Festivalul Internaţional de Teatru, Sibiu, 2013, Ziua 5

12 iunie 2013
Festivalul Internaţional de Teatru, Sibiu, 2013, Ziua 5 jpeg

Asta este ziua Rodrigo Garcia. Tatăl anticonsumismului în teatru a ţinut o conferinţă numită „Nimeni nu se scaldă de două ori în acelaşi rîu” – un extras din Borges cu referire la faptul că experienţa ne modifică:  „nu sunt acelaşi de la începutul discuţiei”, exemplifică Rodrigo Garcia. 

Conferinţa a avut o componentă video esenţială, cu fragmente din spectacolele realizate de Rodrigo Garcia de-a lungul timpului, o succesiune din care se poate observa modul în care a evoluat estetica sa, şi-a schimbat viziunea sau a abandonat unele teme în favoarea altora.

Extras de conferinţă:

- Biografie: a trăit în Argentina pînă la 22 de ani, apoi s-a mutat în Spania. Provine dintr-o familie modestă, tatăl este măcelar (de unde şi numele dat mai tîrziu companiei sale, Teatrul Măcelărie- La Carniceria Teatro), prietenii sunt zugravi sau hoţi , a locuit într-un cartier modest. Putea alege să urmeze meseria tatălul (ceea ce a şi făcut la nivel metaforic) sau să devină fotbalist, ca unii prieteni din copilărie. „Toţi furam cînd eram mici. De exemplu, eu furam din măcelăria tatălui meu, luam bani de acolo şi îmi cumpăram cărţi. Era un librar evreu care aducea tot felul de cărţi interesante şi aşa am devenit dependent de cărţi, de Beckett sau Ionesco.” A văzut teatrul lui Tadeusz Kantor şi a înţeles că poate exista un teatru al libertăţii, că teatrul poate fi un edificiu care poate fi reinventat. 

- În cei 27 de ani de teatru s-a jucat mult cu literatura. „M-am gîndit de ce nu pot spune cuvîntul altfel. Aşa că am proiectat cuvintele pe ecran, ele au devenit scenografie. M-am sprijinit mult în teatru pe artele plastice, fără să uit însă că materia teatrului e actorul, nu ca prezenţă fizică, ci ca însoţitor mental. Nu pot lucra cu orice actor, nu mă interesează actorii mari, am nevoie de un însoţitor în drumul meu intelectual prin urmare nu mă deranjează stîngăciile pe scenă. Cu astfel de actori mi-am construit compania.”

- Primul video este din spectacolul „Am cumpărat o lopată de la Ikea ca să-mi sap mormîntul”  şi descrie frust omul produs / marfă, leitmotiv al spectacolelor lui Rodrigo Garcia. „Mă interesează erotismul din societate care este mizer şi violenţa în prezenţa unui copil. Copilul din spectacol avea pe atunci 12 ani, lucra cu mine de la 8 ani şi acum este unul dintre actorii din compania mea. Mă interesează prezenţa unui copil într-un univers dominat de violenţă căci duce la o utopie: dacă un copil participă la violenţă, noi sperăm ca aceasta să nu se repete, sperăm că inocenţa şi puritatea lui vor anula violenţa, dar e în zadar.” 

- „Trăiam un paradox cînd am făcut acest spectacol: lucram în publicitate, făceam reclame la Coca Cola sau Chanel şi cu banii aceia am produs spectacolul. Nu erau bani pentru scenografie aşa că am luat decorul din gunoaie, de exemplu canapeaua şi asta se potrivea foarte bine cu spectacolul. În acel video în care arăt degetul mijlociu marilor branduri – şi care acum mi se pare un pic ingenuu - mă răzbunam, de fapt, pentru ceea ce făceam la job. Dimineaţa mergeam la lucru şi realizam reclame, seara făceam spectacolul anti -publicitate, cu banii din reclame”. 

- „În Spania nu există bani pentru operele incomode, ci doar pentru teatrul oficial. Aşa că mi s-au închis toate porţile. Criticii şi publicul s-au revoltat împotriva spectacolelor mele, trăiesc într-un mediu reacţionar.” 

- Video din „Ronald, clovnul de la McDonald 's” – trei clovni fac un picnic, pe grătar sunt fripte cărţi care vor deveni hamburgeri. „Este prima mea piesă politică. Am trecut de la teatrul super-experimental la cel politic. În toate spectacolele mele există cărţi, îmi place să văd cărţile mutilate, prin asta atrag atenţia asupra lor. Citim prea puţin şi justificăm asta prin lipsa timpului, dar este o minciună”.

- „Mă întreb de ce actorul trebuie să înveţe un text pe dinafară. E o dictatură a autorului. Dacă eşti autor, eşti foarte inteligent pentru că tu creezi cuvintele. Regizorul e numai pe jumătate inteligent pentru că el se foloseşte de cuvintele altuia. Actorul e de-a dreptul idiot căci doar repetă cuvintele altuia. M-am revoltat împotriva acestui sistem, dar am o problemă: şi eu sunt autor şi vreau să îmi aud textele spuse pe scenă. Am găsit soluţia: proiectez cuvintele mele pe un ecran în timp ce actorii fac altceva, spun altceva, textele lor. Pentru ca publicul să poată face două acţiuni în acelaşi timp -  să citească şi să privească actorii -, actorii au acţiuni repetitive.”

- „Îmi place să pun animale pe scenă, sunt imprevizibile şi aduc viaţă reală în spectacol. Dar sunt criticat din cauza asta, chiar cenzurat, unele din spectacolele mele sunt interzise”.

