Secretul unei mame

Publicat în Dilema Veche nr. 917 din 4 – 10 noiembrie 2021
Dosarele mamei mele (avanpremieră) jpeg

● András Forgách, Dosarele mamei mele, traducere de Andrei Dósa, Editura Pandora M, 2021.

În toamna lui 2013, prozatorul, dramaturgul, scenaristul, traducătorul și regizorul de teatru maghiar multipremiat András Forgách (n. 1952) afla, de la un prieten din copilărie cercetător în arhive, că mama lui fusese colaboratoare, între anul 1978 și pînă la moartea ei în 1985, a poliției secrete comuniste maghiare (vezi și fragmentul de mai jos). András Forgách publicase în 2007 o carte de memorii despre părinții săi folosindu-se de corespondența purtată de aceștia în tinerețea lor și de scrisorile unei bunici, pentru ca șase ani mai tîrziu să afle că nimic din ce știa și din ce scrisese despre familia lui nu era adevărat. În acest moment, András Forgách lucrează la o ediție revăzută și adăugită a acelei cărți de memorii, într-un amplu proces de reluare a reconstituirii cît mai fidele a biografiei și a memoriei în care ficțiunea joacă încă un rol important. (Într-o situație asemănătoare s-a aflat un alt scriitor maghiar, regretatul Péter Esterházy, situație în urma căreia a rezultat cartea intitulată chiar Ediție revăzută, tradusă și la noi în 2008 la Editura Curtea Veche, și menționată de András Forgách la un moment dat în romanul său.)

Viața părinților lui András Forgách, ambii dispăruți, tragic și totodată convenabil, înainte de căderea comunismului, rămăsese, în tot acest timp, necunoscută în mare parte. Tatăl său, Marcell Forgách, născut Friedmann, la Satu Mare, era unul dintre cei trei supraviețuitori ai familiei sale dispărute în lagărele Holocaustului („Nu se reîntorsese niciodată în orașul său natal, nu trecuse niciodată granița româno-maghiară ca să vadă ce mai rămăsese din copilăria lui, ce mai rămăsese din orașul în care toți, aproape pînă la ultimul, toți cei de care fusese legat prin legături de iubire, fuseseră uciși”). Evreu antisionist „care aplica logica brută a bolșevismului”, ajunge un jurnalist talentat, corespondent de la Londra imediat după război, și informator „din convingere politică”, dar unul capricios din cauza naturii sale bipolare („relatările sale erau pline de presupuneri, bănuieli și referințe obscure la surse anonime”), fiind în cele din urmă tras pe linie moartă și al cărui dosar s-a pierdut în vîrtejul ce a cuprins arhivele secrete maghiare din post-comunism, moare prematur și grav bolnav, ducînd cu el inclusiv secretul soției sale pe care o mai ajuta în munca de redactare a notelor informative.

Bruria Forgách, al cărei bunic a fost un faimos scriitor și traducător evreu, crescuse la Tel Aviv, dar s-a mutat în Ungaria unde a îmbrățișat, ca și soțul ei, stalinismul, căruia i-a rămas fidelă și după invazia sovietică în Budapesta din 1956, și după cea din Praga din 1968. Antisionistă convinsă, munca ei de informatoare prinsă „între două patrii pe nisipuri mișcătoare” consta, în mare parte, în traducerea din ebraică în maghiară a unor articole de presă și în infiltrarea în cercurile sioniste din preajma familiei rămase în locurile natale din Tel Aviv. Ulterior, la începutul anilor ’80, ea consimte și dă o mînă de ajutor ca apartamentul fiului ei scriitor (dintre cei patru copii, o fiică trăia la Moscova, iar o alta la New York), care atunci îl găzduia pe poetul disident György Petri, autorul primului samizdat maghiar, să fie pus sub urmărire.

Acestea sînt, în mare parte, faptele, iar András Forgách construiește romanul sub forma unui triptic. Prima parte, alcătuită din șase episoade aranjate necronologic și avîndu-i în prim-plan pe ambii părinți în diverse momente ale vieții lor de informatori, conține, la rîndu-i, trei niveluri: 1) reconstituirea ficțională a personajelor și a vieții lor într-o proză vie, dialogală, analitică, cu multe descrieri, alternînd cu 2) fragmente din epistole reale, uneori sentimentale, marcate în cursive, fiind susținută în subsolul paginii de 3) notele informative scrise în limbajul sec, de lemn, și care păstrează fontul specific mașinii de scris pentru a marca, încă și mai evident, caracterul lor strict informativ, mecanica inumană și cinică a demersului. În finalul acestei prime părți a romanului este inversat pentru prima dată raportul textelor: pagina reproduce raportul de încheiere a activității de colaboratoare secretă a „Doamnei Pápai” cu puțin timp înaintea morții cauzate de un cancer, iar în subsolul paginii sînt trecute reacțiile ulterioare ale fiului în chip de note de șoc, revoltă și imprecație.

Partea mediană a acestui triptic – inima lui, cum ar veni – o constituie o serie de cinci poeme de familie însoțite de asemenea de note de subsol preluate din dosarele mamei; pentru ca în partea a treia (de unde am preluat și fragmentul de mai jos) să întîlnim, în sfîrșit, și vocea fiului scriitor, a lui András Forgách, într-o proză la limita confesiunii și eseului, cu inserturi din dosarele mamei comentate și puse în perspectivă, întregind astfel un formidabil roman polifonic și multifațetat despre memorie și politică, despre familie și istorie, un roman politic deopotrivă emoționant și teribil, construit inteligent, mixînd tonurile și genurile, alternînd retoricile într-o căutare complexă a ceea ce s-ar putea numi adevăr.  

