Proiecţie şi dezbatere "La passion de Jeanne D'Arc"

Gabriela FILIPPI
24 februarie 2014
Proiecţie şi dezbatere "La passion de Jeanne D'Arc" jpeg

Luni, 24 februarie, ora 19, în sala de cinema UNATC va fi proiectat, în cadrul Cineclubului Mut, filmul Pasiunile Ioanei D'Arc (La passion de Jeanne D'Arc), regizat de Carl Dreyer în 1928. Discuţia cu publicul va fi moderată de Gabriela Filippi și Bianca Bănică.

Patimile Ioanei D’Arc (1928) este ultimul film mut realizat de Carl Theodor Dreyer care pînă la acel moment, în aproximativ zece ani de lucru ca regizor, realizase opt lungmetraje. Filmografia sa de după apariţia sonorului va mai cuprinde doar cinci lungmetraje, apărute între 1932 – Vampyr – şi 1964 – Gertrud – , şi asta pentru că cineastul danez a ţinut să lucreze într-un regim independent, neperturbat în arta sa de condiţiile impuse de finanţatori. După cum arată David Bordwell în cartea The Films of Carl Theodor Dreyer, această răzvrătire faţă de modul raţionalizat de producţie a filmelor ca bunuri de consum în principalele studiouri, pe cît de banală pare acum, în anii ’30 şi ’40 era neobişnuită. În rare ocazii regizorii din ţările cu o economie dezvoltată aveau controlul asupra filmului. Din acest motiv Dreyer şi-a produs o bună parte din filme în afara ţării sale, profitînd de oportunităţi care apăreau şi care îi permiteau să realizeze un cinema personal, înainte ca conceptul de cinema de autor să se extindă şi să primească un nume. Astfel, Patimile Ioanei d’Arc a fost realizat în Franţa, cu o echipă franceză.

S-a spus despre acest film că în unele aspecte ale sale pare a fi un film sonor. Patimile Ioanei d’Arc nu conţine intertitluri care să explice naraţiunea – de altfel celebră, din care este prezentată doar ultima parte, cea a procesului şi a uciderii Ioanei d’Arc – ci doar replici ale protagonistei, ale judecătorilor şi ale unor oameni care asistă în final în piaţă la arderea ei pe rug. Chiar anumite replici scurte nu mai sînt reluate în intertitluri deoarece se pot citi pe buzele personajelor filmate cel mai adesea în prim-plan, sau ghicite din mimica lor. Béla Balázs şi André Bazin preţuiau filmul în special pentru calitatea sa de document al fizionomiei umane. Camera de filmat, îndreptată spre feţele nemachiate ale interpreţilor, acţionează ca un microscop ce dezvăluie schimbările sufleteşti subtile manifestate de aceştia.  

Într-o direcţie opusă tendinţei realiste enunţate, au fost concepute mizanscena şi decorul filmului. Elementele compoziţionale din Patimile Ioanei d’Arc amintesc de filmele realizate de regizorii sovietici – în special de cele ale lui Eisenstein, Vertov şi Dovjenko –  în deceniul al doilea al secolului trecut. Ca şi în acestea, în Patimile Ioanei d’Arc, Dreyer foloseşte plonjeuri şi contraplonjeuri foarte pronunţate pentru prim-planurile personajelor sale. La sovietici, majoritatea încadraturilor de acest fel sugerau un raport de putere. Spre exemplu, „omul nou” putea fi arătat în contraplonjeu, proiectat falnic pe fundalul cerului. De asemenea, în filmul lui Dreyer, ca şi în unele dintre filmele sovietice din perioada amintită, spaţiul în care se desfăşoară acţiunea este conceput astfel încît să dezorienteze spectatorul şi adeseori nu poate fi recompus mental. Ioana d’Arc este interogată de unul dintre judecători. Bărbatul este arătat în prim-plan, din profilul său stîng în timp ce-i adresează întrebarea. Urmează un cadru ce conţine reacţia Ioanei, alcătuit similar celui precedent, tot cu profilul stîng al personajului întors spre camera de filmat. După modelul decupajului „analitic” instituit pînă la acea vreme şi valabil încă în majoritatea filmelor de astăzi, această poziţionare a personajelor, amîndouă întoarse spre dreapta ecranului, sugera că ele privesc în aceeaşi direcţie, în vreme ce naraţiunea ne conduce să credem că ele sînt angajate într-un dialog, deci, cel mai probabil, sînt aşezate unul în faţa celuilalt. Acesta este doar un exemplu pentru felul în care Patimile Ioanei d’Arc încalcă regulile uzuale de compoziţie. Se mai întîmplă, de asemenea, ca acţiunea scenei să se desfăşoare într-un colţ al ecranului, restul spaţiului fiind lăsat neocupat, sau cadrele să fie răsucite faţă de axa perpendiculară pe sol a aparatului de filmat ş.a.m.d. Dacă miza acestor artificii stilistice inspirate de arta modernistă, şi în special de ramura cubistă şi cea formalistă, este defamiliarizarea percepţiei spectatorului, procedeul era folosit în filmele lui Eisenstein, Vertov sau Dovjenko în scopuri ideologice şi de aceea nu îşi permitea să fie prea dezorientant, să îl piardă pe spectator în spaţiul şi timpul acţiunii astfel descompuse.

Dreyer plusează în folosirea acestor artificii, iar dacă firul narativ poate fi totuşi urmărit în ciuda incongruenţelor de la nivelul compoziţional, aceasta se datorează faptului că regizorul îşi bazează filmul pe o întîmplare foarte cunoscută. Altfel, distorsiunile din cadrele dificil de asimilat par pînă la un punct să corespundă unei subiectivităţi, aceea a Ioanei, cu a cărei suferinţă şi simţ al nedreptăţii spectatorul pare a fi invitat să empatizeze. Totuşi, ceea ce este arătat nu poate fi justificat ca unghi subiectiv al personajului care, de altfel, nu este prezent în toate scenele în care camera se lansează în mişcări bizare. În prima secvenţă din sala de judecată, Ioana d’Arc este prezentată în prim-planuri statice şi, în opoziţie, figurile judecătorilor ei se succedă printr-un travling condus înainte şi înapoi, care nu corespunde vreunei tensiuni dramatice, ceea ce îl face să pară decorativ. Într-o secvenţă dinspre finalul filmului, în care mulţimea de oameni ia cu asalt fortăreaţa, camera de filmat, aflată la cîţiva metri deasupra solului, se întoarce într-o mişcare panoramică, privind întoarsă acţiunea.

Criticul american Pauline Kael, într-o cronică din 5001 Nights at the Movies, considera că mişcările de aparat şi punctele de staţie folosite în Patimile Ioanei d’Arc sugerează cele patru puncte ale crucii. Astfel de mişcări, care par să conţină semnificaţii ce nu ţin doar de natura perceptivă, mai pot fi găsite şi în alte filme ale regizorului. În Ordet, pe care Dreyer l-a realizat în 1955, mult mai conformist din punct de vedere al compoziţiei imaginii şi a decorului, aparatul de filmat executa un travling de la stînga la dreapta şi înapoi, care pare să susţină tema filmului – oscilaţia umană între credinţă şi lipsa speranţei. Însă a conferi un înţeles clar acestor elemente de mizanscenă simplifică mult experienţa debusolantă şi surprinzătoare pe care aceste filme o constituie. Pare că Dreyer şi-a însuşit în Patimile Ioanei d’Arc, ca în replica biblică citată de protagonistă în film, nişte „căi care nu sînt căile noastre”.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.