Biblia nu e coregrafie roză

Publicat în Dilema Veche nr. 698 din 6-12 iulie 2017
Biblia nu e coregrafie roză jpeg

Domnul Bogdan Gheorghiţă (Heythrop College, Universitatea din Londra) a făcut un comentariu la precedentul meu articol: „Incultură şi cultură religioasă“. Le mulţumesc lui şi celorlalţi cititori care reacţionează la fondul textelor mele. Dl Gheorghiţă scrie: „Şi totuşi, sînt în Biblie doar «momente aurorale ale credinței»? Nu găsim şi în Biblie puneri în scenă kitsch sau sinistre ale credinţei? Nu se cuplează niciodată în Biblie credinţa cu «urîtul din om»? Nu face Crucea politică cînd sfîşie catapeteasma? Nu-i place lui Dumnezeu mirosul de grăsime de animale? Nu sînt şi în Biblie voci care deplîng, mai mult sau mai putin ipocrit, inautenticitatea credinţei altora?“

Iată cîteva propuneri nu de răspuns, ci de reflecţie comună, cum se potriveşte unei asemenea materii. Le schiţez doar, fiindcă ne aflăm în spaţiul unei pagini de revistă. În-tîi: Biblia nu e o neverosimilă feerie morală, nu e coregrafie roză. Ne pune în faţă o imagine a realului – a întregului real, cu temeliile şi întrebările lui ultime, cu ordinea, rupturile, limitele şi elanurile lui –, un real dispus în jurul verticalei lui Dumnezeu, în dialog cu El. În tradiţia iudaică există concepţia că, prin Tora cerească, Dumnezeu a creat lumea. Că în ea se află modelul transcendent al creaţiei, cu toate posibilităţile ei. O temă similară apare în islam. Ceea ce cuprinde textul sacru – proiecţie a acelui Text – e aşadar realul în bogăţia lui integrală, nesistematizabilă, dar referit la Dumnezeu, sus-pendat de El, Atotţiitorul. Privit prin ochii Lui. Un real pe care Dumnezeu îl poate ridica spre Sine în măsura în care libertatea şi discernămîntul omului îi răspund. E o caracterizare rapidă a Bibliei, dar, sper, nu inadecvată.

„Nu-i place lui Dumnezeu mirosul de grăsime de animale?“, spuneţi. Ba da. Îi place în cazul lui Abel, de pildă. Îi place cînd intenţia omului urcă spre El, iar fumul grăsimii nu e decît simbolul, semnul material al ascensiunii interioare. Cînd viaţa comunităţii se construieşte pe conştiinţa că ceea ce o ţine e, în ultimă instanţă, suflul divin şi răspunde acestui dar întorcîndu-i semnul unei fertilităţi pe care nu e stăpînă. Dar respinge cu violenţă jertfa, atunci cînd ea încearcă să „dispună“ de El, să-l închidă în finitudinea unor interese prea umane, în ordinea unei lumi fără transcendenţă. Isaia 1, 11-14: „M-am săturat de arderile de tot cu berbeci şi de grăsimea viţeilor graşi… Însăşi prăznuirea voastră e nelegiuire! Urăsc lunile noi şi sărbătorile voastre sînt pentru Mine o povară. Ajunge!“ Cu aceeaşi violenţă izgoneşte Iisus vînzătorii din templu.

Templul însuşi – lăcaş fix, „închis“ pentru Dumnezeu – înlocuieşte cu greu, în Biblie, Cortul Mărturiei, spaţiu itinerant, uşor, care simbolizează mai bine de-necuprinsul divin, ca şi dispoziţia umană pentru drumul spiritual. Pe lîngă atîţia alţii, Louis Bouyer, distins teolog catolic, vorbea chiar despre „repulsia instinctivă a profeţilor evrei în faţa oricărei tentative de a introduce în Israel un templu, adică un spaţiu definitiv consacrat de om. Ideea pe care o vedeau prezentă la baza unei asemenea construcţii corespundea cu o încercare de înstăpînire, nu numai idolatră, ci şi magică, asupra sacrului… în schimbul unui cult care nu precupeţea grăsimea jertfelor“. Istoria sfîntă se joacă între sacerdoţiu şi profeţi. Se joacă între un cult-comunicare cu divinul, dar care se putea crispa în instrumentalizarea Lui, şi glasul inspirat care dinamita închiderile, care trezea conştiinţele – în măsura în care „aveau urechi de auzit“.