Cu această a doua carte tradusă în română (după volumul de teatru Cheia, Curtea Veche, 2010), prozatorul András Forgách se alătură, în sfîrșit, și el unui grup de autori maghiari extraordinari traduși și la noi, deocamdată însă cu prea puține titluri.

Conversația dintre András Forgách și Marius Chivu, realizată cu prilejul Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara (27-29 octombrie), va putea fi ascultată luni, 8 noiembrie, de la ora 22, în cadrul emisiunii All You Can Read de pe www.UrbanSunsets.com.

***

Dosarele mamei mele (fragment)

Sau dacă o ființă amabilă, deșteaptă, minunată, mătușa ta, la care ai apelat de mai multe ori pentru a primi sfaturi, se trezește într-o bună zi și nu știe cine e. Și atunci înțelegi ce este Alzheimer-ul. În zîmbetul ei s-a întipărit experiența unei vieți, corpul își mai amintește de persoana care a fost, chimia continuă să-și facă treaba, scheletul exterior rămîne întreg, doar că, dintre toți, nu știe cine este. Cu toate că întreaga ei lume se află la un braț distanță, se ascunde în fiecare mișcare a ei, i s-a întipărit din punct de vedere chimic în trup, vibrează în fiecare gest și frază. La suprafață nu i se observă absența. Ține în același fel cartea în mînă și citește aceeași pagină luni la rînd. Citește la fel de frumos, la lumina veiozei. E minunată. Rîde zgomotos, dar nu-și mai aduce aminte cum o cheamă. Este ea, și totuși nu este ea. Dacă ai cunoscut-o și ai iubit-o, atunci vei înțelege dintr-odată. Conștiința acestui fapt te lasă fără cuvinte. Dacă ai cunoscut-o și nu ai iubit-o, atunci e doar un caz trist, o știre în ziar, o curiozitate.

Sau dacă într-o bună zi (mă rog, într-o zi nu chiar atît de bună) afli că mama ta a a fost racolată de regim. Ești sunat de o cunoștință care a dat din întîmplare de urma unei informații. I-a căzut în mînă un document. Un început tipic pentru astfel de scenarii. Sună telefonul, vestea te izbește în moalele capului. Aici mai intervine un mic detaliu, departamentul III/I nu este tocmai același lucru cu departamentul III/III. Poți s-o întorci cum vrei, oricum nu-i pasă nimănui. Ia stai un pic, nu numai că e același lucru, e cu atît mai mult același lucru. Mama mea a fost agent sau informator. N-a fost. Ba a fost. Nu. Ba da. Bine, nu a fost informator, ci spion. Nu un spion adevărat, dar pe aproape. Nici, nici, a fost colaborator secret, cs. Un șurub minuscul, ultima rotiță dințată a unui aparat opresiv și meschin. Piesa care n-a putut fi niciodată suficient de mică. Și care n-a putut fi suficient de neînsemnată. Și o singură clipă modifică fiecare clipă pe care ai petrecut-o împreună cu acest șurub minuscul, cu această piesă minusculă, fiecare clipă pe care ai trăit-o alături de acest c.s., n.c. (colaborator secret, nume de cod). De parcă legile perspectivei și gravitației s-ar modifica de la un minut la altul. Cînd colo, ce să vezi, se pot modifica. Dar acest lucru nu modifică doar clipele petrecute împreună. Toate celelalte clipe devin și ele lipsite de apărare, sînt dezgolite, anihilînd ce-a fost înainte și ce va fi după, lichidează momentele de intimitate ale unei familii, primele întrebări, primii pași, primele cuvinte, gusturile savurate împreună, sărbătorile petrecute împreună, Crăciunul, stropitul fetelor cu parfum de Paști, prima zi de școală, ziua în care primești carnetul de note, farsele, poveștile, minciunile copilăroase, micile minuni, pagodele și dragonii chinezești de hîrtie deschizîndu-se în apa fierbinte, veselia, tristețea, partidele de cărți, iubirile, sorbitul împreună din ceaiul cu lapre, tonul cu smîntînă, langoșile de pe malul lacului Balaton, cubulețul de marțipan din vîrful cuțitului, Kellogʼs Crispy Cornflakes, Spărgătorul de nuci, Lacul lebedelor, marile certuri, marile crize de plîns, febra fînului, Thomas Mann, marile ocazii cînd s-a făcut dreptate, marile ospeții, respirația zgomotoasă, durerea de dinți, excursiile, faptul că noaptea ți-a turnat ulei fierbinte în urechi, că ți-a masat tîmpla, ți-a cîntat cîntece de leagăn în ebraică și maghiară, descoperirea lumii, albumele de fotografii, zumzetul noptatic al gîzelor, Schubert, Toscanini, toate sunetele tuturor pieselor muzicale pe care le-am ascultat vreodată, toate marile pauze dintre note, inclusiv liniștea. Totul devine suspect, mai ales frumusețea, totul devine banal: generozitatea, sacrificiul de sine. Totul devine valabil în raport cu altceva și despre asta nu se poate vorbi.

Însă nici nu poți să nu vorbești despre asta.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.