„Ce este omul de-Ți amintești de el?“

Publicat în Dilema Veche nr. 748 din 21-27 iunie 2018
„Ce este omul de Ți amintești de el?“ jpeg

Dintre toate civilizațiile lumii, cea în care omul a fost obiectul celei mai intense meditații și al celei mai sistematice cercetări este spațiul civilizațional din jurul Mediteranei. De la întrebarea pe care o formulează psalmul lui David, aparținînd straturilor celor mai vechi de redactare a Bibliei, și continuînd cu școala socratică, pînă la umanismele bizantine, medievale, renascentiste și iluministe, civilizațiile Europei au rafinat această întrebare: Ce este omul? Cel mai recent răspuns, transformat în dogmă a modernității și, prin urmare, componentă fixă a educației școlare, a fost că omul de „azi” constituie rezultatul întîmplător sau neplanificat (referință la termenul hazard din celebra lucrare a geneticianului Jacques Monod Le Hasard et la Nécessité. Essai sur la philosophie naturelle de la biologie moderne) al unei serii de mutații genetice necesare în condițiile produse de întîmplare. Genetica a continuat dezvoltarea teoriei darwiniene a evoluției speciilor, plasînd însă în scheme simple arborele genealogic, de care ne amintim cu toții din școală, de la paramaecium la homo sapiens sau, după cum au încercat unii antropologi să acrediteze, la faza ultimă a acestuia, homo sapiens sapiens. Între cele două capete ale schemei se înscrie în conștiința elevului școlii publice fastidiosul șir de manifestări culturale ale umanității, care au produs materia de studiu a disciplinelor umaniste, reconvertite în secolul XX în disciplina antropologie – culturală, istorică, religioasă. Însă cea mai importantă expresie a acestei căutări a esenței umanului a căpătat numele de umanism care, în mod special din secolul Luminilor, a început să desemneze căutarea unei definiții a umanului care să nu necesite referința la o creație și un creator. Astfel, umanismul a devenit în secolul XX, în pofida protestelor puternice ale unor gînditori creștini, curentul de gîndire pe care l-a revendicat mișcarea politică de stînga. În forma sa cea mai recentă, umanismul a proiectat omul dincolo de umanitatea sa biologică. Această nouă aspirație a primit numele de transumanism sau, după titlul lui Yuval Harari, Homo Deus.

Această reflecție trimilenară despre ceea ce este omul a ascuns însă o distincție aproape imperceptibilă sau rareori admisă între două feluri de a pune această întrebare sau două înțelesuri ale cuvîntului om în această întrebare. Această distincție, care a dat umanismului acea ambivalență care l-a făcut să fie revendicat de toate curentele filosofice ale Europei, se referă la faptul că întrebarea poate privi individul sau specia. Cînd spui om, referința se face simultan și la ansamblul tuturor celor care aparțin categoriei, și la un exemplar din această categorie. În fraza delfică gnôthi seautón (cunoaște-te pe tine însuți), referința se face chiar la individul particular care citește inscripția. Această cunoaștere nu este astfel a speciei și nici nu este comună speciei, ci este o cunoaștere particulară fiecărui individ în parte. Reflecția lui Socrate privește cel mai adesea acest înțeles individualizat al umanului. Legătura cu daimon-ul sau chiar raportarea la ho theos, divinitatea monadică, presupune un interlocutor individualizat și nu o specie.

Atunci cînd reflecția despre om ia în considerare specia, o face în mod special sub forma grupului care înlesnește supraviețuirea. Nu este deci vorba despre sensul biologic de specie, ci de forma de organizare sub care constatăm existența umanului, după cum au formulat-o în mod direct Platon și Aristotel, care i-au atribuit speciei umane caracteristica de a produce moduri de organizare a grupului complexe și variate. Aceasta este societatea.

