Revendică corpul aproapelui tău!

Publicat în Dilema Veche nr. 806 din 1-7 august 2019
Revendică corpul aproapelui tău! jpeg

● Florin Buhuceanu, Raluca Iustina Ionescu, Mihaela Ajder, Sexualitate şi religie. Tensiuni şi controverse în România şi Republica Moldova, Editura Cartier, 2019. 

„Ierarhii, preoţii, monahii şi călugăriţele aparţinînd ortodoxiei au promovat gîndirea autohtonist-naţionalistă, au sprijinit deseori legionarismul, au luat parte în mod substanţial la distrugerea statului constituţional în 1938, au participat la grave crime de război în Transnistria, i-au reprimat pe greco-catolici şi pe cei de alte confesiuni în perioada interbelică… În timpul comunismului, Biserica Ortodoxă Română i-a sprijinit pe deţinătorii Puterii [şi] nici după 1989, nu s-a numărat printre actorii care au militat pentru orientarea României spre Occident, adică spre un stat liberal şi democratic… Fără o examinare critică a autoritarismului, a naţionalismului şi a antisemitismului, BOR nu va deveni o forţă care să sprijine construirea unei ţări democratice. Biserica-instituţie mai este şi împovărată de cazurile de corupţie şi de scandaluri legate de moravuri, ceea ce, de altfel, afectează credibilitatea campaniilor morale împotriva homosexualităţii şi în favoarea valorilor familiei“, afirmă categoric istoricul Oliver Jens Schmitt în volumul România în 100 de ani. Bilanţul unui veac de istorie (Humanitas, 2018).

Cazurile de corupţie şi de scandaluri legate de moravuri din sînul BOR (dar şi al altor culte religioase) sînt investigate, în mod regulat, de platforma jurnalistică independentă online Să fie lumină (https://safielumina.ro), dar e suficient să asculţi declaraţiile purtătorului de cuvînt al Patriarhiei, Vasile Bănescu („Toleranţa nu e o valoare în sine. Din punct de vedere creştin, toleranţa este o slăbiciune pentru că te pune în situaţia de a nu pune capăt răului…“ etc.) sau să fi urmărit uluitoarele afirmaţii de acum două săptămîni ale (între timp, fostului) prodecan al Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“, profesorul preot Vasile Răducă, de la care ne-a rămas teoria „violului cu consimţămînt şi de plăcere“ care nu se soldează cu sarcină. Deşi nivelul înţelegerii sexualităţii umane al Bisericii Ortodoxe a rămas la nivelul Evului Mediu, deşi scandalurile de pornografie infantilă, pedofilie şi şantaj sexual s-au ţinut lanţ în ultimii ani (cele din ograda Episcopiei Huşilor ar putea inspira o miniserie de televiziune), în spaţiul public BOR, practic una dintre cele mai corupte „instituţii“ ale statului, a folosit din plin prezumţia de moralitate pentru a susţine campanii împotriva homosexualităţii şi în favoarea valorilor familiei. Cum a fost cazul referendumului de anul trecut iniţiat de Coaliţia pentru Familie, organizaţie condusă de Bogdan Stanciu, fostul administrator al ediţiei româneşti a portalului AlterMedia (interzis în Germania pentru conţinut neonazist) şi fostul şef la Noii Drepte, grupul creştin ultranaţionalist de extremă dreaptă.

Cele trei studii din cartea de faţă reprezintă o introducere binevenită în problema controverselor pe tema sexualităţii şi religiei din spaţiul public românesc şi moldovenesc. Florin Buhuceanu (n. 1971), absolvent de Teologie şi de Istorie şi activist pentru drepturile omului, explică, pe scurt şi cu multă claritate, ecuaţia fundamentalismului religios de uz local în epoca iliberalismului global (vezi şi fragmentul de mai jos), nimic altceva decît instrumentalizarea religiei pentru susţinerea unor cauze politice şi sociale, cum a fost şi referendumul de anul trecut. Raluca Iustina Ionescu (n. 1980), avocată specializată în nediscriminare şi în drepturi sexuale şi reproductive, prezintă o sinteză foarte interesantă a felului în care grupul de organizaţii anti-avort de la noi (în siajul şi cu susţinerea ONG-urilor pro-life americane) au instituit un stigmat social prin limbajul discursului public despre avort, prezentat drept „crimă“, „genocid“, „cult al morţii“, „practică antiviaţă“, „curmare de vieţi“ ş.a. În fine, Mihaela Ajder (n. 1975), jurnalistă şi activistă pentru drepturile omului în Chişinău, după ce împarte societatea civilă iliberală, de inspiraţie şi cu sprijin rusesc, din Republica Moldova în trei categorii distincte – extrema dreaptă, grupurile fundamentalist-conservatoare şi Biserica –, face o trecere în revistă a acestor grupări: Noua Dreaptă, Occupy Pedophilia – care se ocupă, de fapt, cu identificarea şi agresarea homosexualilor, Stop Ham, Moldova Creştină, Pro Familia, Iniţiativa împotriva avortului, Veteranii războiului din Afganistan, grup paramilitar, şi Mişcarea avocaţilor ortodocşi moldoveni.

