Marele poem al purificării dragostei

Publicat în Dilema Veche nr. 548 din 14-20 august 2014
„Uităm (nu ne amintim, de fapt) în mai multe feluri“   interviu cu neurologul Bogdan O  POPESCU jpeg

● Bogdan O. Popescu, Cartea dragostei, Humanitas, 2014. 

„Cartea dragostei este cel mai frumos volum de versuri pe care l-am citit în ultimul deceniu.“ Aşa îşi începe Mircea Cărtărescu textul de prezentare şi, implicit, de recomandare, de pe coperta a patra a acestei cărţi semnate de Bogdan O. Popescu; şi continuă: „Cartea este un epitalam fermecător, gingaş, pasionat şi inocent, animat de o inventivitate pe centimetru pătrat care-i concurează pe Arcimboldo, pe Disney şi pe Miyazaki. Rareori, cuvintele mari ale poeziei au fost luate mai în serios, rareori, de asemenea, un poet a avut atîta curaj în folosirea registrului minor, a sunetelor flajeolate, a diminutivelor ca să dea căldură şi credibilitate poemelor.“

Într-adevăr, apărută la patru ani de la precedentul volum de poezie (Aerobiciclete, Brumar, 2010), această carte, intitulată pe cît de simplu, pe atît de orgolios Cartea dragostei, ţi-e mai uşor să o descrii, decît să-i înţelegi mecanismul cu totul şi cu totul impresionant. Copleşitoare depotrivă ca formă (64 de duble-poeme în cîte două forme fixe, construite pe principiul hexagramelor din vechea carte chinezească I Ching / Cartea Schimbărilor, şi întinzîndu-se pe mai bine de 160 de pagini, format mare), dar şi din punctul de vedere al conţinutului (o întreagă lume ficţională de o bogăţie cultural-lingvistică care-şi distribuie referinţele pe mai multe niveluri), Cartea dragostei este un OZN liric în literatura românească contemporană. Densă prin conţinut şi solicitantă prin conotaţie, pentru lectură ai nevoie de cîteva zile şi, mai ales, de un minim background cultural oriental. Pentru că nici nu se citeşte, nici nu poate fi înţeleasă uşor sau repede. Structura pe care e construit acest vast poem stratificat şi reţeaua lui de referinţe necesită nu doar atenţie şi competenţă (căci trebuie să ştii cum să priveşti hexagramele, ca să poţi citi poemele), ci şi multă predispoziţie (căci schimbările de perspective sînt frecvente şi, prin urmare, solicitante). Iar la final, nu eşti cîtuşi de puţin sigur că ai (între)văzut tot ce oferă această carte gîndită ca „o mică lume“ cu propriile înălţimi, adîncimi şi reflexii.

Primul lucru remarcabil, la propriu şi la figurat, este, aşadar, procedeul, marcat inclusiv grafic, de construcţie al acestui vast poem al dragostei pe cadrele celor 64 de hexagrame din I Ching. Datînd din mileniul al doilea î.Ch., străvechiul set oracolar chinezesc este conceput pe ideea dinamicii dintre forţele opuse, a evoluţiei şi a procesului transformării eterne, şi a fost (re)interpretat ca un sistem cosmologic şi filozofic. Cele 64 de hexagrame conţin fiecare cîte şase linii orizontale, dintre care fiecare poate fi un Yang (linie neîntreruptă) sau un Yin (linie întreruptă) – 64 fiind numărul total de combinaţii între aceste două principii/forţe opuse, dar complementare. La fel, fiecare dintre cele 64 de poeme ale Cărţii dragostei stă sub semnul cîte unei hexagrame însoţite de propria translaţie, străveche, unică (foarte frumoase variantele româneşti ale lui Bogdan O. Popescu!), precum şi de un titlu „laic“, adăugit, căci există în fiecare secvenţă cîte două texte ce corespund fiecare cîte unei dimensiuni, una reală-contemporană-biografică-discursivă, cealaltă fantezistă-arhetipală-impersonală-descriptivă, alternînd, la rîndul lor, vocea feminină cu cea masculină. De aceea, partea textuală secundă a fiecărei hexagrame lirice este ordonată conform celor şase linii orizontale care o compun: „nouă“ este Yang matur (o linie neîntreruptă care se rupe, adică vocea bărbatului), iar „şase“ este Yin matur (o linie întreruptă care se întregeşte, adică vocea femeii). Astfel, partea textuală secundă conţine cîte şase intrări, fiecare dintre acestea reprezentînd, conform alternanţei hexagramelor, vocea unuia dintre iubiţi: „nouă în primul loc (…) în al şaselea loc“ fiind bărbatul, iar „şase în primul loc (…) în al şaselea loc“ fiind femeia.