Cînd întrebarea „Ce este omul?” îl privește pe individ, ea exprimă căutarea rostului existenței fiecăruia în parte. Tipul acesta de interogație îl scoate pe individ din specie și deci din orizontul dialogului cu congenerii lui și îl plasează în perspectiva dialogului cu un alt tip de ființă susceptibilă a da un răspuns dintr-un punct de vedere care nu este al umanului. Aceasta este divinitatea creatoare. Astfel, observăm că din această întrebare se naște, pe de o parte, conștiința individualității, prospon în greacă sau persona în latină, iar pe de altă parte se naște ideea accesului la creator. Majoritatea divinităților cu care se întrețin muritorii veacurilor păgîne nu sînt divinități creatoare și nu li se poate cere nici o socoteală ontologică. Întrebarea aceasta naște necesitatea psihologică a accesului la divinitatea creatoare și nu doar la divinitatea poliadă, adică cea care veghează la buna funcționare a societății.

Cînd întrebarea „Ce este omul?” se referă la specie, adică la societate, ea deschide discuția asupra formei optime de organizare a grupului astfel încît să se ajungă la maximum de șanse de supraviețuire a grupului. Domeniul care se ocupă de această organizare este, după definiția lui René Girard, cultura. În lista produselor culturale care se ocupă de această organizare, pe locul întîi se află divinitatea poliadă. Aceasta își poate avea originea, eventual, într-un țap ispășitor divinizat. Este de reținut că divinitățile responsabile de teocrații țin de acest al doilea tip de interogație.

La rîndul lor, fiecare dintre aceste două tipuri de interogație poate primi un răspuns din două perspective. La întrebarea care ia în considerare individul, perspectiva majoră este cea spiritualistă. Astfel, cel care se întreabă, precum o face psalmistul citat în titlu, fie pornește de la, fie ajunge la constatarea că actuala formă a existenței sale, înscrisă în coordonatele timpului și spațiului, este numai o treaptă intermediară și provizorie a existenței sale, pe care o denumește „ființă“ într-un sens metaforic pînă cînd i se va dezvălui un nivel superior sau o calitate diferită a existenței sale. Dintre gîndirile religioase ale antichității, cel mai deschis s-a afirmat această perspectivă în misticismul iudaic, veterotestamentar sau apocrif, și în budism. A doua perspectivă este cea materialistă sau biologistă, în care individul nu este decît o infimă verigă în lanțul evoluției, de cele mai multe ori fără nici o contribuție.

La al doilea tip de întrebare, perspectiva spiritualistă este mai degrabă concesivă. Existența grupului este admisă ca o consecință a spațio-temporalității și aparent necesară acestei existențe provizorii. În orice caz, gînditorii care au abordat întrebarea de al doilea tip din această perspectivă s-au preocupat, de fapt, de opțiunile teoretice și de acțiunile practice de sustragere a individului de sub supremația grupului.

Cealaltă perspectivă, materialistă, este cea care a dat naștere celor mai importante teorii politice. Pornind fie de la observația că individul este insignifiant, fie de la observația că este fundamental rău și dăunător congenerului său, gîndirea politică a stipulat că scopul umanului este realizarea unui mod de organizare a grupului care să „schimbe” natura defectuoasă a individului. Prin societate, individul poate fi ameliorat. Modalitățile acestei ameliorări sînt fie de tip coercitiv, fie de tip doctrinar (educație, ideologie dominantă), fie, în cele din urmă, de tip tehnologic, prin „supraprotezare” (inserarea în organism a unor aparate) sau prin manipulare genetică. Societatea are astfel ca obiectiv să recreeze omul sub o formă nouă și mai ales transformată după propriile-i obiective. Rămîne, evident, fără răspuns întrebarea cine este „societatea”.

Aceste patru abordări, pe care le-am observat dezvoltîndu-se în experiența umanității din ultimele trei milenii, se conturează antagonic în ultimele secole ale umanității și au produs nu numai o dezbatere polemică aprinsă, ci chiar explozii de violență fizică. Secolul XX a ilustrat chiar încercarea eliminării prin exterminarea exponenților ei a perspectivei spirtualiste. Prezervarea acestei varietăți este poate lecția pe care trebuie s-o rețină secolul XXI. 

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.