McCullin, iadul pe pămînt

8 mai 2014
McCullin, iadul pe pămînt jpeg

Cipru, 1964: Don McCullin fotografiază conflictul dintre greci și turci. Un sat este evacuat sub supravegherea trupelor ONU. O bătrînă costelivă, șubredă, încearcă să țină pasul cu ceilalți evacuați sprijinindu-se în două bețe, dar nu are spor, cu toate că un soldat britanic încearcă să o grăbească. McCullin îi face o poză, apoi îi spune unui prieten jurnalist: “E ridicol!” Lasă baltă aparatele foto, se duce și o ridică în brațe pe bătrînă și o scoate din zona periculoasă:

“Era ca o păpușă de cîrpă care căzuse din mîinile unui copil”, își amintește după aproape 50 de ani fotograful.

De pe urma episodului s-a păstrat nu numai poza cu bătrîna, ci și o alta, realizată posibil de prietenul lui McCullin, cu acesta cărînd-o în brațe. Întîmplarea e prima din documentarul McCullin (2012, regia Jacqui Morris) care definește dilema etică pe care și-a construit întreaga carieră celebrul fotojurnalist. La 77 de ani (la data filmului - 79, azi), McCullin este nu doar posesorul unei arhive care se întinde de la construcția Zidului Berlinului pînă la conflictul din Liban din anii ’80, ci și un vorbitor excepțional (și, apropo, dislexic).

Există cîteva lucruri pe care orice interesat de fotojurnalism le știe cu siguranță despre McCullin, cum ar fi faptul că în Vietnam a fost împușcat, dar Nikonul solid, de pe vremea filmului, a oprit glonțul care ar fi fost fatal. Că s-a lăsat de războaie și s-a apucat de peisaje în anii ’80, că a fotografiat Beatleșii și este autorul real al imaginilor folosite de Antonioni în Blow Up. Jacqui Morris, realizatorul documentarului, trece destul de repede peste aceste lucruri, dacă le menționează, și bine face. Morris optează pentru o narațiune cronologică, liniară, construită din vorbele protagonistului, imaginile-cult pe care acesta le-a realizat din Biafra pînă-n Irlanda de Nord și alte imagini, din jurnalele cinematografice și TV ale vremii. Avem de-a face cu un realizator debutant, care a primit două nominalizări BAFTA pentru McCullin, dar cu o abordare matură, prin concepția liniară, lipsită de artificii vizuale și de editare, potrivită pentru a pune în valoare imaginile personajului. Așa și trebuie să fie, din punct de vedere vizual: ce poți adăuga la fotografiile care au făcut înconjurul lumii? Singura găselniță folosită de realizator e intercalarea vorbelor lui McCullin din 2012 cu cele ale lui McCullin din anii ’60, de pe patul de spital, în secvența care se referă la glonțul încasat de Nikon în locul lui.

Impecabile din punctul de vedere al compoziției și răscolitoare ca portret sau document, fotografiile pot fi înțelese mai bine în context, și tocmai asta oferă documentarul. Prin acumulare cronologică, de la străzile Londrei (1959) pînă la Beirut (1982), imaginile par nu numai cronica exhaustivă a unei lumi, ci și conving, visceral, că această lume e mult mai aproape de Iad decît ne imaginam. Un iad perceptual, bine localizat pe hartă, construit într-un decor familiar, chiar dacă puțin îndepărtat, și într-un prezent inconfundabil ca atare. Pacifismul lui McCullin e orice altceva decît un enunț corect politic: mai degrabă o nevroză acută, care recidivează în episoade ca acela cu bătrîna din Cipru. Premisa fotojurnalistului este că imaginile din zonele de conflict sensibilizează publicul, dar de la un punct încolo, lucrurile riscă să devină ceea ce Baudrillard numea war porn, o specie de exhibare - și de consum - care e opusul compasiunii.

Altfel spus, cum remarca un alt fotojurnalist, românul Radu Sigheti, fotografia anului de la World Press Photo Awards vine, în cvasi-totalitatea anilor, dintr-un război, ceea ce înseamnă că ea e, de la sine, comericală. McCullin a reușit să ocolească acest gen de suprasaturație-futilitate problematizînd permanent ceea ce avea în vizorul aparatului și căutînd să reveleze demnitatea eroilor pe care i-a descoperit în situații degradante (Biafra). Harold Evans, celebru editor britanic din anii ’60, rezuma formula cu care McCullin a reușit să rămînă relevant: un ochi rece (extern) + empatie (internă). Personajele sînt surprinse de fotograf în atitudini cumva caste, raportat la tragedia pe care o trăiesc, iar un detaliu dadaist (cîine prosper într-o căruță de refugiați necăjiți, de exemplu) devine cel care contează, spune chiar protagonistul.

Cîteva minute din documentar au, pentru jurnaliști, o relevanță aparte. Cum a ieșit Don McCullin din business-ul numit fotografie de război? Pentru că nu mai suporta. Dar și pentru că la începutul anilor ’80, familia Thomson a vîndut Sunday Times, pînă atunci cel mai important ziar de duminică din Marea Britanie, specializat în fotojurnalism de mîna-ntîia și subiecte de investigații serioase. Veniturile realizate din tirajul care ajunsese la un moment dat la un milion de exemplare nu erau suficiente pentru profit, iar brandurile care își făceau reclamă nu voiau să se poziționeze lîngă adolescentele descărnate din Biafra și răniții din Vietnam ai lui McCullin. Legendarul fotojurnalist nu a obținut nici măcar acreditare de la guvernul britanic pentru Războiul din Malvine-Falkland, din 1982, sub pretextul că acreditările se epuizaseră. De fapt, conflictul anglo-argentinian e primul în care autoritățile încep să aplice cu succes ideea de embedded journalism - adică de jurnalism controlat, alături de trupele prietene. Cu 20 de ani înainte, în Congo, McCullin se îmbrăcase pur și simplu în mercenar pentru a ajunge în locul în care se înîmplau lucrurile și ajunsese pe punctul de a fi dat pe mîna unor insurgenți locali de un ofițer.

După ce s-a lăsat de fotografie de război, McCullin s-a apucat de peisaj. Dar ce s-a întîmplat cu Sunday Times? Dacă numele ziarului vă sună cunoscut, s-ar putea să știți că e una din publicațiile britanice amestecate în scandalul interceptărilor telefonice din 2011. Cel care a cumpărat ziarul, în 1981, a fost Rupert Murdoch.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Filmul McCullin va putea fi vizionat vineri, 9 mai 2014, la ora 20:00, la cinema Elvire Popesco, în cadrul Festivalului Filmului European, organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Reprezentanţa Comisiei Europene în România, sub egida EUNIC

Cea de-a XVIII-a ediție a Festivalului se desfășoară în București (9 - 15 mai) și Tîrgu-Mureș (16 - 18 mai)

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.