Dumnezeu

Karen ARMSTRONG
Publicat în Dilema Veche nr. 297 din 22 Oct 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Nu. Cînd Friedrich Nietzsche a anunţat moartea lui Dumnezeu în 1882, s-a gîndit că în lumea modernă a ştiinţei oamenii aveau să fie în curînd incapabili să mai conceapă ideea de credinţă religioasă. Deja la momentul în care The Economist a publicat celebra ediţie "Dumnezeu e mort", în 1999, chestiunea părea indecisă, în pofida creşterii religiozităţii politizate " fundamentalismul " în aproape toate credinţele principale, încă din anii ’70. Un ayatollah necunoscut l-a detronat pe şahul Iranului, sionismul religios a ieşit la iveală în Israel, iar în Statele Unite Majoritatea morală a lui Jerry Falwell şi-a anunţat opoziţia fermă faţă de "umanismul secular". Dar abia din 11 septembrie 2001, Dumnezeu a dovedit că este viu dincolo de orice îndoială " cel puţin în ceea ce priveşte dezbaterea publică globală. Cîtă vreme jihadiştii atacă America, Orientul Mijlociu este tot mai radicalizat şi, cu un "creştin renăscut" la Casa Albă vreme de opt ani, e cam greu de găsit cineva care să nu fie de acord că Dumnezeu este viu. Chiar şi editorul-şef al The Economist a devenit recent coautorul unui volum intitulat Dumnezeu s-a întors. În vreme ce mulţi pun sub semnul întrebării relevanţa lui Dumnezeu în vieţile noastre private, în spaţiul public global există o cu totul altă dezbatere: este oare Dumnezeu o forţă a binelui în lume? Aşa-numiţii "noi atei" " ca Richard Dawkins, Sam Harris şi Christopher Hitchens " au denunţat credinţele religioase nu doar ca fiind retrograde, ci de-a dreptul nocive; ei se consideră promotorii unei campanii pentru eradicarea lui Dumnezeu din conştiinţa umană. Religia " spun ei " creează diviziuni, conflict şi război; religia le face pe femei prizoniere şi spală creierele copiilor; doctrinele lui Dumnezeu sînt primitive, neştiinţifice, iraţionale şi, în esenţă, cultivă lipsa de complexitate şi naivitatea. Aceşti scriitori greşesc " nu doar în legătură cu religia, dar şi în legătură cu politica " pentru că se înşală asupra firii umane. Homo Sapiens este şi Homo Religiosus. Imediat ce au devenit umani, femeile şi bărbaţii au început să creeze religii. Sîntem creaturi care caută sensul. În vreme ce cîinilor, din cîte ştim, nu le pasă de condiţia lor şi nici nu se frămîntă pînă la agonie din cauza ideii de moarte implacabilă, fiinţele umane cad uşor în disperare dacă nu îşi găsesc un sens în viaţă. Ideile teologice vin şi trec, dar căutarea unui sens continuă. Aşadar, Dumnezeu nu va dispărea nicăieri. Cînd tratăm religia ca pe ceva ce poate fi luat în rîs, anulat sau distrus, riscăm să-i amplificăm defectele cele mai rele. Fie că ne place ori nu, Dumnezeu este aici definitiv şi a venit vremea să găsim o cale să trăim alături de el într-un mod echilibrat şi prin înţelegere. "Dumnezeu şi politica nu ar trebuie amestecate" Nu neapărat. Politicieni care nu au nici o idee despre teologie au dat religiei un renume prost multă vreme. O înţelegere neadecvată a lui Dumnezeu care "îl" reduce la un idol după asemănarea noastră, care sancţionează sacral ceea ce ne place şi ceea ce nu, reprezintă forma cea mai gravă de tiranie spirituală. O asemenea aroganţă a dus la atrocităţi precum Cruciadele. Dezvoltarea secularismului în guvernare a avut ca scop să controleze această tendinţă, dar chiar secularismul a creat noi demoni care acum se impun asupra lumii. În Occident, secularismul a fost un succes, esenţial pentru sistemul economic şi politic modern, dar a fost realizat gradual, de-a lungul a aproape 300 de ani, permiţînd noilor idei despre guvernare să aibă timp pentru a fi filtrate la toate nivelurile societăţii. În alte părţi ale lumii însă, secularizarea a avut loc mult prea repede şi a fost respinsă de mari părţi ale populaţiei, care sînt încă profund ataşate de religie şi consideră străine de ele instituţiile occidentale. În Orientul Mijlociu, secularizarea prea agresivă a avut uneori efecte nocive, făcînd clasa