Dana Moroiu - director editorial, Baroque Books & Arts

5 august 2013
Dana Moroiu   director editorial, Baroque Books & Arts jpeg

(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 86, iulie 2013)

Prêt-à-porter rafinat

Acum un an apărea pe piaţa de carte din România o editură nouă. Din cataloagele prezentate atunci se vedea clar că editura Baroque Books & Arts voia să fie altfel: ilustraţii originale, serii (aproape) fără concurenţă şi, mai ales, o grijă deosebită pentru tot ce alţi editori consideră că ar fi lux inutil: grafică, tipar, legătorie etc. Directoarea editurii, Dana Moroiu, era deja un nume binecunoscut în lumea editorilor: a fost redactor la Editura Enciclopedică, apoi la RAO, director editorial la Nemira, apoi tot director la Ponte. De numele ei se leagă numeroase succese literare. A înfiinţat Baroque Books & Arts pentru că voia libertate totală în alegerea titlurilor.

Oricît de încrezători ar părea editorii, piaţa de carte din România a fost afectată de criza financiară. Toate editurile şi-au micşorat vizibil producţia, planul editorial a rămas în urmă, multe edituri mici s-au închis. Ultima ediţie a tîrgului de carte a confirmat trendul - micii editori dispar încet, dar sigur de pe piaţă. Cei mari par să se fi consolidat, însă senzaţia generală e de fragilitate şi precaritate. Vînzările de carte la chioşc - în ediţii ieftine şi prost redactate - au stricat piaţa. Nu neapărat pentru că ar fi scăzut din vînzările editurilor "clasice", ci pentru că au schimbat aşteptările publicului şi au creat noi obişnuinţe de consum. Publicul larg s-a învăţat să cumpere aşa-zise cărţi "de colecţie" - nu titluri sau autori sau cărţi frumoase.
Şi totuşi, există şi autori optimişti care văd în orice deficit al pieţei o resursă, un potenţial de creştere. Acum un an, cînd a înfiinţat Editura Baroque Books & Arts, puţini sînt cei care au crezut cu adevărat că va reuşi. Dana Moroiu e însă entuziasmată şi încrezătoare. Reuşită, pentru ea, înseamnă să reuşeşti să ajungi la public, să poţi să publici exact ceea ce îţi doreşti, fără compromisuri. Şi exact asta face Baroque Books & Arts.
"Singurul care are dreptul să te judece e publicul. Dacă el consideră că trebuie să vină spre tine, atunci e o recunoaştere majoră. Poţi să lucrezi pentru un împărat - dacă supuşii lui nu te acceptă, o faci degeaba", spune Dana Moroiu. În România există încă prejudecăţi legate de faptul că nu poţi face comerţ cu cartea. În acelaşi timp există şi un imperativ al viabilităţii economice, dacă nu chiar al profitului. Comisioanele librăriilor sînt foarte mari - spun editorii -, iar banii din vînzări ajung foarte greu înapoi, în editură. În plus, capacitatea editurilor mici de a negocia cu distribuitorii e extrem de redusă. Cum reuşeşte Baroque Books să se menţină pe o piaţă dificilă? "Facturile trebuie plătite, ele ne guvernează şi în jurul lor se înnoadă totul. Dacă nu pleci de la ideea că trebuie să fii un colos, ai toate şansele să reuşeşti", crede Dana Moroiu. Cărţile ei apar de fiecare dată pe rafturile cele mai vizibile ale librăriilor - semn că sînt căutate. "E important să fii cochet şi să creezi dependenţă. Dependenţa se creează prin plăcere."
