Moartea vine prin rîs

Publicat în Dilema Veche nr. 431 din 17-23 mai 2012
Moartea vine prin rîs jpeg

● Romania Noir, O antologie de povestiri mystery & thriller, editori: George Arion şi Bogdan Hrib, Crime Scene Publishing, 2011. 

Ideea unei antologii româneşti de povestiri mystery & thriller mi s-a părut excelentă din mai multe motive. Mai întîi pentru că, deşi e vorba despre un gen de consum care produce best-seller-uri peste tot în lume, la noi acest tip de literatură este nişat pînă la inexistenţă. Prin urmare, merită urmărită evoluţia acestui gen şi, eventual, ar trebui susţinut în perspectiva unei pieţe literare cît mai normale. Apoi, ideea unei cărţi colective m-a atras şi pentru că sînt un mare fan al genului scurt şi mă dau în vînt după antologii. Ultima despre care am scris (în Dilema veche nr. 384), dedicată genului steampunk, A doua revoluţie (coord. Adrian Crăciun, Editura Millenium Books), deşi inegală, mi-a oferit surpriza cîtorva texte foarte bune şi descoperirea unor autori din care mi-ar plăcea să mai citesc. Numele celor 11 scriitori din antologia de faţă nu-mi sînt necunoscute, dar nu pot spune că am urmărit ceea ce au scris: Alexandru Arion, George Arion, Renata Carageani, Bogdan Hrib, VT Morogan, Andra Pavel, Mircea Pricăjan, Monica Ramirez, Oana Stoica-Mujea, Bogdan Teodorescu şi Lucia Verona. Seniorul antologiei este, la propriu şi la figurat, George Arion (n. 1946), un fel de ultim mohican al genului poliţist de la noi, în timp ce Andra Pavel (n. 1994), încă elevă la liceu, surprinde prin precocitate.

Din păcate, primul lucru care devine evident citind povestirile acestei antologii – repet, cu totul promiţătoare în premise – este, din păcate, banalitatea (cazuri)lor, lipsa lor de originalitate, cantitatea de clişee şi naivităţi, deopotrivă narative şi stilistice. Un bărbat se hotărăşte să-şi omoare consoarta destăinuindu-şi nefericirea matrimonială unei necunoscute de pe Internet (ghici user cine-i?); un stimul subliminal îi face pe subiecţii unui experiment să se sinucidă (acest tip de scenariu, în cheie ecologistă, a fost ecranizat de M. Night Shyamalan în The Happening); o cocainomană este racolată pentru a ajuta la uciderea iubitului ei din tinereţe; o agentă CIA se îndrăgosteşte, total neprofesionist, de un hoţ... Jumătate din subiectele acestor povestiri mystery & thriller sînt mult prea familiare, ca şi cum ar pastişa diverse episoade ale unor seriale de televiziune, cealaltă jumătate lăsîndu-te indiferent nu prin clişee, dar prin banalitate. Lipsa de inspiraţie a subiectelor este însoţită însă şi de o cumplită inadecvare stilistică. Cu tot respectul pentru scriitorul de cursă lungă George Arion şi pentru editorul entuziast şi pasionat Bogdan Hrib (care, de altfel, scrie o notă a ediţiei, semnificativă din acest punct de vedere), rareori am citit o antologie de povestiri mai prost scrise. Practic, găseşti aici o gamă atît de variată de greşeli, gafe, stîngăcii stilistice şi de compoziţie, încît această antologie ar trebui folosită la cursurile de creative writing. (Apropo, faptul că Monica Ramirez, a cărei povestire sună ca traducerea proastă a unui roman poliţist de duzină publicat de o editură de garaj din anii ’90, se prezintă drept licenţiată a unui curs de creative writing absolvit la o universitate californiană, precum şi autoarea unei cărţi cu titlul Tehnica americană de a transforma o idee într-un roman de succes, devine un aspect cu totul înfricoşător. De altfel, autoprezentarea spune totul despre felul chinuit în care se exprimă această autoare „bucureşteancă şi acrobată“ care „crescîndu-şi acasă copiii, a scris unsprezece volume din care a publicat şapte“.) Întorcîndu-mă la stîngăciile şi gafele stilistice, scriitorii ţin foarte mult la onoarea lor de cititori şi îndeasă în texte tot felul de referinţe livreşti, campionul absolut fiind Alexandru Arion care, într-o povestire de opt pagini, afectată şi filozofardă, citează nume precum Shakespeare, Cervantes, García Marquez, Kant, Bruckner, Escher, Aristotel, Eco... În povestirea scrisă de dubletul VT (Viorica şi Teodor) Morogan, personajele umblă pe la tîrgurile internaţionale de carte, sînt premiate de Academia Română, lucrează la muzee de artă sau la institute de lingvistică ori de istoria şi teoria artei, au nume precum Burada, Palade, Sava, Jora şi vorbesc cu „shit and bollocks“. Monica Ramirez (al cărei personaj are „un sens extrem de dezvoltat al umorului“) îşi pune agenţii CIA să vorbească despre Hades, Persefona, Poseidon... Dar, fireşte, aceste mostre de cultură generală sînt doar o inadecvare înduioşătoare, adevărata problemă a textelor rămîne stîngăcia stilistică: exprimarea defectuoasă (lipsa de concordanţă temporală, acordurile sau folosirea improprie a adjectivelor sînt cele mai frecvente) şi placarea frazelor cu clişee (valurile sînt ale vieţii, costumele au culoarea oului de raţă, lacrimile sînt amare, amorul se face în faţa şemineului etc.). Practic, ai impresia că ai mai citit frazele astea, doar că scrise în altă combinaţie, în alte texte şi cu alte personaje care fac aceleaşi lucruri.