religioasă şi mai conservatoare sau chiar radicală. În Egipt, de exemplu, remarcabilul reformator Muhammad Ali (1769-1849) a sărăcit şi a marginalizat atît de brutal clericii, încît aceştia au întors spatele schimbării. Cînd şahii Iranului au torturat şi izolat mullahii care se opuneau regimului, unii dintre ei, ca ayatollahul Ruhollah Khomeini, au ajuns la concluzia că era nevoie de reacţii mai dure din partea viitorilor lideri religioşi ai Iranului. (...) Bineînţeles, modul în care religia este folosită în politică este mai important decît dacă este folosită. Preşedinţi americani ca John F. Kennedy şi Barack Obama au invocat credinţa ca pe o experienţă împărtăşită care uneşte ţara " o abordare care recunoaşte puterea comunitară a spiritualităţii, fără nici un apel la dreptul divin. Totuşi, acest consens nu este satisfăcător pentru fundamentaliştii protestanţi americani, care cred că SUA ar trebui să fie o naţiune creştină. (...) "Dumnezeu este incompatibil cu democraţia" Nu. Samuel Huntington a prevăzut o "ciocnire a civilizaţiilor" între lumea liberă şi islam, care " susţine el " este inerent opus democraţiei. Dar, la începutul secolului al XX-lea, aproape toţi intelectualii musulmani erau îndrăgostiţi de Occident şi voiau ca ţările lor să arate exact ca Marea Britanie sau Franţa. Ceea ce i-a înstrăinat pe musulmani de idealul democratic nu a fost religia lor, ci sprijinul acordat de guvernele occidentale liderilor autocratici, ca şahii iranieni, Saddam Hussein şi Hosni Mubarak, care le-au interzis cetăţenilor lor accesul la cele mai elementare drepturi ale omului şi la drepturile democratice. Sondajul Gallup din 2007 demonstrează că există un sprijin larg pentru libertăţi democratice şi drepturile femeilor în lumea musulmană şi că multe guverne răspund tot mai mult pozitiv " deşi şovăielnic " la presiuni pentru o mai largă participare politică. Există totuşi rezistenţă la o adoptare completă a unui model secular occidental. Mulţi doresc să îl vadă pe Dumnezeu reflectat mai evident în viaţa publică, după cum sondajul Gallup din 2006 a arătat că 46% dintre americani consideră că Dumnezeu ar trebui să fie sursa pentru legislaţie. Şaria " legea islamică " nu este sistemul rigid de care se plîng mulţi occidentali. Reformişti musulmani precum Sheikh Ali Gomaa sau Tariq Ramadan susţin că şaria ar trebui revăzută în lumina mereu schimbătoarelor circumstanţe sociale. O fatwa nu este universal obligatorie ca un edict papal; mai degrabă exprimă pur şi simplu opinia unui muftiu care o emite. Musulmanii pot alege ce tip de fatwa să adopte şi astfel participă la o piaţă liberă, flexibilă, a gîndirii religioase, aşa cum americanii pot alege ce biserică să frecventeze. Poate că pînă la urmă religia nu este cauza problemelor politice ale lumii, totuşi avem nevoie să o înţelegem dacă vrem să rezolvăm aceste probleme. "Cine să fi luat religia în serios!" " exclama exasperat un oficial guvernamental american după revoluţia iraniană. Dacă cei care trasau politicile ar fi făcut un efort să cerceteze şiismul contemporan, SUA ar fi putut evita erori stupide şi grave în timpul crizei iraniene. Religia ar trebui studiată cu aceeaşi imparţialitate academică şi acurateţe ca şi economia, politica şi obiceiurile sociale ale unei regiuni, astfel încît să aflăm cum interacţionează religia cu tensiunea politică, să înţelegem ce este contraproductiv şi cum să evităm ofensele inutile. Am face bine să studiem religia pentru că Dumnezeu s-a întors. Şi dacă El este perceput într-o manieră idolatră şi ad-litteram, nu ne putem aştepta decît la mai mult dogmatism, rigiditate şi violenţă motivată religios în anii ce vor veni. Karen Armstrong este autoarea a numeroase cărţi pe tema religiei, între care A History of God, Islam: A Short History şi, cea mai recentă, The Case for God. Versiunea completă a acestui articol o veţi putea citi în următorul număr al revistei Foreign Policy România, care va apărea pe 9 noiembrie.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.