Mame, soţii, fiice

Publicat în Dilema Veche nr. 512 din 5-11 decembrie 2013
Mame, soţii, fiice jpeg

● Zeruya Shalev, Fărîme de viaţă, traducere de Ioana Petridean, Polirom, 2012. 

Invitată zilele acestea la Festivalul Internaţional de Literatură Bucureşti (FILB), ajuns la a şasea ediţie, Zeruya Shalev (n. 1959) are deja traduse în limba română o trilogie a relaţiilor de cuplu – Viaţa amoroasă (Humanitas Fiction, 2009), Thera (Polirom, 2010), Soţ şi soţie (Polirom, 2011) – şi acest roman, Fărîme de viaţă, despre care autoarea spunea că ar fi cea mai optimistă carte a ei; roman care se ocupă tot de relaţii, dar de cele dintre părinţi şi copii, inclusiv cei pierduţi sau nenăscuţi. Explorarea psihologică a relaţiilor de familie este specialitatea literaturii acestei extraordinare scriitoare care, după un scurt stagiu de psiholog, în armata israeliană, s-a decis pentru ficţiune, mărturisind într-un interviu acordat ediţiei româneşti a revistei Psychologies că, pentru ea, „complexitatea, fragilitatea, conflictele şi contradicţiile, copilăriile, orbirea, tînjirea după dragoste, dorinţa de a fi fericit, alături de forţele autodistructive – toate aceste lumini şi umbre sînt surse de fascinaţie, compasiune şi inspiraţie.“  

Aceste forţe interioare se desfăşoară şi în Fărîme de viaţă, roman care surprinde zbaterile unei familii evreieşti pe nivelurile a trei generaţii şi de-a lungul mai multor vieţi paralele ce se întrepătrund în momente de criză. Momentul declanşator al dramei de familie, cel care acţionează asemeni primei piese de domino, punînd pe fiecare membru în faţa propriilor frustrări, temeri şi dezamăgiri, este căderea fizică finală a bătrînei Hemda Horowitz, cea care, născută în kibbutz, într-o familie de fanatici, a fost, de fapt, o mamă-văduvă absentă din viaţa celor doi copii, Dina şi Avner. Coma în care intră bătrîna – şi care durează pînă la sfîrşitul romanului – atrage şi întreţine tot vîrtejul emoţional şi psihologic al celor din jur. Iminenta moarte a bătrînei îi pune pe cei doi copii ai ei, ajunşi la criza vîrstei de mijloc, în poziţia de a-şi regîndi viaţa, nu doar retrospectiv, dar şi în perspectiva unei posibile reformări. (De altfel, Zeruya Shalev mărturisea, într-un interviu din Dilemateca: „Încerc să creez crize care vor zgudui personajele, întrucît o situaţie de criză ne zdruncină şi ne constrînge să vedem adevărul, fără a-l nega sau reprima. Din acea situaţie tulburătoare, cîteodată, dar nu întotdeauna, ieşim învingători.“)

La cei 45 de ani ai săi, Dina, care şi-a întrerupt o promiţătoare carieră academică pentru a preda istorie la liceu, este, la rîndul ei, mama unei adolescente pe cale să intre într-o altă vîrstă şi să-şi părăsească familia (pentru prima dată, fata aduce acasă un băiat, cu care îşi va pierde şi virginitatea), şi soţia lui Ghideon, celebru fotoreporter, cu care s-a căsătorit din dragoste, sfidînd alegerea iniţială a părinţilor, dar cu care are acum o relaţie nu lipsită de sentimente, însă rutinată. În pragul menopauzei, Dina, care a pierdut un băieţel la naştere, este prinsă între aceste noi pierderi – a mamei aflate pe patul de moarte, a fetei atît de aproape de a deveni independentă şi a soţului cu care nu mai poate procrea. Afectată de iminenţa singurătăţii familiale (aproape orfană şi incapabilă să mai devină mamă), Dina capătă un acut sentiment al inutilităţii („prezenţa deranjantă a femeilor care nu mai sînt fertile, învelişuri serbede, lipsite de graţie“), devenind obsedată de ideea creşterii unui nou copil, mai exact a înfierii unui copil căruia să i se dedice şi care, eventual, să-i redea şi iluzia tinereţii, nu doar pe cea a utilităţii. Planul ei îi întoarce soţul şi fiica împotrivă: Ghideon nu e dispus să reia eforturile şi responsabilităţile creşterii unui copil, şi-ncă a unuia străin; iar fiica se simte abandonată şi înlocuită, încă dinainte de a pleca de-acasă.  

De partea cealaltă a familiei Horowitz, Avner, căsătorit şi tată a doi băieţi, trece şi el printr-o criză, aceasta fiind declanşată de imaginea din spital a unui cuplu în care femeia îşi ia rămas-bun de la bărbatul care mai are de trăit doar cîteva zile. Scena plină de dragoste şi afecţiune a cuplului pe cale de a fi astfel despărţit de moarte produce în Avner o impresie atît de puternică, încît se decide să o caute pe femeie, la început pentru că vrea să înţeleagă resorturile dragostei (rămase necunoscută lui, cel care s-a căsătorit mult prea devreme şi nici măcar din dragoste – se consideră victima unei „capcane“), ulterior pentru că nutreşte speranţa că-l va putea înlocui pe răposat. Fără să fi cunoscut dragostea, nici pe cea primită, nici pe cea oferită („dacă voi descoperi că a cere de la viaţă să iubeşti şi să fii iubit e prea mult, mă voi mulţumi doar cu una dintre ele, însă noi doi le-am pierdut deja pe amîndouă“, îi spune el soţiei), Avner este un personaj şi mai tragic, în încercarea lui de substituire sentimentală a unui bărbat străin mort. Dincolo de turbulenţele domestice stîrnite de crizele celor doi, pe fondul iminentei morţi a mamei, cei doi fraţi, Dina şi Avner, se regăsesc deopotrivă abandonaţi şi de ultimul membru al familiei în care au crescut, şi de familiile pe care şi le-au creat. În curînd vor fi orfani din nou, şi singuri, fără puterea de a mai procrea sau de a răspîndi şi primi dragoste, situaţie care îi apropie pentru prima dată cu adevărat.

Tot acest teatru psihologic al familiei („importante într-o familie nu sînt sufletele care o alcătuiesc, ci rolurile pe care le au de îndeplinit“) şi al maternităţii este pus însă într-o ramă simbolică mult mai mare. Comunitatea kibbutzului, a cărei viaţă depinde de asanarea unui lac pentru a se obţine pămînt mănos, exilul evreilor sefarzi, mitul salvării copilului de aur, precum şi frazele care încorporează citate din Biblie („pentru mine, Biblia este o comoară în ceea ce priveşte puterea literară şi inspiraţia“, mărturisea Zeruya Shalev în acelaşi interviu din Dilemateca), toate conferă acestei poveşti despre familie şi maternitate un plan mitologic şi unul religios, unde dragostea şi fertilitatea, sacrificiul, viaţa şi moartea, umanul şi divinul sînt centrele simbolice („dimensiunile iubirii rămîn la fel de ascunse privirilor omului precum dimensiunile divinului“). Fărîme de viaţă – al cărei titlu de lucru a fost Cartea ispitelor – este o operă admirabilă despre remuşcări, tentaţii şi frici („e oare posibil să lupţi cu frica fără să semeni frică?“; „cum ştiu oamenii ce-ar trebui să facă?“), despre trecut şi continuitate, în sfîrşit, o carte admirabilă despre resorturile psihologice şi sentimentale din cadrul familiei.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.