● „Brâncuşi. Sublimarea formei“ – cea mai amplă retrospectivă Brâncuşi din ultimul sfert de veac, deschisă la Centrul BOZAR din Bruxelles, în cadrul Festivalului EUROPALIA 2019, ajuns la cea de-a 27-a ediție, la care România este țară invitată. Pe o suprafață de 1500 mp pot fi admirate 25 de sculpturi și peste 250 de obiecte, fotografii, documente referitoare la creația artistului, aflate în muzee din toată lumea: Tate Gallery, Muzeul Rodin şi Centrul Pompidou, Muzeul Hirshhorn din Washington şi Guggenheim din New York, Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul de Artă din Craiova, dar şi o lucrare păstrată la Academia Română. Expoziţia va fi deschisă pînă pe 12 ianuarie 2020. (Ruxandra Mihăilă)

● Miercuri, 30 octombrie, ora 19, la Sala Radio va avea loc un concert inedit: Irina Sârbu (voce) și Sebastian Burneci (trompetă), alături de dirijoarea Simona Strungaru și Orchestra de Cameră Radio, vă propun să ascultați cîntecele inconfundabilei Maria Tănase, într-o îmbinare de muzică simfonică și jazz. (Andrei Manolescu)

● Un incendiu care pîrjolește totul în calea sa: Viață sălbatică, romanul din 1990 al lui Richard Ford, proaspăt tradus la Black Button Books de Anca Dumitrescu și Elena Marcu. Și, în oglindă, Wildlife, adaptarea lui Paul Dano după carte, cu Carey Mulligan și Jake Gyllenhaal. (Cristina Ștefan)

● O idee care mi se pare interesantă – Bookisit, primul tîrg de carte second-hand pentru copii. Organizat în jurul conceptului #reuse #reduce #recycle, tîrgul adaugă un al patrulea R, #reread. O inițiativă autohtonă de promovare a lecturii care a reușit prin primele două ediții să găsească o casă nouă pentru peste 500 de cărți vîndute de cititorii lor. Duminică, 17 noiembrie, între 11 și 18, la cafeneaua Mom O’Clock. Poate voi reuși să găsesc acolo cîteva dintre cărțile pierdute ale copilăriei pe care le caut de ani întregi. (Adina Popescu)

● A apărut numărul 14 al revistei Infinitezimal, prilej să recomand rubrica ţinută de Dan Dediu, „Cotloane“, de fapt un jurnal de compozitor ajuns la a şasea serie de extrase, unele foarte tehnice, doar pentru cei pricepuţi în arta compoziţiei muzicale, dar şi cu astfel de pasaje: „La Wiko [colegiul muzical berlinez] m am conversat cu profesorul de pian al unor bursieri, un tip pe nume Klaus Flashar, care tocmai transcrisese – după un original fotocopiat de la Biblioteca Naţională din Paris – o piesă pentru pian la patru mîini de Debussy, scrisă la 19 ani şi intitulată Diane, uvertură de Achille Debussy. Am cîntat-o cu el la patru mîini şi mi-a plăcut cum sună. Cam stîngace, dar plină de senzualitate armonică.“ În acelaşi număr, o compoziţie pentru scenă de Wassily Kandinsky, un interviu cu scriitorul elveţian E.Y. Meyer („Problema principală de azi nu este de fapt schimbarea climatică, ci suprapopularea, care duce la schimbarea climatică“), un fragment de roman de grecul Andreas Staikos, o traducere din latină (realizată de Vlad Alexandrescu) a unui text de la 1700 al lui Dimitrie Cantemir. (Marius Chivu)