dincolo prin care cei cîțiva sfinți, a căror identitate ajunge să fie cunoscută, se dezvăluie în natura noii lor ființări. Cei rămași în universul fizic percep sub categoria taumaturgicului ființa sfinților, adică îndelunga răbdare, moartea și puterea sfîntului sînt receptate ca supranaturale. Spre exemplu, raportul dintre trupul fizic și trupul spiritual (în alte cuvinte, depășirea parametrilor fizici ai trupului) este ilustrat în text prin vindecare instantanee și miraculoasă a rănilor pricinuite de tortură sau prin suspendarea legilor fizicii (focul nu mai arde). Tipul acesta de documente martirologice au trecut prin cenzura raționalității unor epoci ulterioare care a atenuat taumaturgicul. Ce se întîmplă de fapt? Martorul unei minuni primește și capacitatea de a o percepe și intră astfel în zona de atingere dintre cele două lumi. Numai o mică parte din ceea ce percepe martorul trece și în cuvinte. Cititorul, însă, lipsit de percepția extrasenzorială a martorului, reduce ceea ce citește la nivelul său de experiență. Standardizarea și regularizarea hagiografiei, cele mai notorii fiind în secolul X în Bizanț, cînd apar colecțiile de tip sinaxar, și în secolul al XVI-lea, cînd a început prelucrarea bollandistă a hagiografiei, indică degradarea capacității de a înțelege ce se întîmplă în zona de contact dintre material și spiritual. Rezultatul a fost că viețile sfinților s-au redus la o morală stoică sau la o disciplină ascetică, iar contactul cu lumea de dincolo a fost înghesuit în categoria intelectuală a misticii.

Metamorfozele hagiografice al Sfîntului Gheorghe pînă la limita expulzării din calendarul creștin în Occident ilustrează evanescența nevăzutelor. Papa Ghelasie îl pomenește deja ca fiind dintre acei martiri „al căror nume e pe bună dreptate respectat de oameni, dar ale căror fapte sînt cunoscute doar de Dumnezeu“. 

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.