● „La sfîrşitul filmului dvs., plouă pe icoanele lui Rubliov. Voiaţi să spuneţi prin asta că şi acum, ca şi în trecut, operele de artă sînt lăsate în voia sorţii?”, întreba primul secretar de partid al Moscovei la premiera filmului, din 1966. Scena clopotului din Rubliov-ul lui Tarkovski. Pentru a înțelege și retrăi smerenia, evlavia, îndumnezeirea… În conotațiile lor cele mai umile. Și fără nici o legătură cu scene recente din cotidianul centenar. Fără de asemănare. Poate doar deosebiri… Clopotul lui Tarkovski nu e inscripționat, nu poartă nici un nume. Boris a făcut clopotul fără să știe cum se face, tatăl lui a luat secretul meșteșugului cu el, în mormînt. Cu toate astea, clopotul lui Boris va bate-n veac… (Ruxandra Mihăilă)

● Căutați pe Netflix Roma, cel mai recent film al regizorului Alfonso Cuarón și cel mai intim, inspirat din propria copilărie în Mexicul anilor 1970. Atunci cînd Cleo, servitoare în casa unor albi bogați, rămîne însărcinată, drama ei se desfășoară în paralel cu cea a șefei sale, ambele pe fundalul protestelor studențești și intervențiilor militare. (Cristina Ștefan)

● Noul roman al lui Michel Houellebecq este intitulat Sérotonine și stă să apară, în ianuarie, la Editura Flammarion. Mie orice carte de-a lui Houellebecq îmi stîrnește hormonul fericirii, așa că de-abia aștept s-o citesc! (Matei Martin)

● Frig, romanul de debut al lui Thomas Bernhard, apărut la Editura ART, 2016, traducere de Gabriela Danțiș, este ca o apă înghețată. Fascinant și înfricoșător, straniu și hipnotic. (Ana Maria Sandu)