Eugenio Barba şi Dezordinea

15 mai 2012
Eugenio Barba şi Dezordinea jpeg

De ani de zile, Festivalul Internaţional Shakespeare recuperează informaţie. Spectacole care au marcat gîndirea teatrală, hituri mondiale sau legende artistice au venit la Craiova şi Bucureşti prin intermediul Festivalului Shakespeare şi au recuperat datele pierdute despre istoria teatrală recentă.

Unul dintre numele lansate de Festivalul Shakespeare şi apoi preluate de alte evenimente similare româneşti este lituanianul Oskaras Koršunovas. În Romeo şi Julieta, spectacolul său din 2003, prezentat în Festivalul Shakespeare la Craiova şi Bucureşti, Koršunovas relochează love story-ul shakespearian în Italia anilor '50, în două familii rivale de pizzari. Prima parte a spectacolului construieşte detaliat şi cu umor atmosfera efervescentă din cele două bucătării (în care, printre oale şi tigăi, zac şi schelete, trimitere la tragedia viitoare, dar şi reminiscenţă a unui trecut întunecat), cu proverbiala impetuozitate italienească manifestată în dispute culinare care maschează şi nu prea o masculinitate orgolioasă. În partea a doua, există o altă idee regizorală inteligentă: morţii „se văd” unii pe alţii, se întîlnesc în lumea de dincolo. Mercutio salută sosirea în moarte a lui Tybalt, Julieta este aşteptată acolo cu grijă de amîndoi, iar iubirea neimplinită pe lumea asta se desăvîrşeşte pe lumea cealaltă. Giedrius Savickas face un Romeo tăntălău şi instabil emoţional, depăşit de disputele prosteşti în care trebuie să-şi dovedească vigoarea, dar care, odată îndrăgostit, este sfîşiat într-un conflict mult mai serios (atîrnă răstignit între cele două bucătării). Spectacolul lui Koršunovas este încă o variantă de Romeo şi Julieta (discutabilă sau nu), dar dincolo de frumuseţea şi umorul cîtorva scene, nu lasă alte urme. 


Dramaturgia organică a lui Eugenio Barba

În foaierul plin de lume al Arcubului, cu părul alb şi pielea arămie, îmbrăcat într-o cămaşă albă, cu vestă şi pantaloni cafenii, toate de in şi cu sandale de piele care îi lasă descoperite degetele picioarelor, Eugenio Barba a vorbit trei ore. Cînd ascultă întrebările, este relaxat şi un zîmbet blînd, larg i se întipăreşte pe chip. Cînd vorbeşte însă, tot corpul i se tensionează, din vîrful degetelor de la picioare pînă în creştetul capului alb. Chipul i se aspreşte, mâinile parcă iau foc, vocea are volute (uneori fuge ascuţit sau răguşeşte, dar niciodată nu scade în intensitate). Eugenio Barba vorbeşte cu tot corpul şi acesta este un exemplu excelent pentru tehnica de lucru de la Odin Teatret. Asta mi-a venit în minte cu o seară înainte de conferinţa lui Barba pricinuită de lansarea cărţii sale Casa în flăcări, despre regie şi dramaturgie (Editura Nemira), cînd doi dintre actorii de la teatrul său din Holstebro (Danemarca) au prezentat o demonstraţie de lucru, Text, acţiune, relaţii. Tage Larsen şi Julia Varley au lucrat un fragment din Othello, pornind de la o serie de acţiuni fizice (dramaturgie organică, cum o numeşte Barba) care devine apoi urzeala pe care se ţese textul (dramaturgia narativă), rezultînd un spectacol care rezonează în spectator (dramaturgia evocativă). Privindu-i pe cei doi actori la lucru şi ascultîndu-le explicaţiile, poate dificil de înţeles pentru un spectator, fie el şi profesionist al teatrului, dar neobişnuit cu antropologia teatrală, m-am gîndit că Eugenio Barba însuşi, pe care îl văzusem cu doi ani în urmă la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu vorbind despre teatru şi Grotowski cu o pasiune care aproape se materializa, poate demonstra cel mai bine drumul sinuos de la gest la cuvînt (în teatrul „clasic”, drumul e invers, de la cuvînt la gest). Căci la Barba, cuvîntul pare doar întruchiparea gestului, urmarea sa logică. Corpul spune mai mult decît cuvîntul, iar teatrul te învaţă „să gîndeşti cu corpul”. 