- „Referitor la scena de sex (nota red: un act sexual explicit, în care sunt implicate organele genitale şi capetele actorilor şi care traduce direct expresia „a f... pe cineva la cap”), cred că e imposibil să faci teatru cu pudoare. E lipsit de interes.  Pentru mine, e important să se vadă pe scenă momente de libertate şi nu mă refer doar la sex, ci şi la faptul că îmi pun întrebări lipsite de prudenţă”.

- După mulţi ani, a făcut un spectacol cu argentinieni, oameni simpli, nu actori profesionişti. ”Mi-a plăcut foarte mult carnavalul în copilărie, mi se părea că are un erotism anume, dar cînd m-am întors în Argentina după mulţi ani, am fost decepţionat, nu am mai regăsit ceea ce ştiam eu că este carnavalul. Aşa că am reinventat carnavalul pe scenă, dar dansul performerilor nu trimite cu gîndul la bucurie, ci la teroare, la violenţă. Am amestecat cultura „înaltă” cu incultura. Am proiectat picturi clasice în fundal, inclusiv pe cea a lui Antonello da Messina – „Răstignirea”-  care se află aici, la Muzeul Bruckenthal din Sibiu, în timp ce „actorii” dansează acel dans violent.” Această declaraţie a lui Rodrigo Garcia mă face să mă gîndesc la Romeo Castellucci care în spectacolul său controversat (ce a determinat manifestaţii de stradă), „On the Concept of the Face, Regarding the Son of God” folosea ca fundal o altă pictură a lui Antonello da Messina, „Salvator Mundi” (un portret al lui Iisus).

- „Eu sunt un moralist. Nu poţi face opere de artă cînd eşti moralist. Uneori arăt lucruri care reprezintă exact contrariul a ceea ce cred. O iau ca pe un joc.”

- „Cu ani în urmă, credeam că teatrul trebuie să schimbe ceva în societate, acum nu mai cred asta. Schimbarea poate fi doar individuală, nu la nivel de masă. Am încredere în experienţa estetică individuală, nu colectivă, nu poţi educa masele”.

- „Nu mă mulţumeşte să fac un pamflet ideologic, vreau să-mi perfecţionez poetica în cadrul limitelor personale.”

- „Pentru mine, Papa e o figură tristă, un element de putere opresivă. Sunt ultima persoană care ar putea vorbi despre Papa” (răspuns la o întrebare absurdă – în ce măsură se schimbă teatrul său prin faptul că Papa este argentininan !?)

Stilul teatral al lui Rodrigo Garcia – direct, chiar excesiv de direct, necalofil – produce asupra spectatorului român, încă obsedat de „frumos” pe scenă, un efect de distanţare. Publicul se simte inconfortabil în lipsa convenţiei, ca un înotător nu tocmai experimentat rămas fără colac de salvare. Sinceritatea lui Rodrigo Garcia este derutantă, probabil de aceea este resimţită agresiv. În plus,există tendinţa de a căuta sensuri mai adînci în spectacolele sale, în spatele celor ostentativ arătate. Nevoia de supra-interpretare, automatism rămas din teatrul clasic. 

La sfîrşitul conferinţei  mi-a dat un autograf: „Mulţumesc pentru că ai venit să te plictiseşti un pic în compania mea”. Iată un cuvînt care nu i se potriveşte lui Rodrigo Garcia: plictisitor.

 Îl întreb dacă a supravieţuit iepurele pus în cuptorul cu microunde din spectacolul „Versus”. „Dar bineînţeles! Ia stai puţin lîngă mine”. Şi deschide laptopul ca să îmi arate scene cu iepuri dntr-un alt spectacol. „Aparent, ei par maltrataţi, dar nu li se întîmplă nimic grav, dimpotrivă, sunt fericiţi”. Rîde tot timpul ceea ce mă face să cred că animalele sunt în siguranţă cu el. Lăsaţi animalele să vină la Rodrigo Garcia!

Seara, văd spectacolul Teatrului Abadia din Madrid, o dramatizare după „Micul prinţ” în care omuleţul fericit şi inocent al lui Saint-Exupery este un bătrîn uşor isteric, dar copilăros, pierdut într-o lume imaginară (probabil din cauza senilităţii). Partenera de scenă  este o fantasmă care joacă, pe rînd, toate celelalte personaje (pilotul, floarea etc). Ca idee, spectacolul funcţionează, dar este suficient  de primitiv încît să nu mă prindă.

Cu bieloruşii care au prezentat „Nunta” de Cehov (coproducţie între mai multe instituţii teatrale, inclusiv Festivalul Cehov de la Moscova) se întîmplă contrariul: spectacolul este foarte bogat,atît vizual, cît şi în idei. Textul este desfăcut în fraze muzicale, personajele sunt multiplicate, scenele variază de la un teatru comic din anii '60 la unul vizual din anii '80, funcţionează tot timpul un ansamblu, compus însă din grupuri care prezintă fiecare acţiune proprie şi prin urmare solicită atenţie distributivă, există o raportare ironică la diferite stiluri de teatru şi la mai multe etape de istorie culturală (inclusiv la proletcultism). Spectacolul este dinamic, cuceritor uneori (rochii făcute din carpete cu cerbi, asortate cu pantofi de culori diferite pentru fiecare picior, o mireasă aproape mumificată, cîteva solo-uri muzicale à la Marylin sau Marlene, numere de orchestră cu marinari instrumentişti etc), viu în ceea ce îşi propune, dar cu un uşor aer desuet.

Noaptea, pe străzile plouate ale Sibiului, mirosul teilor este adormitor. Oricum, organizatorii au avut grijă de somnul nostru. Două zile la rînd, la spectacolele din incinta teatrului, pe fiecare scaun au fost aşezate cutii cu pastile antistress... 

Fotografii: Paul Baila, Maria Ștefănescu

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.