Români de nimic

Publicat în Dilema Veche nr. 618 din 17-23 decembrie 2015
Români de nimic jpeg

Radu Paraschivescu, România în 7 gesturi, Editura Humanitas, 2015.

„Cînd m-am gîndit pentru prima dată la o carte în care să explic, prin cîteva gesturi făcute în public, o serie de metehne ale semenilor noştri şi, prin extensie, ale societăţii în care ne ducem zilele, nu aveam de unde să ştiu că destinul celor prezentaţi în carte avea să se schimbe atît de spectaculos… Aici, în rîndurile acestei cărţi, nu e vorba de persoane, ci de ceea ce trădează comportamentul lor public: acomodarea, delimitarea strategică de un trecut care compromite, demagogia şi gargara patriotardă, trecerea dintr-o tabără în alta la momentul oportun, amnezia conjuncturală, tehnica mistificării, minciuna ca modus operandi, conştiinţa impunităţii, comerţul cu drame, mîrlănia cu ifos, pamfletul folosit ca alibi pentru înjurături, laşitatea păzită de bodyguarzi etc...“, scrie Radu Paraschivescu în prefaţa acestui volum în care prezintă şapte cazuri/gesturi şocante petrecute în spaţiul public în România ultimului sfert de secol.

Din fericire, scriitorul are dreptate să remarce felul dramatic în care destinul personajelor sale de nimic s-a schimbat în­tr‑un timp relativ scurt (unii au făcut închisoare, alţii au murit între timp), dar, din nefericire, metehnele reprezentate de ei au rămas în societate, iar sistemul încă nu a produs suficienţi anticorpi. Zilele acestea, spre exemplu, Universitatea din Bucureşti a anunţat că le va retrage titlurile de doctor impostorilor Victor Ponta, Gabriel Oprea şi Lia Olguţa Vasilescu, dacă va exista procedura legislativă necesară. Dar mai necesare sînt anchetele asupra acestor cazuri de corupţie, şi este de datoria Ministerului Educaţiei să le iniţieze, iar cei vinovaţi să plătească nu doar prin retragerea titlurilor. Cum scria jurnalista Emilia Sercan, „noncombatul și blatul pe care îl face ministrul Educaţiei [Adrian Curaj] este o jignire la adresa tuturor profesorilor care au devenit universitari după ani de muncă. Cum poţi să spui că faci reformă fără să începi să cureţi mizeria din sistem?“. Or fi plătit pentru ce-au făcut o parte dintre indivizii despre care scrie Radu Paraschivescu, dar „maladiile caracteriologice“ reprezentate de ei au rămas, aşa că suita sa de naraţiuni morale sub forma unor istorii de caz şi portrete se arată cu atît mai necesară acum.

Cînd spune că cele şapte gesturi nu-i privesc doar pe cei care le-au comis („fiecare este exponentul unei clase, al unei categorii, al unui tip de a gîndi – sau de a perverti gîndirea“), Radu Paraschivescu este, pe de o parte, precaut (nu vrea să se înţeleagă că se războieşte cu o persoană anume, că ar fi ceva personal, vindicativ), iar, pe de altă parte, vrea să-şi ridice cartea la un nivel superior unui simplu denunţ. N-o fi un demers personal, dar este unul colectiv, pentru că oamenii ăştia ne‑au făcut rău tuturor. Mai mult decît „o fişă medicală a cîtorva maladii caracte­rio­logice“, această carte funcţionează şi ca o formă de terapie colectivă a celor afectaţi de manifestările lor infecţioase.

Pe foarte scurt, iată şi cele şapte personaje/gesturi care compun mica istorie a ruşinii umane de la noi, toate documentate de Radu Paraschivescu în amănunt, cu un efort demn, în alte vremuri, de cauze mai bune:

Mihai Tatulici. Realizator de emisiuni TV omagiale (Viaţa şi opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu, model de conduită socialistă, pregătită pentru difuzare în seara de 22 decembrie 1989), îl pălmuieşte pe Nicu Ceauşescu în studioul TVR în zilele Revoluţiei, pentru ca ulterior să devină, tot la televizor, agent de marketing pentru Caritas, monstruoasa schemă piramidală a lui Ioan Stoica, care i-a prejudiciat pe români cu aproape o jumătate de miliard de dolari.

Cornelius Roşiianu. Crainic de ştiri care prefaţa apariţiile TV ale lui Ceauşescu, în 11 martie 1990 încearcă să discrediteze grosolan Proclamaţia de la Timişoara (autori: George Şerban şi Alexandra Indrieş), care propunea Legea lustraţiei, doar pentru a fi ulterior dovedit drept informator al Securităţii.

