Renunţarea la ghilimele

Adrian MUREȘAN
Publicat în Dilema Veche nr. 915 din 21 – 27 octombrie 2021
Renunţarea la ghilimele jpeg

● Flavia Teoc, Istoria naturală, Casa de Editură Max Blecher, 2021. 

Nu ştim dacă a fost în intenţia Flaviei Teoc ca antologia de poezie să-i fie citită de la dreapta la stînga, altfel spus de la coadă spre cap. Selecţiile din cele patru volume anterioare sînt concepute într-o cronologie inversă, de la cele mai proaspete poeme înspre cele mai vechi. Uvertura acestei călătorii retrospective o asigură patru poeme inedite. Două dintre ele se numără şi printre cele mai bune bucăţi ale antologiei, alături de cele din ultimul volum de autor, Fiord (2014). Nu doar că aerul scandinav i-a priit (sînt treisprezece ani între volumul amintit şi cel precedent), ba mai mult, cred că vorbim de o poetă care s-a reinventat pe sine, în aceşti ani de retragere publicistică din faldurile poeziei.  

Dar să o luăm pe rînd. Înzeire, care apare în ’97 (deşi în antologie este redatată ’92), propune o voce suficient de capabilă să atragă atenţia. Recitite azi, primele volume de versuri ale Flaviei Teoc contrapun impresiei de compoziţie uşor neglijentă o senzaţie discretă, dar vie, a existenţei unui program, a unei intenţionalităţi ori, pur şi simplu, a unei insistenţe care clamează, parcă apăsînd cu unghia pe foaie: „Aşa vreau eu”. De aici se naşte o siguranţă, întrucîtva genetică, a acestei voci, o încredere nu atît în tehnicism ori în vocaţia construcţiei, cît în puterea limbajului. Componenta predominant filosofică (dublată de preocupările mitologice) trădează întrucîtva formaţia universitară a scriitoarei: „Păstorii veghează apusuri de soare / Şi barba înţelepţilor se lungeşte în munţi / Dar toate / Cu toatele de-a valma se închină / În albul surîs / Al Ifigeniei / Spre moarte trecînd” (Ifigenia). Tentaţia alegorico-parabolică (astăzi i-am zice „nouăzecistă”) pîndeşte aproape fiecare vers, iar unele meditaţii nu sînt străine nici de avatarurile redescoperitei teologii. Simplitatea sintaxei, predilecţia pentru emoţie confirmă comunicabilitatea acestei poezii, deşi sensurile ei sînt mai adînci, conjugînd uneori specificităţi hermetice: „Demult m-am oprit aici / La răspîntie / Şi m-am făcut fîntînă / Apa nu poate să vorbească / Ciutura se-nalţă totdeauna stîngaci / Unii călători se opresc / Mă văd că sînt rece şi tac / Apă bună, spun ei, / Dar păcat că e moartă” (Portret). Recitind in extenso volumele Flaviei Teoc, reiese că selecţia este, într-adevăr, destul de inspirată. Decupajul ţine cont de exigenţele unei sensibilităţi poetice de dată mai recentă. Sînt astfel excluse acele texte conţinînd ecouri sau formule învechite, precum „duce-se-va”, „găsi-vei cărarea?” etc., ori inerentele platitudini stilistice ale cvasi-debutantului. Din acelaşi proces intens de aggiornamento şi de toaletare face parte şi eliminarea ghilimelelor, ca în ultimele două versuri din poezia Portret, mai sus citată.

Din casa lui Faust (1998) intubează compoziţii extrem de concentrate cu emergenta şi mereu redescoperita tentaţie a ermeticului: „Îţi va intra pe sub uşă un lan de porumb / Tu, melancolic cum eşti, / Vei surîde nasturelui chilug care-i încheie / Rochia. / Un steag va flutura îndrăzneţ / Din cocul bine împletit / E încă tînăr, şi n-are de gînd să se predea / Fără o scurtă încăierare. / În piept / Un liliac bătrîn stă cuibărit / Ca într-o mină de argint / Prăbuşită. / Şi tu scrii în jurnal, cu gesturi moi / Înotînd, pe o mare verzuie / Demult cucerită” (Fata în casă). Printre reuşitele acestui volum se numără şi poemul Ilustrată, o mostră de erotism fin: „Abia ieri / Mi-am pierdut condurii / În grădinile tale / Şi m-am lăsat găsită / Tu bucură-te şi nu te opri / Mîine în zori / Vîntul va fi iarăşi sălbatic”.

Braţul pierdut (2001) propune o selecţie mai puţin inspirată şi unele poeme în care se sare de la o imagine la alta, excepţie făcînd compoziţia De amor, care reproduce cu fineţe o stare interesantă şi stranie, o senzaţie aproape postumană, şi care mi-a adus aminte, totodată, de ideea căutărilor prin timp ale eroilor lui Rebreanu, din Adam şi Eva: „Început de primăvară, la 1900 / Port botine înalte cu pietricele înfipte în toc / Degetul inelar, obosit de-atîtea logodne / Doarme-n mănuşa cu miros de sirop. / Aştept să te naşti. / O sută de ani trec pe lîngă mine / Înghesuiţi într-o şaretă neagră / Cu-ataş”. Cea mai valoroasă parte a poemelor semnate de Flavia Teoc vine, însă, odată cu Fiord (2014) şi cu cele cîteva poeme inedite. Vocea trage în piept un aer mai proaspăt, duminicile sînt mai reci, iar reportajul cîştigă în luciditate, strecurîndu-se eficient şi tăios înspre esenţe: „Mişcarea centrifugă începută în zori / Cu pogorîrea duhului în bucata de pîine / Şi urcuşul lent al mercurului măsurînd intensitatea vieţii / Frîntă în unghiul drept al rîsului care ne sfîşie feţele / Stinsă în focul de muselină al chibritului care ne umple gurile / Asemeni viermilor ce-şi sapă casa tot mai aproape de carne” (Duminică). Acum forţa de concentrare cîştigă în expresivitate: „Cu o precizie chirurgicală / Zîmbetul tău / Deschide o copcă / În ceaţa dimineţii” (Zori).

„Tristeţea luminoasă” a Flaviei Teoc fuge de stridenţe, restituie firescul emoţiei şi se-ncăpăţînează să creadă cu putere în licorile dulci-amărui ale poeziei de ieri şi de azi.    

Adrian Mureşan este critic literar, profesor la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. Cea mai recentă carte: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor, Editura OMG, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.