Cuvintele lui Iisus pe Cruce

18 aprilie 2020
Cuvintele lui Iisus pe Cruce jpeg

O imagine a lui Hristos răstignit dintr-un manuscris din secolul al XI-lea al scrierii lui Rabanus Maurus De laudibus sanctae crucis, aflat astăzi la Biblioteca Vaticană, poate să ne ofere o intuiție esențială pentru înțelegerea relației dintre Cuvîntul revelat în Scripturi și Cuvîntul „care s-a sălășluit în trup”. Dacă privim cu atenție pagina ilustrată, vom putea citi pe verticală textul poetic al autorului, în timp ce figura lui Hristos răstignit pe o cruce nevăzută este conturată de texte care îi dezvăluie identitatea. Imaginea și textul se juxtapun și se întrepătrund într-o reprezentare complexă a Cuvîntului care face prezente realiter, în deplinătatea lor, cuvintele pe care El însuși le-a inspirat. Între profeții, Întrupare și actele Întrupării există o continuitate și o subtilă corespondență, astfel încît Iisus este împlinirea vizibilă a celor anunțate și totodată exegeza lor. Să ne amintim cum, în diverse momente, învățătura Sa era tocmai o hermeneutică a Scripturii, pe care a continuat-o și după Înviere pentru ucenicii ce se îndreptau spre Emaus. Cu atît mai mult în actul suprem al jertfei pe cruce ceea ce face și ceea ce spune Iisus reprezintă o revelație a misiunii sale.

Mai cu seamă în tradiția occidentală s-a acordat o atenție specială meditației celor șapte cuvinte rostite de pe cruce. O sistematizare a mărturiilor evanghelice concordante, cît și a celor unice, a început în Evul Mediu pentru a da mai apoi naștere unei bogate literaturi care a însoțit devoțiunea centrată asupra Răstignirii, aspectele sale doloriste, și a condus la crearea unei muzici tematice culminînd cu lucrarea lui Haydn: Musica instrumentale sopra le sette ultime parole del nostro Redentore in croce, o sieno sette sonate con un’introduzione ed al fine un teremoto (1787). Dar nu atît asupra istoriei acestei exegeze teologice și culturale mă voi opri aici, cît asupra cîtorva sensuri pe care le poate desprinde o citire atentă a Evangheliilor.

p11 wc de laudibus sanctae crucis 1 jpg jpeg

Primul dintre cele șapte cuvinte apare la Luca 23, 34: „Părinte, iartă-le lor că nu știu ce fac”. În fața dezlănțuirii urii, batjocurii și cruzimii, Hristos împlinește, din condiția celui nevinovat, ceea ce le spunea ucenicilor săi pentru a-i face „fii ai Părintelui ceresc” (Matei 5, 44-45): iubirea față de vrăjmași și iertarea. Primul cuvînt este, așadar, o intercesiune pentru cei care se pun ignar în slujba răului. Nici o altă reprezentare a imensei disproporții între batjocura umană și identitatea divină, regală, a celui care o suportă pînă la capăt, ascuns în smerenia sa, nu este mai elocventă ca fresca lui Fra’Angelico de la San Marco din Florența: Hristos legat la ochi și îmbrăcat în veșminte imaculate este așezat pe tronul dumnezeirii Sale; în jurul său sînt zugrăvite simbolic gesturile violenței și ale deriziunii. Din iconografia ortodoxă aș alege o frescă din naosul de la Arbore cu Hristos legat la mîini, dar îmbrăcat în haină împărătească.

Lîngă cruce rămîn în fidelitatea lor neabătută femeile în frunte cu Fecioara Maria, avîndu-l ca însoțitor pe „discipolul iubit” (Ioan 19, 26-27). Iisus îi vorbește Mariei cu o solemnitate care „dez-apropriază relația”, după cum nota părintele Scrima, trimițînd la Geneză 3,15, dar și la episodul primei minuni din Cana: „Femeie, iată fiul tău!”, iar discipolului îi spune: „Iată mama ta!”. Ceea ce are înfățișarea unei griji filiale față de mama rămasă singură este, în profunzime, revelarea maternității spirituale a Mariei în relație cu cei pe care credința în Înviere îi va face fiii săi. Aceștia sînt reprezentați simbolic de singurul ucenic care nu a fugit și care, primind-o pe mama lui Hristos ca pe propria mamă, își asumă, de fapt, grija față de comunitatea spirituală a Bisericii. De aceea, icoana Bisericii care se află întotdeauna în vîrful iconostasului redă acest episod al Răstignirii.   

