(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 86, iulie 2013)

 

Prêt-à-porter rafinat

Acum un an apărea pe piaţa de carte din România o editură nouă. Din cataloagele prezentate atunci se vedea clar că editura Baroque Books & Arts voia să fie altfel: ilustraţii originale, serii (aproape) fără concurenţă şi, mai ales, o grijă deosebită pentru tot ce alţi editori consideră că ar fi lux inutil: grafică, tipar, legătorie etc. Directoarea editurii, Dana Moroiu, era deja un nume binecunoscut în lumea editorilor: a fost redactor la Editura Enciclopedică, apoi la RAO, director editorial la Nemira, apoi tot director la Ponte. De numele ei se leagă numeroase succese literare. A înfiinţat Baroque Books & Arts pentru că voia libertate totală în alegerea titlurilor.

Oricît de încrezători ar părea editorii, piaţa de carte din România a fost afectată de criza financiară. Toate editurile şi-au micşorat vizibil producţia, planul editorial a rămas în urmă, multe edituri mici s-au închis. Ultima ediţie a tîrgului de carte a confirmat trendul - micii editori dispar încet, dar sigur de pe piaţă. Cei mari par să se fi consolidat, însă senzaţia generală e de fragilitate şi precaritate. Vînzările de carte la chioşc - în ediţii ieftine şi prost redactate - au stricat piaţa. Nu neapărat pentru că ar fi scăzut din vînzările editurilor "clasice", ci pentru că au schimbat aşteptările publicului şi au creat noi obişnuinţe de consum. Publicul larg s-a învăţat să cumpere aşa-zise cărţi "de colecţie" - nu titluri sau autori sau cărţi frumoase.
Şi totuşi, există şi autori optimişti care văd în orice deficit al pieţei o resursă, un potenţial de creştere. Acum un an, cînd a înfiinţat Editura Baroque Books & Arts, puţini sînt cei care au crezut cu adevărat că va reuşi. Dana Moroiu e însă entuziasmată şi încrezătoare. Reuşită, pentru ea, înseamnă să reuşeşti să ajungi la public, să poţi să publici exact ceea ce îţi doreşti, fără compromisuri. Şi exact asta face Baroque Books & Arts.
"Singurul care are dreptul să te judece e publicul. Dacă el consideră că trebuie să vină spre tine, atunci e o recunoaştere majoră. Poţi să lucrezi pentru un împărat - dacă supuşii lui nu te acceptă, o faci degeaba", spune Dana Moroiu. În România există încă prejudecăţi legate de faptul că nu poţi face comerţ cu cartea. În acelaşi timp există şi un imperativ al viabilităţii economice, dacă nu chiar al profitului. Comisioanele librăriilor sînt foarte mari - spun editorii -, iar banii din vînzări ajung foarte greu înapoi, în editură. În plus, capacitatea editurilor mici de a negocia cu distribuitorii e extrem de redusă. Cum reuşeşte Baroque Books să se menţină pe o piaţă dificilă? "Facturile trebuie plătite, ele ne guvernează şi în jurul lor se înnoadă totul. Dacă nu pleci de la ideea că trebuie să fii un colos, ai toate şansele să reuşeşti", crede Dana Moroiu. Cărţile ei apar de fiecare dată pe rafturile cele mai vizibile ale librăriilor - semn că sînt căutate. "E important să fii cochet şi să creezi dependenţă. Dependenţa se creează prin plăcere."
După cum explică Dana Moroiu, Editura Baroque Books & Arts nu şi-a propus să publice foarte multe titluri, nici să concureze editurile care există deja pe piaţă. "Ne căutăm segmentul nostru, o nişă de cititori fideli; cu cît nişa atrage mai mult, cu atît mai bine." Segmentul acesta este, după cum îl descrie directorul editorial, un „prêt-à-porter rafinat“. Editura şi-a propus să publice "cărţi cu adevărat frumoase, cărţi pe care să-ţi facă plăcere să le dăruieşti". Copertele sînt gîndite să placă şi să înnobileze conţinutul. Cele mai multe sînt lucrate de graficieni români foarte buni. De pildă, de Ana Wagner, creatoare de