După cum explică Dana Moroiu, Editura Baroque Books & Arts nu şi-a propus să publice foarte multe titluri, nici să concureze editurile care există deja pe piaţă. "Ne căutăm segmentul nostru, o nişă de cititori fideli; cu cît nişa atrage mai mult, cu atît mai bine." Segmentul acesta este, după cum îl descrie directorul editorial, un „prêt-à-porter rafinat“. Editura şi-a propus să publice "cărţi cu adevărat frumoase, cărţi pe care să-ţi facă plăcere să le dăruieşti". Copertele sînt gîndite să placă şi să înnobileze conţinutul. Cele mai multe sînt lucrate de graficieni români foarte buni. De pildă, de Ana Wagner, creatoare de porţelanuri rafinate. Multe dintre coperte, de altfel, au şi o declinare vizuală pe obiecte de porţelan: motive grafice care apar pe carte sînt reproduse pe căni sau pe linguriţe de porţelan. O altă artistă care creează pentru Baroque Books & Arts este Stela Lie, conferenţiar la Facultatea de Arte şi fondatoare a Clubului Ilustratorilor, o organizaţie care promovează graficienii şi ilustratorii de carte autohtoni. Alţi ilustratori care creează pentru editură sînt Irina Dobrescu şi Cristiana Radu. Iar din toamnă editura va colabora cu nişte graficieni mai tineri, care propun un design de copertă inovator. Designul de copertă original e unul dintre elementele importante ale "brandului" editorial. "Ani de zile am cumpărat fotografie din băncile de imagini pentru ilustraţia de copertă. Şi asta încă se întîmpla în anii mai buni ai pieţei de carte, cînd lucrurile au început să se mai aşeze, căci în anii '90, cele mai multe edituri publicau pe copertă orice imagine, fără să plătească vreodată drepturi de autor, mizînd pe faptul că fac autorului un serviciu tipărindu-i imaginile. Una peste alta, cele mai multe edituri folosesc, într-adevăr, imagini de "stoc", pentru că e mai simplu şi mai ieftin. Noi vrem să facem altceva."
Într-adevăr, mai ales în cazul cărţilor pentru copii, dar şi din alte domenii, editorii români preferă să "importe" totul de-a gata: povestea, designul, ilustraţiile. E mult mai simplu, mult mai ieftin şi, mai ales, e verificat deja pe alte pieţe. Publicarea oricărei cărţi presupune nişte riscuri economice, e mult mai uşor să preiei o carte cu succes dovedit. Această strategie - care nu e specifică doar actualei perioade de criză economică - a făcut ca şi piaţa de carte să fie mai săracă, mai puţin diversă. Designerul şi ilustratorii au devenit astfel angajaţi de lux, de care multe edituri se dispensează. La Baroque Books & Arts ei sînt nişte personaje-cheie care dau personalitate cărţilor publicate. Dar nu e întotdeauna uşor, spune Dana Moroiu: "Să lucrezi cu graficieni poate fi uneori obositor, pentru că fiecare are personalitatea lui şi viziunea lui artistică".
Fără să definească foarte clar profilul editurii, Dana Moroiu spune că fiecare dintre cărţile publicate te învaţă ceva - fără însă ca intenţia pedagogică să fie declarată ca atare. În cele două serii principale - "Savoir-vivre" şi "Noblesse" - apar un fel de ghiduri de adaptare la lumea de azi (sau de ieri!), scrise cu inteligenţă şi cu umor. De pildă, Regi, războaie şi cocote de Cristoph Schulte-Richtering e o istorie (altfel) a lumii, haioasă fără să fie superficială, profundă dar fără să fie încărcată cu date inutile. Tot ceea ce trebuie să poată bărbatul absolut şi Tot ceea ce trebuie să ştie bărbatul genial, de Thomas Kuhn, sînt o adaptare contemporană a vechilor ghiduri de bune maniere (deşi nu doar despre maniere este vorba, ci şi despre cultură generală, cunoştinţe tehnice, informaţii practice etc.). Lit Kit, recent apărută, e un fel de istorie a literaturii universale despre care Claudiu Constantinescu spunea că e "una dintre cele mai documentate şi mai inteligente cărţi de umor pe tema literaturii"; e o carte minunată scrisă de un autor foarte special, cu un trecut incredibil, Sandra Newman. La Baroque Books & Arts mai urmează să apară în curînd şi un Dicţionar din dragoste de vin de Bernard Pivot, în traducerea lui Marius Constantinescu, cu un cuvînt-înainte de Dan C. Mihăilescu - din nou, o carte cu adevărat frumoasă, bine ilustrată.
Foarte optimistă, Dana Moroiu nu crede în criza economică, nici în criza de pe piaţa de carte. Pentru că „o carte frumoasă va prinde, va ajunge la cititori - orice ar fi“.