Acest mimetism stîngaci, această pastişare grosolană devin însă o sursă inestimabilă de umor involuntar. Dacă această antologie de povestiri mystery & thriller fără mister şi fără suspans are o calitate, atunci acesta este comicul. Aproape la tot pasul poţi citi perle de genul: „Dacă ai şti cît de mult te-am iubit, Mona, a murmurat el în urechea femeii“, „Nicky era sătulă de suferinţă“, „Apoi, cu o rapiditate ieşită din comun, încercă să-i zboare capul de pe umeri cu o lovitură de picior“, „Nu, rosti cuvîntul ca o şoaptă şuierătoare“, „Stai cuminte, şuieră ea“, „De băut nu bea decît apă. Apă minerală, apă plată, eventual apă tonică“, „Viaţa tot nu are sens, dar cred că am găsit un modus vivendi“... Cele mai comice texte din carte sînt, de departe, cele scrise de Mircea Pricăjan şi de Lucia Verona. Cei doi n-ar trebui lăsaţi să-şi citească povestirile la o lectură publică, comicul neintenţionat putînd dăuna grav celor veniţi să-i asculte. Dacă Lucia Verona imaginează o crimă nu din gelozie în vreun dormitor, ci – spoiler alert! – din vegetarianism în sala de fitness (unde „o găsi fără suflare. Una din halterele grele cu care se antrena îi căzuse pe cap“), Mircea Pricăjan este şi mai tragi(comi)c: personajul lui se sinucide în urma unei halucinaţii în care sînt amestecate complexul oedipian şi tema dublului provocate de moartea mamei. Inadecvarea stilistică (secondată de proasta cunoaştere a gramaticii, mai ales a vocabularului) atinge aici cote nebănuite ale umorului involuntar, greu de egalat în literatura română contemporană. Pentru că nu pot cita toate cele nouă pagini ale acestei psiho-parodii horror involuntare, spicuiesc cronologic, astfel încît să se înţeleagă trama şi momentele acţiunii: „În vise, timpul nu are substanţă. Ştia asta atunci cînd era treaz, însă acum un atare concept era departe de puterea sa de înţelegere...“, „Respiraţia [mamei] era întretăiată, ieşea din corpul ei cu sunetul unui camion care coboară cu viteză maximă pe o pantă abruptă...“, „Era gol şi ud; transpiraţia curgea pe pielea roşiatică aidoma unor pîrîiaşe de zoaie într-o rigolă...“, „Vino la mine, copilul meu, şopti [mama] şi vocea ei semăna prea mult cu a lui Hitler...“, „Cînd grăi acestea, se ridică brusc aidoma unui vampir care iese din coşciug...“, „Mama lui era moartă şi trebuia să cinstească faptul acesta cu gînduri cuviincioase...“ şi, finalul, „Ce trebuia să facă cu viaţa era să şi-o ia!“.

Explicită, plină de clişee, neglijentă cu detaliile şi scrisă stîngaci, antologia de povestiri mystery & thriller Romania Noir este cea mai amuzantă carte pe care-am citit-o anul acesta. Vă recomand lectura în grup, cu voce tare.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.