Un septembrie plin de muzică bună, grație festivalului Enescu, dens prin repertoriile propuse, cu mari nume. Mari nume pe care, altfel, nu le putem asculta în România decât în înregistrările care apar la nivel internațional, difuzate la radio sau gustate de pe un disc sau platforme de streaming online, în intimitatea propriei case.

Marea bătălie a tuturor producătorilor de muzică cultă din lume este să câștige un nou public, mai tânăr, și să vină cu proiecte pentru un public cât mai larg, așa că la mari branduri precum Deutsche Grammophon sau Decca nu mai întâlnim numai Bach, Beethoven, Mahler, etc., ci și alte repertorii, interpretate de nume dintre cele mai mari. Așa cum sunt violonista Anne Sophie Mutter și dirijorul Riccardo Chailly.

Cu Anne Sophie Mutter și John Williams printre stele

În 30 august, casa Deutsche Grammophon a lansat un album pe care, personal, îl consider unul dintre cele mai bune ale anului 2019, din mai multe motive. Avem odată două nume legendare pe copertă: violonista Anne Sophie Mutter și compozitorul John Williams. Avem un repertoriu cu adevărat pentru un public foarte larg – teme din coloanele sonore compuse de John Williams, inclusiv pentru mari succese, cum sunt seriile Star Wars și Harry Potter. Și mai ales, avem un profesionalismul  interpretei și al compozitorului pe care nu pot decât să le numesc impresionante. John Williams, care și dirijează The Recording Arts Orchestra of Los Angeles, nu doar că a pus în pagină propriile teme, ci le-a rescris și orchestrat, pentru a realiza adevărate parafraze pentru vioară și orchestră, în care momentele de virtuozitate sunt la loc de cinste. Iar Anne Sophie Mutter este cu adevărat o mare interpretă, strălucind într-un repertoriu pe care se vede că îl gustă; este practic imposibil să nu iubești muzica lui John Williams, unul dintre cei mai inspirați melodiști ai celei de a doua jumătăți a secolului XX și un remarcabil orchestrator. Și să fim cinstiți: ascultând acest album ne dăm seama că John Williams, pe care-l vedem ca pe un compozitor comercial, este de fapt, un mare simfonist, care stăpânește foarte bine toate tehnicile orchestrale și care se dovedește și extraordinar de inventiv. Iar dacă mesajul muzicii sale bune ajunge la cât mai mulți oameni, cu atât mai bine!

John Williams are în prezent 87 ani, iar energia sa este încă inepuizabilă: în perioada când a înregistrat albumul Across the stars lucra și la partea a IX-a din seria Star Wars care va avea premiera în decembrie 2019 – o premieră foarte așteptată, de altfel, și care ne așteptăm să fie un mare succes, cum au fost toate episoadele din Star Wars. Anne Sophie Mutter mărturisea că nu s-a mai simțit atât de răsfățată atunci când înregistra un album – menționînd aspectele profesionale implicate în realizarea unei înregistrări – de  când înregistra alături de Karajan, adică în urmă cu 40 ani!

Să explorăm puțin repertoriul: avem tema lui Ray din partea VII-a a seriei Star Wars (una dintre cele mai reușite din toată seria, după părerea mea), dar și alte teme din Star Wars – Yoda, Across the stars, Luke și Leia. Cap de afiș este și tema lui Hedwig din seria Harry Potter, la fel cunoscute fiind și tema principală din Lista lui Schindler și tema lui Sayuri din Memoriile unei gheișe. Însă avem și teme mai puțin cunoscute, din filme mai vechi ale lui John Williams: Far and away, Dracula, Sabrina, Tintin, Cinderella liberty. Un univers sonor eminamente simfonic: o experiență sonoră de neratat.

Discul a fost difuzat de Radio România Muzical și poate fi ascultat aici

În format fizic, se poate cumpăra de la getmusic.ro

Nino Rota cu Orchestra Teatrului Scala din Milano, dirijor Riccardo Chailly

Că nu e doar un moft să încerci să găsești repertorii care sunt mai aproape de publicul larg, o demonstrează și cel mai recent disc semnat de mult-aplaudata Filarmonica della Scala, orchestra unuia dintre cele mai exclusiviste teatre de operă din lume, sub bagheta directorului său, Riccardo Chailly. Pe 7 iunie, casa Decca lansa sub semnătura acestora un album cu muzică de film aparținând unei alte legende a muzicii de film a secolului XX, italianul Nino Rota.

Sigur, înaintea unor luni de vară, în care mulți se îndreaptă către însorita Italie, ce putea fi mai potrivit decât coloana sonoră perfectă pentru Italia, muzica lui Nino Rota, de la moartea căruia se împlinesc 40 ani, ceea ce i-a și determinat pe muzicienii de la Scala din Milano să realizeze acest album-omagiu. Nino Rota a trăit între 1911 și 1979; la vârsta de 11 ani a scris primul său oratoriu! Da, era considerat un copil-minune în epoca sa, remarcat de Arturo Toscanini, care i-a recomandat să studieze în Statele Unite ale Americii. Deși a scris și muzică cultă, Nino Rota s-a simțit cel mai bine în repertoriul muzicii de film: aici a găsit împlinirea: folosindu-se de tehnicile muzicii culte, să creioneze atmosfera, să dea un plus de valoare într-un gen sincretic. Și chiar s-a spus de multe ori, că multe dintre filmele pentru care a compus Nino Rota ar fi fost un eșec, dacă nu ar fi fost muzica lui.

Nino Rota a lucrat cu marii regizori italieni ai secolului XX: Federico Fellini, Luchino Visconti, Franco Zefirelli, dar și americani, mai ales cu Francis Ford Coppola. Sunt filme de neuitat pe care le-au realizat împreună, printre ele, neuitatul La dolce vita.

În 2019, muzica lui Nino Rota își dovedește perenitatea: am ascultat cu interes și nostalgie suitele extrase din filmele Amarcord, Otto e mezzo, La dolce vita, Casanova, I clowns. E acolo o Italie frumoasă a secolului XX, cu frenezia, melodicitatea, nonconformismul ei. Sunt sonorități colorate, uneori cu o tușă de jazz, admirabil interpretate de o orchestră de mare calibru care chiar înțelege și trăiește această muzică, transmițând și ascultătorului entuziasmul ei.

Nu întâmplător, albumul a primit deja un Diapason d’or din partea revistei franceze Diapason, o autoritate în domeniu.

Așa că, nu doar pentru o seară de vară, ci pentru oricare seară în care aveți nevoie de tot ce are mai frumos Italia, ascultați acest album cu muzica lui Nino Rota pentru filmele lui Federico Fellini.

Am prezentat acest album la Radio România Muzical și puteți reasculta oricând aici

Cristina Comandașu este critic de muzică.