Dificultatea de fi performativ

Ion DUMITRESCU
12 aprilie 2010
Dificultatea de fi performativ jpeg

Ce înseamnă “to perform” (a performa) în arta şi lumea contemporană?
A fi în faţa unor spectatori în urma unui acord convenţional. A manipula/dirija percepţia lor. A avea distanţă conceptuală faţă de acţiunea pe care o faci, a fi conştient de încă un strat de semnificaţie, a avea încă o intenţie. A deconstrui şi a reconstrui ceva pentru a demonstra sau interoga altceva; a privi în context, a pune în context. A încerca în practică (în acţiune) o idee, a experimenta noţiuni teoretice în plan corporal, a fi conştient de politica esteticii acţiunilor tale. A avea, implicit, o atitudine critică faţa de disciplina/domeniul în care manifestarea respectivă este încadrată cultural.

O acţiune devine performativă prin ceea ce produce (what it does), nu prin ceea ce descrie (what it says), de altfel termenul este împrumutat din studiile lingvistice, în particular din Cum să faci lucruri cu vorbe de J. L. Austin.

Deşi poate îngloba orice tehnici şi estetici spectaculare (joc actoricesc, diferite forme de dans, discurs tip lecture sau stand-up comedy), lipsa unui scenariu narativ sau fir epic, dezinteresul pentru “construcţia personajului” şi ieşirea din psihologie fac ca performance-ul să fie o practică non-teatrală sau post-teatrală. Valoarea intrinsecă a actului intră în plan secundar, virtuozitatea convenţională este “slabă”, nu ajunge să fie miza lucrării.

Expresivitatea performerului este dublată de intenţie reflexivă, aşadar, experienţa live nu constituie doar un divertisment estetic.

Sensurile şi ideile propuse într-un performance tind să circule pe orizontală (referinţe şi relaţii social-politice, deconstrucţia logicii reprezentării, context) şi nu pe verticală (simboluri, metafore, credinţă). Dar şi cele din urmă pot fi tratate, reluate critic sau utilizate în alte logici ale reprezentării.

Nu orice performance este performance art.

Deşi, istoric, arta performativă a apărut ca metodă alternativă de expresie a artiştilor vizuali, ea a contaminat şi alte domenii artistice şi a pătruns ca metodă în formele de protest sau de dizidenţă ale multor comunităţi sau grupuri sociale. Curentele înrudite cu arta performativă sunt happening, acţionism, artă conceptuală, dans contemporan.

Cum poţi să transpui o atitudine performativă în afara spaţiului de reprezentare? 
Dacă am schimba situaţia de spectacol (în orice convenţie “non-convenţională” posibilă)  într-una de viaţă socială, în ce spectacol am alege să  fim? Cum am modifica dinăuntru, performativ, o reprezentatie continuă ai cărei autori sunt obscuri, neidentificabili dar in care totusi ne aflam?

Cum să devii conştient şi poate critic social-politic ca individ ce oricum performează  în viaţa cotidiană (fie că îţi “joci” sexualitatea, identitatea naţională, politică, intelectuală sau socială)? Cum priveşti ca spectator lumea înconjurătoare, cum judeci şi cum te raportezi în general la societatea spectacolului?

Din perspectiva acestor interogaţii, ar însemna că disconfortul sau imposibilitatea de a funcţiona într-un sistem rigid, opresiv, să nu fie reprimate ci mai degrabă folosite (prin înţelegerea mecanismelor totalitare) pentru a naşte versiuni alternative de a provoca regimul respectiv. Mai mult, ar însemna să nu acţionezi colectiv doar în masă, într-o “singurătate organizată”, cand individul se diluează şi emite o voce uşor manipulabilă, ci să fii lucid şi să testezi limitele sistemului.

Din acest punct de vedere, al “spectatorului angajat”, societatea românească în ansamblul ei, dar şi în fragmentele ei, a fost aproape întotdeauna incapabilă de atitudine performativă sau disidenţă performativă. Reacţiile publice ale artiştilor şi intelectualilor români faţă de contextul politic comunist au fost aproape inexistente, interventiile performative au lipsit - uniunile sau sertarul. În general s-a practicat autoizolarea intelectuală şi artistică sau angajarea proletcultistă, adaptarea la impusele valori pentru a supravieţui (oricum) cultural.

După revoluţie regăsim o similară auto-cenzurare sau tăcere strategică, o lipsă a unei atitudini critice reale - eludată subtil prin scandalurile/divertisment întreţinute de mass-media si prin neo-anticomunismul tardiv si inactual - ajungînd la o nouă adaptare rapidă faţă de cerinţele noului sistem pe care l-am aşteptat “cuminţi”. Libertatea de expresie există, reflecţia asupra contextului care o influenţează şi condiţionează nu există.

Astăzi, “a deconstrui”  trebuie să fie un instrument de navigare în jungla reprezentării, în lumea imaginilor şi mesajelor supra-puse care ne însoţesc peste tot, ne flanchează drumurile cotidiene. Rătăciţi în pădurea de billboard-uri?

Prin urmare spectatorul de astăzi trebuie să rămînă vigilent dar inteligent, sensibil la contexte trecute şi actuale şi nuanţat în afirmaţii şi analize. Azi, “duşmanii” nu mai formează un corp omogen imediat reperabil; aparatul opresiv, brutal, este înlocuit de o cascadă de spectacole politice, mondene, sportive şi publicitare care livrează un alt tip de agresivitate.

Ce gen de protest mai are astăzi impact? Cum poate  societatea civilă să devină performativă, nu doar explicit critică prin petiţii şi manifeste?
 

Ion DUMITRESCU este performer, dansator, coregraf şi DJ. În ianuraie 2010, alături de Florin Flueraş, a organizat, la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, o serie de spectacole, peformance-uri, dezbateri şi ateliere despre spectacularizarea societăţii româneşti, sub numele săptămâna grea. Blogul serie de evenimente: postspectacle.blogspot.com. Contul de twitter al lui Ion Dumitrescu, aici.

În cadrul seriei de evenimente săptămâna grea a avut loc şi un atelier performativ alături de militari ai Armatei Române.
 

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.