Am fost surprins să constat că puţini dintre cei care au adresă de e-mail la yahoo.com ştiu de unde vine numele portalului, cu toate că aproape toţi l-au citit, măcar în copilărie, pe Jonathan Swift. În ultima sa călătorie, Gulliver ajunge pe o insulă unde caii (Houyhnhnm-ii) sînt fiinţe inteligente şi raţionale, în timp ce oamenii (yahoo-ii) sînt nişte primitivi, aproape de animalitate, folosiţi ca vite de povară de cei dintîi. Naratorul este tratat cu suspiciune, avînd în vedere fizicul său de yahoo. El însuşi se dezgustă de sine şi, dimpotrivă, se lasă fascinat de superioritatea rafinată a houyhnhnm-ilor, cu care, după ce le învaţă limba, întreţine colocvii interesante. Această conte philosophique, departe de a se adresa copiilor, satirizează starea de lucruri din Anglia începutului de secol XVIII şi, în general, din Europa cea nejustificat de orgolioasă. Denumirea motorului de căutare, apoi a portalului, nu are sens în afara semnului de exclamare: Yahoo! În intenţia proprietarilor acestei mărci înregistrate, numele semnifică ordinul dat unui inferior de a aduce degrabă ceea ce superiorul său doreşte să aibă. Spre deosebire de yahoo-ii lui Swift, care asudau cărînd materiale şi trăgînd sănii pe uscat, în care se lăfăiau caii bătrîni, yahoo-ul virtual aduce, la cerere, informaţie, cunoaştere sau distracţie de pe tot întinsul web-ului. Acesta din urmă aparţine deci yahoo-ilor, care-l parcurg în lung şi-n lat, strîngînd de toate, bune şi rele, cu bulimie şi fără discernămînt.Swift ne povesteşte, prin intermediul lui Gulliver, că houyhnhnm-ii, nemulţumiţi de prestaţiile yahoo-ilor, şi-au pus chiar problema exterminării acestora. Murdari şi mincinoşi, nici măcar nu erau eficienţi, deoarece preţuiau cantitatea şi nu ştiau să distingă calitatea. Fără ei, houyhnhnm-ii se puteau descurca mai bine. În mod asemănător gîndesc cei care, de la un timp, vor să reinventeze spaţiul virtual. Pînă nu de mult, acesta era doar un depozit de bric-