Rezumînd, fiecare dintre cele 64 de poeme conţin cîte un intro al uneia dintre voci, urmat de alte şase intervenţii lirice alternative ale celor două voci, conform alternanţei unice, cartea însumînd 64 de poeme pe cîte o singură voce şi, în subsidiar, un dialog format dintr-un total de 384 de replici ale celor doi îndrăgostiţi: prinţesa luo na şi cavalerul shangdi di liwu.

Dincolo de suprafaţa sonetelor postoptzeciste ale unui cadru domestic contemporan digitalizat, marele poem al dragostei dintre cele două personaje se prezintă sub forma unui lung vis iniţiatic al dragostei, un basm arhetipal eterogen, un fantasy oriental, în care prinţesa luo na îşi aşteaptă alesul în „grădina suspendată a dragostei purificate“, cavalerul shangdi di liwu avînd de străbătut „un drum lung şi chinuitor“, un marş eroic presărat cu tot felul de încercări bizare. Acest drum al unuia către celălalt, semnificînd însăşi uniunea dintre cele două principii ale vieţii („Cei doi sînt, pînă la urmă, ovulul rotund ca un soare, opulent şi baroc, încremenit în culcuşul său «din trei atlazuri», şi spermia aflată în continuă căutare, atrasă de feromonii dulci ai feminităţii“, după cum frumos şi inspirat citeşte poemul Mircea Cărtărescu), este un traseu al aşteptării şi al schimbării pentru purificare, un traseu iniţiatic presărat cu locuri mirifice populate de nenumărate fiinţe imaginare, un traseu al încercărilor cu reguli, secrete şi recompense, cu ofrande şi sacrificii, cu vrăji şi vedenii. Ca-ntr-un joc video inspirat de basmele orientale, apar locuri, forme geografice şi fenomene ale naturii luxuriante („lacul secret kanas“, „rîsul sacru jamuna“, „ţinutul uttarakhand“, „vîntul cald khamsin care durează cincizeci de zile“, „cetatea liang de la apus“, „pădurea de păpădii“ ş.a.), personaje stranii şi misterioase („zeiţa chuang-mu“, „cei şapte zei ai norocului“, „ducele li gao“, „vrăjitoarea fuamnach“ ş.a.), vietăţi exotice personificate („urşii clanului abenaki“, „vulturii harpagornis“, „şopîrlele-tegu-negre“ „tigrul qilin“, „şoimi-cu-gambe-ascuţite“, „hanuman, regele maimuţelor roşii nancy“, „albinele superpolenizatoare“, „furnicuţa letix“, „berbecul ikanga“, „leopardul fusca“, „vulpi-zburătoare-cu-cap-cenuşiu“ ş.a.), proceduri şi rituri de trecere care necesită obiecte magice pe măsură („desaga-fără-fund“, „vin din viţa sfinţită a pietrei-muntelui-vînăt-de-la-apus“, „petunia neagră“, „ramuri de baobab-bătrîn-capricios“, „piatra omfalos“ ş.a.).

Cu multă migală şi răsfăţîndu-se a folosi o recuzită şi un imaginar impure, topind în versuri referinţe din sfere culturale variate şi aparent divergente, Bogdan O. Popescu a imaginat un fel de cosmogonie sentimental-ludică, a cartografiat un imperiu fantezist, în cadrele căruia a compus o Cîntare a cîntărilor orientală, cu multiple rezonanţe mitologice şi biblice, un lung şi luxuriant poem, deopotrivă epic şi incantatoriu, infantil şi eroic, ritualic şi oniric, elegiac şi delirant, cast şi senzorial, european şi oriental – de la New York la Beijing, între dormitor şi tărîmul magic. Cartea dragostei este „jucăreaua“ ludic-feerică a lui Bogdan O. Popescu care, în cadrele simbolice delimitate de hexagramele I Ching, foloseşte limbajul minor-casnic al diminutivelor, al tandreţurilor şi al alinturilor amoroase („prinţesuţa“), plus onomatopee fanteziste, îşi permite glumiţe şi chiar trimiteri la cărţile sale anterioare şi, în general, înscenează un spectacol al risipei imagistice şi lexicale, din care, paradoxal, e imposibil să decupezi un fragment, pentru a surprinde miniaturalul întregului.

Cîntare a cîntărilor placată pe I Ching, Carte dragostei este marele poem-basm-cîntare al „schimbării ideii de dragoste“ sub forma unui fantasy game înspre „grădina suspendată a dragostei purificării“. Fără doar şi poate, capodopera lui Bogdan O. Popescu.  

Foto: C. Lein

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.