Ion Iliescu. Comunistul beneficiar al Revoluţiei şi al ignorării Legii lustraţiei, în urma căreia a devenit preşedinte, manipulează o clasă socială transformînd-o în armată personală. E vorba de asmuţirea minerilor împotriva populaţiei civile în iunie 1990, oameni numiţi „golani“, „drogaţi“, „fascişti“, bătuţi cu topoare şi bîte în plină stradă, cei morţi fiind îngropaţi „neidentificaţi“ în cimitirul Străuleşti 2. Momentan, individul este pus sub acuzare pentru comiterea de infracţiuni împotriva umanităţii.

Reporter PRO TV. Cel care s-a dus acasă la familia copilotului Ioan Bibire pentru a-i filma/intervieva soţia în timp ce-i dădea primul vestea morţii soţului în urma accidentului aviatic din 22 februarie 1996.

Mihai Stoica. Fostul manager al clubului Steaua care, protejat de body­guarzi, îl bate pe stadion pe unul din suporterii echipei. Între timp, individul a fost condamnat la închisoare pentru acte de corupţie în Dosarul Transferurilor. În închisoare fiind, a scris deja o carte.

Ioan Becali. Invitat la Sport.ro în emisiunea lui Emanuel Terzian, îl înjură şi-l scuipă pe acesta cînd este întrebat despre Dosarul Transferurilor (sub privirile lui Radu Banciu, cel care între timp a ajuns el însuşi unul dintre promotorii de mizerii TV la B1). Becali a fost condamnat la închisoare în Dosarul Transferurilor, dar adevărata pată rămîne pe obrazul presei sportive care, cu excepţia postului Sport.ro, nu a acceptat boicotul mediatic împotriva corupţilor şi inculpaţilor din fotbal.

C.V. Tudor. Abuzarea executoarei judecătoreşti Paula Şomâldoc. Între timp, moartea acestuia l-a eliberat de restul problemelor cu legea, dar mai ales cu propria personalitate.

Documentată atent, curajoasă şi scrisă cu mult nerv (textele oferă un nivel stilistic pe care subiectele nu-l vor merita niciodată), cartea plină de orori a lui Radu Paraschivescu se citeşte ca o suită de naraţiuni groteşti şi îţi lasă un gust amar – nu este pentru cei slabi de înger –, dar măcar funcţionează ca o pilulă a memoriei. Pentru cei care cred că România poate fi totuşi curăţată, că aceste lucruri nu trebuie nicicum uitate.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

****

Radu PARASCHIVESCU
Quo Vadim, Domine? (fragment)

Să nu rămînem totuşi în cadrul îngust al unei poezii antisemite [„În apărarea lui Eminescu“]. Să mărim unghiul şi să revenim la cele două perioade de creaţie poetică din opera lui C.V. Tudor: pre- şi post-decembrie 1989. Prima dintre aceste perioade infirmă zvonurile despre comportamentul mojic şi uneori brutal pe care-l are cu femeile. Sigur, depinde şi de femei. Cu unele se poartă mieros, hipercurtenitor şi omagial. De exemplu, cu Elena Ceauşescu, aşa cum o dovedesc cîteva înşiruiri de vorbe ridicate fără temei la rang de versuri: „Elena Ceauşescu, omul ce-ntruchipează pe vecie / Femeia acestei naţii, atît de plină de virtuţi / Mîndrie, cinste, frumuseţe şi monument de hărnicie […] Această nobilă plămadă e un destin şi o conştiinţă“ etc.

Fireşte, în funcţie de perioada istorică şi interes, comportamentul lui C.V. Tudor faţă de femei se schimbă. Cădelniţarea uleioasă face loc avalanşei de jigniri. Puţini sînt oamenii publici care se simt atît de bine în nămolul injuriilor… Iată doar un fragment, pentru edificare: „Eu sînt Oana Zăvoranca, / Satanista şi golanca, / Curva de ţigani şi poama / Ce-a vrut să-şi omoare mama […] /  Cînd tata era-n pîrnaie / Eu mă tăvăleam prin zoaie“ etc.

A nu se crede totuşi despre C.V. Tudor că e doar un producător industrial de insanităţi şi toxine. El îşi foloseşte dotarea lirică şi pentru meditaţii ironic-subtile despre timp şi spaţiu („Măi, soldate de la Marathon, / Nu puteai să dai un telefon?“, pentru patosul unor drame rurale („Ah, cînd vom scăpa de ruşinea asta, / De ţăranul care îşi bate nevasta?“), pentru dezolarea în faţa străinului mişel („Ne-au lăsat în pielea goală, / Hoardele de stîrpituri, / Ne-au luat apa minerală, / Petrol, aur şi păduri“)… Diferenţa dintre poetul C.V. Tudor şi poetul Miron Cozma („Astăzi este sărbătoare, / Inima-n piept ne tresare, / Cîntec, dans şi voie bună, / Mirii-ncep viaţa-mpreună“) e mai mică decît îşi închipuie profanii în ale poeziei. Şi oricum, Miron Cozma ştie mai mult despre poezie decît ştie C.V. Tudor despre minerit.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.