Biblia pune în faţa cititorului, credincios sau nu, tema discernămîntului. Cere, neîncetat, efortul unei interpretări globale a Textului, a realului. Cere efortul unei interpretări adecvate cu intenţia Textului. Şi cu mulţimea sensurilor lui orientate ascendent. Există cazuri biblice care îl provoacă la nesfîrşit pe interpret, care nu se predau nici unei soluţii morale sau raţional-statice, care te pornesc mereu mai departe pe drumul sensului. Povestea lui Iov, de pildă. Sau figura lui Iacob, care fură binecuvîntarea lui Esau şi, totuşi, ajunge Israel, „cel ce s-a luptat cu Dumnezeu… şi a ieşit biruitor“ (Gen., 32, 28).

Hermeneuţii Textului, fie ei evrei, creştini, musulmani, au avut grijă – în covîrşitorea lor majoritate – să nu oprească interpretarea pe paliere subalterne: social, istoric, moral, politic. Nici chiar strict psihologic. A citi Textul exclusiv din asemenea perspective înseamnă a-i ignora intenţia, a-i distorsiona mesajul. Cu rezultate sinistre în cazul fundamentalismelor armate. Cu rezultate rizibile în cazul unor interpretări reduse la socio-uman, comentate cu umor de Andrei Pleşu în Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste.

Teologia creştină medievală vorbea, în orizontul comentariilor lui Origen, despre patru niveluri de sens ale textului: literal, alegoric, moral, anagogic. Fiecare era socotit valid, dar numai în relaţie cu înaintarea în cunoaşterea a ceea ce divinul însuşi ne dezvăluie despre El.

„Nu face Crucea politică cînd sfîşie catapeteasma?“, spuneţi. În momentul – de la încrucişarea istoriei cu prezentul divin – cînd se înalţă crucea, ea (re)deschide un orizont fără comună măsură cu politicul. „Împărăţia Mea nu e din lumea aceasta.“ Referinţa de sus e cea care dă, atunci şi acum, dominanta sensului crucii. Iisus nu condamnă tradiţia iudee – ea însăşi de sursă revelată. Condamnă obtuzitatea spirituală, insensibilitatea faţă de noutatea cu care divinul se adresează omului. Critică templul ca instituţie-închidere, ceea ce făcuseră şi profeţii evrei.

Sigur că, de-a lungul secolelor, creştinismul a făcut cultură, a făcut istorie, a făcut politică. A făcut, în mare parte, Europa şi omul european. Chiar pe cel modern, cu curajul lui critic, cu înclinaţia chestionării metodice de sine. Cu excesele lui secularizante, dar şi cu deschiderea spre universal, cu dreptul persoanei la libertate de gîndire şi de exprimare (corelat cu exigenţa responsabilităţii în privinţa lor). Pe aceste date, au putut apărea şi cercetarea critică a istoriei religioase europene, şi recunoaşterea contribuţiei altor culturi spirituale la construirea Europei, şi recunoaşterea fraternă a celorlalte tradiţii religioase ale lumii. Dar a putut apărea şi refuzul de a menţiona creştinismul în Carta oficială a identităţii europene. Însă şi o laicitate ospitalieră faţă de religii. În Europa, asemenea fenomene contrastante pot fi analizate, dezbătute, discernute pe piaţa publică a ideilor şi a opiniilor.

Şi dacă veni vorba despre politică, una e cea creştin-democrată, care a iniţiat Uniunea Europeană: o politică dedicată binelui comun, cu respectul pluralismului, al persoanei şi al drepturilor ei. Alta e politica pentru care religia devine material ideologic totalitar, ca în extremisme precum legionarismul.

După mine, una dintre lecţiile esenţiale ale Bibliei constă în exigenţa discernămîntului. A unui discernămînt responsabil faţă de Universalul Viu. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: wikimedia commons

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.