E tulburător cît de mult seamănă discursul BOR şi MOC (Mitropolia Chişinăului şi a Întregii Moldove) şi al grupărilor fundamentaliste religioase împotriva homosexualilor din anii 2000 cu cel al activiştilor stalinişti împotriva credincioşilor din anii ’50. Dacă activiştii stalinişti de ieri, ultragiaţi ideatic, urmăreau desfiinţarea claselor şi controlul spiritual al maselor, fundamentaliştii creştini de azi, ultragiaţi corporal, revendică controlul sexualităţii dorind anihilarea diversităţii. Invocarea Partidului, respectiv a lui Dumnezeu, ca instanţe existenţiale supreme, folosirea ideologiei, respectiv a teologiei, ca discursuri salvatoare, mistificarea progresului socialist, respectiv a valorilor tradiţionale creştine, identificarea capitaliştilor/imperialiştilor/burghezilor, respectiv a occidentalilor/sorosiştilor/homosexualilor, ca forţe destabilizatoare, cruciada împotriva claselor, respectiv împotriva libidoului şi imacularea gîndirii, respectiv a corpului, susţinute de mistica muncii, respectiv a reproducerii, toate ca aspiraţii de viaţă…

Propaganda stalinistă de ieri şi cea creştină de azi sînt croite pe acelaşi calapod fundamentalist al „încercării de a impune un singur adevăr într-o lume plurală“ (Olivier Giller).

*****

Florin BUHUCEANU
Sexualitate şi religie (fragment)

E important să schiţăm caracteristicile grupărilor şi organizaţiilor de tip fundamentalist, al căror militantism dispune de ingrediente comune.

Teama eroziunii sau chiar a pierderii identităţii etnice sau religioase, într-un context de continuă schimbare şi globalizare, este cea mai puternică legătură ce uneşte grupuri şi organizaţii care, tradiţional, nu coabitează lesnicios unele cu altele (creştini, evrei şi musulmani sau ortodocşi şi neoprotestanţi). Această teamă este deopotrivă reală şi indusă, acţionînd ca mecanism defensiv în raport cu o modernitate liberală ce părea de nestăvilit şi, în termeni practici, conduce la o suprareacţie ce poartă germenii radicalismului integrist. Această teamă, amplificată la proporţiile considerabile ale unui adevărat pericol identitar, nu poate fi disociată de „bizantinismul“ şi naţionalismul care au răpus România democratică pe durata celor două episoade totalitare şi care au marcat pe mai departe primele două decenii post-totalitare: ambele sînt elemente determinante pentru modul în care BOR şi diferite grupări religioase s-au raportat la stat şi la societate.

Dacă „fundamentele“ la care se raportează diferite grupări fundamentaliste pot varia, există o tipologie comună a pericolului care le uneşte. Între cele două războaie mondiale, pericolul l-a reprezentat evreul dizolvant de tradiţii naţionale şi valori creştine; în perioada comunistă, acesta a fost „omul vechi“ al cosmopolitismului apatrid de tip burghez-occidental; astăzi este „sexo-marxismul“ corupător de moravuri şi adversar al „familiei tradiţionale“, reprezentat de cei care fac parte din comunitatea LGBT (lesbiene, gay, bisexuali şi persoane trangender). Această versatilitate a definirii duşmanului este o caracteristică constantă a grupărilor ultragiate de un Vest corupător al tradiţiilor şi specificului neamului. Evreul, homosexualul, „transgender-ul“, Uniunea Europeană sînt ţinta atacului legitimat şi travestit într-un act defensiv: Biserica naţională, familia tradiţională şi sufletul românesc trebuie protejate de „presiunile internaţionale“ ce vor să instaureze „omul nou“, fără Dumnezeu şi fără identitate.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.