De-o parte și de alta a crucii se află doi tîlhari: unul participă la deriziunea generalizată, pe cînd cel din dreapta i se adresează direct lui Iisus, trimițînd la invocarea milostivirii divine din Psalmul 105, 4: „Adu-ți aminte de noi, Doamne, întru bunăvoința Ta (...)”. Este singurul care îi spune lui Iisus pe nume dintre toți cei pe care i-au reținut evangheliștii, iar rugăciunea lui a rămas esențială în Biserică. Hristos i se descoperă în paradoxul dramatic al condiției sale despre care profețise Isaia și îi promite: „Adevărat grăiesc ție, astăzi vei fi cu Mine în Rai” (Luca 23, 43). Convertirea în ultima clipă este posibilă. Dar esențial e faptul că tîlharul a văzut cu ochii pocăinței în suferința celui nevinovat, sub chipul desfigurat de durere, pe Cel care putea făgădui paradisul. În poemul Luca XXIII, Borges redă astfel întîlnirea: „De la mulțimea ce-l batjocorea / a auzit că lîngă el murea / Un Dumnezeu și-orbește i-a grăit: / De mine, cînd împărăția ta / Veni-va, să nu uiți, și necuprins / Glas ce-ntr-o zi pe toți i-o judeca / De pe cumplita Cruce s-a desprins, / Făgăduindu-i Raiul. Le-a venit / Apoi sfîrșitul. Însă omenirea / Nu lasă să se piardă amintirea / Acelei seri în care au murit” (trad. de Andrei Ionescu).

p11 wc de laudibus sanctae crucis 16 jpg jpeg

Al patrulea moment a fost interpretat adesea exclusiv ca strigăt al abandonării, al solitudinii în suferință, al absenței lui Dumnezeu: „Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?” (Matei 27, 46; Marcu 15, 34). Iisus rostește, de fapt, Psalmul 21, 1, rugăciune care începe cu o răscolitoare plîngere a celui care se simte părăsit de Dumnezeu, dar se încheie cu credința în mîntuire și cu profeția convertirii popoarelor la Dumnezeul lui Israel. Pe cruce, Cuvîntul făcut om împlinește ceea ce poporul său primise cu multă vreme înainte. Din întreg sensul psalmului doar chipul suferinței este vizibil prin cuvintele rostite, adică exact ceea ce aveau sub ochi cei care îl priveau atunci.

Setea de care amintește doar Ioan (19, 28) este de asemenea realizarea unei profeții din psalmi (68, 25): „Și mi-au dat spre mîncarea mea fiere și în setea mea m-au adăpat cu oțet”. Dar paradoxul condiției divino-umane a Răstignitului era că setea cumplită a omului de pe cruce aparținea Celui care dăruiește apa vie. Expresie dramatică a umanității lui Hristos, setea de pe cruce rămîne ca o chemare a celor cărora le va fi sete de Dumnezeu. Lui Dumnezeu îi este sete – avea să scrie Sfîntul Grigorie din Nazianz – pentru ca oamenilor să le fie sete de El.

Și cînd toate cele profețite despre suferința dreptului s-au împlinit, Iisus însuși se dezvăluie prin al șaselea cuvînt ca pecete a Scripturii și împlinitor al voii Tatălui: „Săvîrșitu-s-a” (Ioan 19, 30) –confirmare a sensului jertfei spre care au condus toate actele de pînă atunci și nicidecum constatare resemnată a sfîrșitului.

p11 wc de laudibus sanctae crucis 19 jpg jpeg

Ultima rostire, pe care ne-o redă Luca (23, 46), e adresată, ca și prima, Tatălui: „Părinte, în mîinile Tale încredințez duhul Meu!”. Și aici Iisus reia cuvintele unui psalm (30, 5), dar schimbarea formulei de adresare exprimă tocmai identitatea sa filială. În loc de „Domnul” spune „Abba”, Părinte, așa cum îi învățase pe ucenici să se roage. Psalmul 30 (31) este dedicat fidelității lui Dumnezeu sau, mai exact, relației între fidelitatea lui Dumnezeu și fidelitatea oamenilor: cei care se încred în Dumnezeu vor fi izbăviți. Însă cel de-al șaptelea cuvînt exprimă mai mult: Fiul încredințează, printr-un act al voinței, ceea ce a primit în dar Tatălui, așa cum le spusese ucenicilor: „Pentru aceasta Mă iubește Tatăl, fiindcă Eu îmi pun sufletul, ca iarăși să-l iau. / Nimeni nu-l ia de la mine, ci Eu de la Mine însumi îl pun. Putere am Eu ca să-l pun și putere am iarăși ca să-l iau” (Ioan 10, 17-18). Iisus își încredințează Duhul care îi va fi redat prin Înviere și astfel întregului trup mistic al Celui înviat. „În această încredințare a Duhului, în această transmitere a Duhului – nota părintele Scrima – Ioan vede deja începutul tradiției lui Iisus.”

(Pentru aprofundare: Gianfranco Ravasi, Le sette parole di Gesù in croce, Queriniana, Brescia, 2019; André Scrima, Comentariu la Evanghelia după Ioan, trad. de Anca Manolescu, Humanitas, 2003)

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent (împreună cu Daniela Dumbravă): André Scrima: expérience spirituelle et langage théologique, Roma, 2019.

Foto: wikimedia commons

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.