Matei Martin

fotografii de Lucian Muntean

ASTALOŞ 1933 2014 jpeg
ASTALOŞ 1933-2014
A murit Astaloş. Vestea a venit într-o dimineaţă. Înainte şi după alte morţi. Sîntem înconjuraţi de morţi. Ca şi cum viaţa ar fi o subversiune.
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză jpeg
Alain Finkielkraut, un „reacţionar“ la Academia franceză
Alain Finkielkraut (născut în 1949) a intrat, din ziua de 10 aprilie 2014, în rîndul nemuritorilor. Cărţile sale compun o lamentaţie antimodernă punctată de accente de revoltă împotriva unor evoluţii pe care individul nu le controlează. Transformările suferite de identitatea franceză sub impactul hipermodernităţii şi al imigraţiei constituie substanţa ultimului volum publicat, L'identité malheureuse, Editions Stock, Paris, 2013.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
Tenebrele limbii şi literaturii române
Eugeni şi Mihu sînt doi liceeni harnici, cuminţi şi frumoşi; ei provin din două familii harnice, cuminţi şi frumoase, dar părinţii fetei se opun iubirii lor. Fata decide să se sinucidă amîndoi, deodată, bînd vitriol, pe care l-a cumpărat deja, de la farmacie.
Tenebrele limbii şi literaturii române jpeg
O lecţie de patriotism
În general, socotesc că nu e bine să te joci cu cele sfinte - aşa că am ezitat la titlul de mai sus. Dar, cum să numeşti altfel o carte scrisă de un profesor universitar (...) carele însuşi despre sine scrie, pe coperta a patra, că, în fiinţa sa, "omul de ştiinţă a fost permanent dublat de cel ce a făcut din slujirea neamului său ceea ce sfinţii fac din slujirea lui Dumnezeu...
Pop Yoga jpeg
Pop Yoga
O sinteză originală este cartea lui Pacôme Thiellement Pop Yoga, Sonatine Editions, Paris, 2013.
Mioritiquement notre jpeg
Mioritiquement notre
De veacuri învăţăm la şcoală că "Românul s-a născut creştin", "Românul s-a născut poet" şi "Românul e francofon prin tradiţie".
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei jpeg
Mereu în miezul chestiunii şi cu totul la marginea ei
Karl-Markus Gauß (Salzburg), n. 1954, din 1991 redactor-şef al prestigioasei reviste de cultură Literatur und Kritik, cunoscut critic literar, scriitor şi eseist austriac, laureat al unor importante premii literare austriece şi europene(...)
Tehnodrom 2013 jpeg
Tehnodrom 2013
Ca la orice final de an, e vremea unei rememorări: ce am descoperit, ce am accesat şi ce am criticat în Tehnodrom.
Străinii care au făcut Franţa jpeg
Străinii care au făcut Franţa
Numeroşi sînt străinii care, în ultimele două secole, au lăsat urme durabile în cultura Franţei. Dictionnaire des étrangers qui ont fait la France/Dicţionarul străinilor care au făcut Franţa, Editura Robert Laffont, 2013, 956 pagini, redactat de un colectiv de autori sub direcţia lui Pascal Ory, profesor de istorie la Sorbona, depune mărturie în acest sens.
Tehnodrom 2013 jpeg
echitate şi ebook
În Statele Unite, a început un scandal din cauza ediţiilor digitale şi a prezenţei lor în biblioteci. Marii editori acuză bibliotecile de "socialism" şi le impun preţuri mult mai mari la achiziţia acestor ediţii, cu 150% pînă la 500% mai scumpe decît în cazul utilizatorilor privaţi. Mai mult, editorii adesea limitează numărul de citiri ale unui exemplar. Cartea nu se mai află în proprietatea bibliotecii care o punea la dispoziţie publicului.
Andra Cărbunaru   PR, Librăria Bastilia jpeg
Andra Cărbunaru - PR, Librăria Bastilia
(apărut în Dilemateca, anul VIII, nr. 89, octombrie 2013)
Arta contemporană la Veneţia  Între enciclopedic şi eclectic jpeg
Arta contemporană la Veneţia. Între enciclopedic şi eclectic
Veneţia, oraş suprasaturat de artă, găzduieşte la fiecare doi ani o vastă expoziţie de artă contemporană. Un fel de tur de orizont al creaţiei imediate. Anul acesta, organizatorii au ales drept temă - sau principiu coagulant - "cunoaşterea enciclopedică".
Un colţ de lume jpeg
Un colţ de lume