porţelanuri rafinate. Multe dintre coperte, de altfel, au şi o declinare vizuală pe obiecte de porţelan: motive grafice care apar pe carte sînt reproduse pe căni sau pe linguriţe de porţelan. O altă artistă care creează pentru Baroque Books & Arts este Stela Lie, conferenţiar la Facultatea de Arte şi fondatoare a Clubului Ilustratorilor, o organizaţie care promovează graficienii şi ilustratorii de carte autohtoni. Alţi ilustratori care creează pentru editură sînt Irina Dobrescu şi Cristiana Radu. Iar din toamnă editura va colabora cu nişte graficieni mai tineri, care propun un design de copertă inovator. Designul de copertă original e unul dintre elementele importante ale "brandului" editorial. "Ani de zile am cumpărat fotografie din băncile de imagini pentru ilustraţia de copertă. Şi asta încă se întîmpla în anii mai buni ai pieţei de carte, cînd lucrurile au început să se mai aşeze, căci în anii '90, cele mai multe edituri publicau pe copertă orice imagine, fără să plătească vreodată drepturi de autor, mizînd pe faptul că fac autorului un serviciu tipărindu-i imaginile. Una peste alta, cele mai multe edituri folosesc, într-adevăr, imagini de "stoc", pentru că e mai simplu şi mai ieftin. Noi vrem să facem altceva."
Într-adevăr, mai ales în cazul cărţilor pentru copii, dar şi din alte domenii, editorii români preferă să "importe" totul de-a gata: povestea, designul, ilustraţiile. E mult mai simplu, mult mai ieftin şi, mai ales, e verificat deja pe alte pieţe. Publicarea oricărei cărţi presupune nişte riscuri economice, e mult mai uşor să preiei o carte cu succes dovedit. Această strategie - care nu e specifică doar actualei perioade de criză economică - a făcut ca şi piaţa de carte să fie mai săracă, mai puţin diversă. Designerul şi ilustratorii au devenit astfel angajaţi de lux, de care multe edituri se dispensează. La Baroque Books & Arts ei sînt nişte personaje-cheie care dau personalitate cărţilor publicate. Dar nu e întotdeauna uşor, spune Dana Moroiu: "Să lucrezi cu graficieni poate fi uneori obositor, pentru că fiecare are personalitatea lui şi viziunea lui artistică".
Fără să definească foarte clar profilul editurii, Dana Moroiu spune că fiecare dintre cărţile publicate te învaţă ceva - fără însă ca intenţia pedagogică să fie declarată ca atare. În cele două serii principale - "Savoir-vivre" şi "Noblesse" - apar un fel de ghiduri de adaptare la lumea de azi (sau de ieri!), scrise cu inteligenţă şi cu umor. De pildă, Regi, războaie şi cocote de Cristoph Schulte-Richtering e o istorie (altfel) a lumii, haioasă fără să fie superficială, profundă dar fără să fie încărcată cu date inutile. Tot ceea ce trebuie să poată bărbatul absolut şi Tot ceea ce trebuie să ştie bărbatul genial, de Thomas Kuhn, sînt o adaptare contemporană a vechilor ghiduri de bune maniere (deşi nu doar despre maniere este vorba, ci şi despre cultură generală, cunoştinţe tehnice, informaţii practice etc.). Lit Kit, recent apărută, e un fel de istorie a literaturii universale despre care Claudiu Constantinescu spunea că e "una dintre cele mai documentate şi mai inteligente cărţi de umor pe tema literaturii"; e o carte minunată scrisă de un autor foarte special, cu un trecut incredibil, Sandra Newman. La Baroque Books & Arts mai urmează să apară în curînd şi un Dicţionar din dragoste de vin de Bernard Pivot, în traducerea lui Marius Constantinescu, cu un cuvînt-înainte de Dan C. Mihăilescu - din nou, o carte cu adevărat frumoasă, bine ilustrată.
Foarte optimistă, Dana Moroiu nu crede în criza economică, nici în criza de pe piaţa de carte. Pentru că „o carte frumoasă va prinde, va ajunge la cititori - orice ar fi“.

 

Matei Martin

fotografii de Lucian Muntean