În fiecare zi, sute de oameni părăsesc această viață, în România zilelor noastre: privesc cu tristețe cum ne-am obișnuit să citim, insensibili, aceste cifre și să ne vedem în continuare de viețile noastre. Deși cei plecați sînt copiii, părinții, bunicii cuiva dintre noi...

Am avut acest lucru în gînd cînd am ales primul disc despre care am decis să scriu în 2021, după o perioadă de pauză a micilor mele excursii muzicale discografice. Și am ales un album care mie mi s-a părut zguduitor prin emoția pe care o degajă și care rezonează cu drama pe care o trăim acum în România.

Echoes of Life cu Alice Sara Ott se intitulează acest disc apărut pe 6 august 2021 la casa Deutsche Grammophon, cu care pianista germano-japoneză a colaborat din 2009. Alice Sara Ott a împlinit 33 ani pe 1 august 2021 și, în 2019, a făcut public că suferă de o boală fără leac, scleroză în plăci, aceeași boală care a răpit-o prea devreme și pe o celebră violoncelistă, Jacqueline Du Pré, prima soție a binecunoscutului Daniel Barenboim.

Să înregistrezi la mai puțin de 33 ani un album cu care să-ți descrii viața e o încercare foarte grea. Pe acest disc, Alice Sara Ott exact acest lucru face: strînge în jurul celor 24 preludii op. 28 de Frederic Chopin și alte piese cu titluri foarte sugestive, alese din muzica secolelor XX și XXI. „Echoes of Life este reflecția mea personală asupra gîndurilor și momentelor care ne influențează și ne schimbă viețile. Descrie, de asemenea, drumul și transformarea pe care le-am trăit ca să devin omul și artistul care sînt astăzi”, notează chiar Alice Sara Ott.

Pianista s-a lansat în atenția lumii internaționale de concert la 13 ani, cînd a devenit cea mai tînără cîștigătoare a prestigiosului concurs Hamamatsu din Japonia; la 18 ani, era deja o obișnuită a marilor scene din Europa, America și Japonia. La 20 ani, semna un contract exclusiv cu Deutsche Grammophon și își publica primul său disc la 21 ani, cuprinzînd integrala studiilor de Franz Liszt. Au urmat integrala valsurilor de Frederic Chopin (2010), concerte de Ceaikovski și Liszt (2010), sonate de Beethoven (2011), Pictures (2013 – cu lucrări de Musorgski și Schubert), Scandale (2014 – cu Francesco Tristano), The Chopin Project (2015 – cu Olafur Arnalds), Wonderland (2016), Nightfall (2018), Lara (2019).

În 2012, pe 24 martie, a cîntat și la București – prima și singura dată în România. A fost un recital memorabil la Sala Radio, la organizarea căruia am contribuit, ocazia fiind aniversarea a 15 ani de existență ai postului Radio România Muzical. De fapt, pot mărturisi acum că anterior invitației pentru recitalul de la București, am călătorit special la un festival în Germania pentru a o asculta pe viu, pentru a confrunta imaginea din discurile ei cu prezența pe scenă, iar concluzia a fost: pe scenă e chiar mai bună decît pe disc!

La București, am avut ocazia de a o cunoaște mai îndeaproape: cu un neașteptat aer de timiditate, modestă, obosită după o lungă călătorie transatlantică, dar cu o uimitoare forță artistică pe scena pe care a urcat în picioarele goale și o rochie simplă, neșifonabilă, scoasă dintr-un mic rucsac.

Au trecut de atunci aproape 10 ani și am redescoperit-o pe Alice Sara Ott pe acest impresionant album Echoes of Life cu aceleași atuuri ale artistului impecabil, peste care a trecut timpul și a adăugat experiența și maturitatea. În mod evident, Chopin este un compozitor preferat și poate nu întîmplător au fost alese aceste 24 preludii pe care, multe dintre ele, autorul polonez le-a compus în iarna 1838-1839, în timpul vacanței sale la Mallorca, unde fugise de iarna rece pariziană, alături de George Sand. Sursa de inspirație au fost preludiile și fugile de Johann Sebastian Bach, Chopin propunînd, de asemenea, cîte un preludiu în fiecare tonalitate care poate fi construită pe cele 12 sunete cuprinse în interiorul unei game. Cîteva dintre ele sînt foarte cunoscute, cum sînt preludiul nr. 4 în mi minor sau nr. 15, Picătura de ploaie.

Alice Sara Ott nu propune o interpretare convențională pentru aceste preludii – pentru că ea însăși iese din convențional. Nuanțe, tempo, tușeu diferit de ceea ce fac alți pianiști, toate conferă o lectură individuală acestor preludii, a căror audiție o compar cu un urcuș către un pisc, o călătorie la finalul căreia ascultătorul este transfigurat.

Inserate între preludiile lui Chopin, găsim șapte lucrări de secol XX și XXI, cu subtitluri date de Alice Sara Ott, tocmai pentru a sublinia mesajul pe care dorește să-l transmită: In beginning was (Francesco Tristano), Infant rebellion (Gyorgy Ligeti – Musica ricercata nr. 1), When the grass was greener (Nino Rota – Vals), No road to adulthood (Chilly Gonzales – Preludiu), Identity (Toru Takemitsu – Litanie), A path to where (Arvo Part – Für Alina), Lullaby to eternity (Alice Sara Ott – după Lacrimosa din Requiemul de Mozart).

Efectul este unul zguduitor: acest final cu o  reinterpretare a celui mai cunoscut moment dintr-un requiem, după o călătorie în universul muzical și interior al unui mare artist.

Alice Sara Ott mărturisea că toate simptomele bolii ei sînt în remisie; are programate concerte și în prezent, și în prima parte a anului 2022. Însă, în mod evident, pentru Alice Sara Ott, ca pentru toți, de altfel, nu putem să știm ce va aduce ziua de mîine. Poate fi lumină sau întuneric…

Eu vă invit să privim cu speranță către lumină, cu gîndul că, totuși, este posibil ca acesta să nu fie ultimul disc al lui Alice Sara Ott. Echoes of Life este o audiție inspiratoare în aceste timpuri grele pe care le trăim, care hrănește sensibilul ce sper să mai existe în cît mai mulți dintre noi.

Discul a fost difuzat de Radio România Muzical și poate fi reascultat oricînd aici

Este disponibil și în format fizic, CD sau Vinyl, la emag.ro sau carturesti.ro. Evident, și pe platformele de streaming online.