În Tire am mai descoperit o comoară: aşezată în mijlocul unei grădini exotice, stăpînă a multor veacuri, adăpost literar al multor erudiţi, Biblioteca "Necip Paşa" este unul dintre cele mai importante centre ale vieţii culturale. Atît ale oraşului, cît şi ale Turciei.
Ce aţi amîna(t) să faceţi în viaţă? jpeg
Ce-aţi amîna(t) să faceţi în viaţă?
Răspund: Gabriela ADAMEŞTEANU • Dumitru CRUDU • Andrei DÓSA • Ştefan MANASIA • Marin MĂLAICU-HONDRARI • Anatol MORARU • Cezar PAUL-BĂDESCU • Andrei POGORILOWSKI • Ana Maria SANDU • V. LEAC
Bucovina   schiţe literare  Unde a fost de fapt „Mica Vienă“ jpeg
Bucovina - schiţe literare. Unde a fost de fapt „Mica Vienă“
Un pămînt slav era Bucovina în Evul Mediu. Mai tîrziu, parte a voievodatului moldav. Numele ei provine din germanul Buchenland (Ţara fagilor). În 1774, acest ţinut, lăsat în voia naturii lui sălbatice, a fost ocupat de austrieci, care s-au pus pe treabă: au cultivat ţara şi oamenii ei.
Gloria unui solitar jpeg
Gloria unui solitar
Este bine totuşi de ştiut că, înainte de-a fi orice altceva, Guénon a fost matematician. Principiile calculului infinitezimal, o lucrare de tinereţe, publicată abia în 1946, arată interesul primordial al ezoteristului faţă de matematică.
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“ jpeg
„Activismul meu cultural poate fi privit ca o contrabandă cu arme“
Este profesor de filozofie, eseist, dramaturg, romancier, filozof de consum cu discurs metafizic. Este un salvator de idei şi un demolator de concepte. E un "băiat rău". Ţine lecţii de filozofie unde te-aştepţi mai puţin: prin penitenciare, birturi, aziluri de bătrîni, case de nebuni, parcuri. E slobod la gură şi la minte.
Tehnodrom 2013 jpeg
Internetul şi protestele la români
Cine s-ar fi aşteptat ca, pentru prima dată în istorie, la un eveniment să participe mai mulţi oameni decît cei care s-au anunţat pe Facebook? ?i nu o singură dată, ci de două ori. Dacă nu plouă, şi a treia duminică probabil va fi la fel. (Articolul e scris după al doilea mare marş pentru salvarea Roşiei Montane, din 15 septembrie 2013.)
Gloria unui solitar jpeg
Iezechiel, autor ştiinţifico-fantastic
Profetul Iezechiel, figură din toate punctele de vedere excentrică, face excepţie de la regula invizibilităţii.
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“ jpeg
Bucureştiul insular din „Nuntă în cer“
Andreea Răsuceanu este dr. în filologie al Universităţii din Bucureşti cu lucrarea Mahalaua Mîntulesei, drumul către modernitate (2009). Cea mai recentă lucrare, Bucureştiul lui Mircea Eliade. Elemente de geografie literară, are la bază cercetările întreprinse în perioada 2010-2013 în cadrul CESI şi Université Sorbonne nouvelle Paris 3 (programul "Vers une géographie littéraire").
Noutăţile toamnei jpeg
Noutăţile toamnei
Răspund: Laura ALBULESCU (ART) • Lidia BODEA (Humanitas) • Denisa COMĂNESCU (Humanitas Fiction) • UN CRISTIAN (Casa de pariuri literare) • Oana DUMITRU (Vellant) • Dana MOROIU (Baroque Books & Arts) • Angela NAGHI (Publica) • Ştefania NALBANT (Curtea Veche) • Bogdan-Alexandru STĂNESCU (Polirom) • Livia SZASZ (Corint/Leda)
Mario De Mezzo   CEO, Editura ALL jpeg
Mario De Mezzo - CEO, Editura ALL
Preşedintele Asociaţiei Casa de Cultură (şi CEO al grupului editorial ALL) Mario De Mezzo a vrut să omagieze cu acest premiu un autor şi mai ales un redactor al editurii sale, pe Augustin Frăţilă, plecat acum cîţiva ani dintre noi.
 La Batthyaneum jpeg
La Batthyaneum
Cînd am ajuns la Alba Iulia, mi s-a spus: trebuie să vezi Batthyaneum-ul - mai degrabă un sanctuar de carte rară decît o bibliotecă.
Scandal, skándalon jpeg
Scandal, skándalon
Cum Iacov cu îngerul, omul cu dicţionarul: pînă dimineaţa. Termenul grecesc skándalon provine din skándalethron, suportul momelii într-o cursă - băţul în care e înfiptă carnea de focă pentru a prinde în cursă urşii polari, de pildă, dar nu carnea însăşi; [...]

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.