În spectacolul Orô de Otelo (A Dance Ceremony), Barba lucrează cu energia. Dansatorul brazilian Augusto Omolù intră în scenă cu un costum alb sub care străluceşte pielea sa neagră. La buzunarul de la piept se vede un vîrf de batistă roşie. Citeşte din Shakespeare, Othello. Actorul preia personajul pe muzica lui Verdi (cu vocea lui Luciano Pavarotti), îi poartă cu mîndrie aerul aristocratic, încearcă să se contopească pînă la identitate cu el, dar mici fragmente de ritm nebunesc de tobe pulsează aleatoriu printre acordurile verdiene şi îi reamintesc originea brută, esenţa incandescentă a fiinţei sale. Căci Othello al lui Barba, întruchipat de Omolù, este un personaj în care natura sa vulcanică intră în contradicţie cu artificialitatea unei culturi a aparenţei.

Muzica afro-braziliană reprezintă o ceremonie religioasă păgînă, Candomblé, prin care divinităţile africane Orixá (zei ai elementelor primare apă, foc, vînt etc) se manifestă şi posedă dansatorii. În timp, aceste dansuri au fost scoase din spaţiul religios în zona civilă şi au devenit o marcă a Braziliei: samba. În spectacolul lui Barba, Augusto Omolù pune povestea lui Othello peste tiparul poveştilor zeilor africani. Personajele shakespeariene, Othello, Desdemona, Iago, întruchipate de Omolù, sînt intermediate prin poveştiler arhetipale despre iubire, trădare, ură ale zeilor africani. Othello se luptă cu natura sa brută, dar aceasta îl învinge. Muzica lui Verdi înregistrată (o notă artificială) şi ritmurile africane live se confruntă în fiinţa maurului pînă cînd esenţa primară a geneticii sale iese învingătoare. În scenă se aud doar ritmurile ameţitoare ale tobelor. Ceremonia a luat sfîrşit.

Aparent, în spectacolul lui Eugenio Barba nu se întîmplă mare lucru. Cîteva pagini primite la intrare oferă însă spectatorului profan sensurile adînci ale unui ceremonial ancestral, regăsite într-o creaţie literară celebră. În cartea sa, Casa în flăcări, despre regie şi dramaturgie, Eugenio Barba scrie: „Astăzi, ştiu că prin toate spectacolele mele mi-am propus să stîrnesc Dezordinea în mintea şi în simţurile spectatorului. Am vrut să semăn în el îndoiala, să-i zdruncin obişnuinţa de a pre-vedea, precum şi criteriile de judecată”. Citind cronicile la Orô de Otelo, mi-am dat seama că lui Barba i-a reuşit asta.

Eugenio Barba:
„Un actor are, asemeni îngerilor, trei limbaje care creează energii: ritm, dinamism, asociere”.
„Vreau să fac spectacole care se adresează acelor 98% din noi pe care le avem în comun cu cimpanzeii”.
„Esenţa e aceeaşi, forma e alta”.
„Astăzi oasele mă dor şi vederea mi-e slăbită. Mi-e mult mai greu să muncesc douăsprezece ore pe zi. Dar focul iraţional pe care îl numesc „revoltă” păstrează încă vie dorinţa mea de a face teatru”.

Orô de Otelo (A Dance Ceremony)
Odin Teatret, Holstebro (Danemarca)
Regia: Eugenio Barba
Cu: Augusto Omolù
Muzica live: Cleber Conceição da Paixão, Ubirajara Monteiro, Xavier da Silva
Asistent de regie: Julia Varley
O producţie ISTA (International School of Theatre Anthropology)
Foto: Maria Ştefănescu, Giovanna Talà

Romeo şi Julieta
de William Shakespeare
OKT / Teatrul Municipal Vilnius (Lituania)
Regia: Oskaras Koršunovas
Cu: Giedrius Savickas, Rasa Samuolyte, Dainius Kazlauskas, Tomas Zaibus, Dainius Gavenonis,  Vaidotas Martinaitis, Vesta Grabstaite, Egle Mikulionyte, Malvina Matickiene, Arvydas Dapsys, Darius Gumauskas, Gytis Ivanauskas, Gytis Ivanauskas, Rytis Saladzius, Gytis Ivanauskas, Arvydas Dapsys, Julius Zalakevicius, Rasa Marazaite.
Decorul: Jurate Paulekaite
Costumele: Jolanta Rimkute
Light Design: Eugenijus Sabaliauskas
Compozitor: Antanas Jasenka
Coregrafie/Mişcare scenică: Vesta Grabstaite

 

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.