Țara băieților

Publicat în Dilema Veche nr. 834 din 13 - 19 februarie 2020
Țara băieților jpeg

● Elena Vlădăreanu, Minunata lume Disney, Editura Nemira, 2019.

Generația 2000 nu a fost una revoluționară. Trezită tîrziu, apărută în peisajul postcomunist atunci cînd zgomotul și furia de după ’90 se așezaseră, ea nu părea să aibă motive de revoltă și, de altfel, lumea literară a îmbrățișat-o la început cu simpatie, pentru că îi asigura o continuitate necesară. Și totuși a existat o miză politică incomodă, insurgentă, doar că ea a apărut, probabil pe neașteptate, datorită ideii feministe propuse, at long last, de către poetele acestei generații.

Cea mai importantă, cred, dintre autoarele generației 2000 este Elena Vlădăreanu, o poetă care atacă în serie teme nevralgice, și asta nu de azi, de ieri. În Europa. Zece cîntece funerare (2005), ea își soma congenerii să își asume o identitate ideologică pe care mulți, probabil, încă ezitau să o recunoască, în versuri despre „copiii mizeriei“ nu atît materiale, cît morale, fii spirituali ai unor ticăloși cinici, preocupați de mize estetice care să le facă uitată imoralitatea. În Spațiu vital (2009), miza feministă era ambalată în estetica conceptuală a colajului textual-imagistic, lucru destul de complicat ca să perturbe receptarea critică (ah, polemicile critice douămiiste…), agasată pe de o parte de o miză politică incomodă, dar greu de ignorat și, pe de altă parte, de poetica indecisă între metaforă și denotație. Mai recentul Bani. Muncă. Timp liber (2017) își asumă decis identitatea feministă și stilistica minimalistă, care acoperă atît autoexpunerea sfidătoare, cît și ideologizarea feminității în manualele comuniste, atît sărăcia scriitorului de literatură devenit scriitor de aplicații, cît și distopia viitorului robotizat. În continuarea acestuia apare volumul de anul trecut intitulat Minunata lume Disney. E un volum mai puțin complex decît Bani. Muncă. Timp liber, dar are meritul de a se întoarce spre copilăria noastră și a autoarei, examinînd felul în care lumea indistinctă de obiecte colorate a copiilor capătă, tot atunci, trăsături de gen apăsate și dureroase.

Copilăria e teritoriul morții, s-ar zice după numărul de rememorări făcute în carte ale unor colegi de clasă dispăruți, în general în perioada școlii, care în accidente stupide, care în urma unor boli grave. Mai important, însă, este că însăși copilăria a murit, închisă într-o epocă, cea a anilor ’80, la rîndul ei îngropată de istorie. Vorbind despre perioada aceea, poeta face arheologie socială, evocînd în treacăt războaiele coronițelor de la premii, singurătatea bananelor lăsate pe dulap să se coacă sau coregrafia atît de diferită a funeraliilor: „altfel totul clasic / nimeni încă nu externalizase moartea / erau anii ’80 și morții stăteau cu noi în casă trei zile / ocupau masa din sufragerie […] / nici nu visam noi la vile mortuare grădini japoneze […] / la curat și la distanțare / la meniu înmormîntare și/sau parastas“. Dar copilăria este și spațiul unui proces cognitiv neîntrerupt și accidentat, care progresează prin șocuri, suprapunînd brutal zone morale pînă atunci divergente. Așa are copilul experiența autorității arbitrare, sancționate de stat, atunci cînd ia o palmă („palma grăsuță și rea a tovarășei“) în culise la „Cîntarea Romîniei“. Așa învață adolescenții tabuul morții, atunci cînd nu se duc la înmormîntarea unui fost coleg de școală pentru că trebuie să învețe pentru Bac.

Cel mai important, tot acum și la fel se manifestă sexualizarea corpului, cu fetele hărțuite de adolescenți sălbăticiți de hormoni, și mai ales a limbajului. Băieții iau în proprietate limbajul prin impunerea unui cod gramatical al vulgarității, sintetizat simbolic prin „acest o, acest fucking o“ din expresiile: „și-au pus-o / și-au tras-o / și-o bagă / și-o scoate / o freacă / suge-o!“. După o epocă, inițială, a fascinației egale față de obiecte în regatul egoismului („Erați identici. Erați perfecți. Vă doreați aceleași lucruri. Primeați aceleași lucruri. Cizme de cauciuc roșii. Cizme de cauciuc albastre“), codul vulgarității introduce diferențierea de gen. Astfel, identitatea feminină e exotizată (ca „pronume personal persoana a III-a singular feminin“) și expulzată, în loc instaurîndu-se „țara băieților“, aceea în care aluziile sexuale cele mai stupide sînt întotdeauna prilej de haz. Volumul deconstruiește sexualitatea „receptă“, evocînd și suave întîmplări lesbiene sau agresiuni de îndrăgostită asupra unui băiat, prezente mai degrabă pentru a ilustra o sensibilitate plurală și o identitate posibilă. Prin această sintaxă narativă inteligentă se exprimă însă un protest serios și vehement. E de apreciat o asemenea coerență stilistică și ideologică, prin minimalism și feminism, ambele spații de existență vaste, pe care le ignoră doar captivii unei formule istoricizate de poezie.

Doris Mironescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, Editura Humanitas, 2018.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.