Miracolul şi societatea

Publicat în Dilema Veche nr. 631 din 24-30 martie 2016
„Cei doi vor fi un trup“ jpeg

Am promis cititorilor Dilemei vechi în articolul precedent să nu părăsesc universul miraculosului, dar înainte de a reveni la subiecte de actualitate, cred că este necesară o incursiune în relația dintre miraculos și societate, și mă refer la procedeul de identificare a acelor persoane care expun miracolul societății și apoi atribuirea unui rol social acestor persoane. Procedeul presupune o manifestare divină, apoi o identificare corectă a epifaniei taumaturgice și în cele din urmă stabilirea unei legături privilegiate cu o comunitate geografică, socială sau profesională, pentru care respectivele persoane devin intercesori.

Miracolul este o relație intimă cu Dumnezeu, inefabilă, irepetabilă ca atare, greu de povestit sau de descris și în cele din urmă nedemonstrabilă. Cu toate acestea, el produce dorința de a-l comunica, nevoia de a-l împărtăși, imboldul de a-l multiplica narativ. C.S. Lewis surprinde această caracteristică a miracolului chiar în primele pagini ale romanului său apologetic Șifonierul, leul și vrăjitoarea (vol. 2 al Cronicilor din Narnia), cînd Lucy, reîntoarsă din prima vizită în tărîmul Narnia, unde credea că petrecuse multă vreme, încearcă să-și introducă imediat frații în universul miracolului, ca atunci cînd, trezit dintr-un vis frumos, închizi ochii imediat sperînd că visul va continua. Șifonierul miraculos, fără fund, spre surprinderea lui Lucy prima dată, are un fund lesne tangibil a doua oară, cînd îi aduce pe frați, spre nedumerirea lui Lucy de data aceasta. Ca și visul, miracolul experimentat nu are durată și nu are continuitate în condiții schimbate. Cu alte cuvinte, dacă nu poate fi comunicat, miracolul nu are dimensiune socială. Și totuși, calendarul creștin este plin de beneficiari sau martori ai miraculosului.

În Evanghelii, Hristos recomandă două atitudini diametral opuse față de miracol, tăinuirea lui (Marcu 8, 1; Matei 9, 30: „Luați seama să nu știe nimeni“) și mărturisirea lui („Iar bărbatul din care ieşiseră demonii Îl ruga să rămînă cu El. Iisus însă i-a dat drumul zicînd: Întoarce-te în casa ta şi spune cît bine ţi-a făcut ţie Dumnezeu. Şi a plecat, vestind în toată cetatea cîte îi făcuse Iisus“, Luca 8, 38-39). Fără a intra în detaliile circumstanțiale ale pasajelor respective, se poate stabili că tăinuirea se referă la o semnificație personală a miracolului, în care situație dezvăluirea lui ar denatura obiectivul lui, anume dialogul intim cu divinitatea, iar mărturisirea se referă la proslăvirea lui Dumnezeu, adică funcția socială a miracolului. Astfel, toate miracolele evanghelice făcute sîmbăta, în comunități marginale sau alogene, au un puternic caracter public. Acestea sînt o lecție despre funcția socială a religiei. Beneficiarul este un „bun“ candidat pentru rolul de țap ispășitor, iar reacția gestionarilor sacrului (farisei, cărturari, guvernatori ai cetății) este de prezervare a „ordinii“ sociale. Miracolul dislocă conformismele religioase și, prin urmare, ierarhiile sociale. Este cazul orbului din naștere și al posedatului din Gadara. În schimb, realizarea ritualului de purificare pentru leproșii curățați semnifică o validare care dedramatizează opoziția natural/supranatural. Supranaturalul se naturalizează prin ritual.

De asemenea, miracolul mai cunoaște două tipuri în funcție de inițiativă. Cînd inițiativa îi aparține divinității, scopul este social și moral (bolnavul de idropică, Luca, 14, 1-6, orbul din naștere, Ioan 9, 1-38, demonizatul din Gadara), iar cînd inițiativa îi aparține omului, scopul este apocaliptic și personal. Caracterul apocaliptic al miracolului individual înseamnă dezvăluirea realității spirituale (sau energetice – în sensul palamit, dar și al fizicii cuantice) din spatele celei fizice. Individul trebuie să fie pregătit pentru revelație prin credință („Mergi în pace, credința ta te-a mîntuit“). Revenind la metafora lui C.S. Lewis: fundul șifonierului este tot timpul deschis pentru cei pregătiți prin inocență sau prin credință, dar dacă cel care se raportează nu este pregătit, atunci fundul șifonierului îi apare închis, așa cum este sufletul și mintea lui.

Ce se întîmplă în această situație cu mărturia lui Lucy despre tărîmul Narnia? Ea rămîne inoperantă pînă nu se produce o metanoia în frații mai mari prin intermediul dialogului cu bătrînul profesor. Miracolul și beneficiarul său trebuie să fie acceptabili social pentru ca narațiunea să funcționeze, să redeschidă fundul șifonierului. Traiectoria acceptării miracolului însă poate fi sinuoasă, ca în cazul orbului din naștere, și să se soldeze cu o respingere a beneficiarului ca fiind un martor fără credibilitate socială. Acceptarea mărturiei fostului orb din naștere presupune o răsturnare socială: identificare lui Iisus ca profet sau Mesia și, prin urmare, șubrezirea unui statut de dominație socială bazat pe gestionarea și validarea miraculosului în condițiile unui conflict de interpretare a normei, în care un marginal („Poate ieși ceva bun din Nazaret?“ – Ioan 1, 46) contestă interpretarea oficială a sabatului. Problema nu este de percepție a miraculosului, ci de acceptare socială a acestuia astfel încît să nu perturbe structura ierarhică a societății respective.

Miracolul este astfel extensia în universul spațio-temporal a deschiderii către universul divinității (noetic sau energetic). Apostolul Petru ar fi putut dintotdeauna să meargă pe apă, dar a avut nevoie de antrenamentul conviețuirii cu Iisus pentru a concepe mersul pe apă, pe care însă nu-l poate pune integral în aplicare cît timp pendulează între cele două universuri. În clipa în care nu va mai șovăi, cele două universuri vor deveni coextensive. „Şi au zis apostolii către Domnul: Sporeşte-ne credinţa“ (Luca 17, 5.). Acesta e singurul miracol ca acțiune directă a lui Dumnezeu asupra omului, preluarea acestuia prin har în urma actului de predare a voinței. Acest tip de miracol însă e tainic și strict personal. Și totuși hagiografia creștină a recenzat social îndumnezeirea prin har. Despre mecanismul istoric al acestei recenzii – în episodul următor.

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.