Jefuirea corpului

Publicat în Dilema Veche nr. 697 din 29 iunie – 5 iulie 2017
Jefuirea corpului jpeg

 Ta-Nehisi Coates, Între lume şi mine, traducere de Elena Marcu şi Adi Păun, Black Button Books, 2017. 

Săptămîna trecută, revista Forbes România publica, sub semnătura lui Petre Barbu, un material despre cifrele de afaceri şi profiturile financiare ale editurilor româneşti pe anul trecut, oferind un top cu date impresionante: Grupul Editorial Litera (peste 11 milioane de euro cifră de afaceri), Grupul Editorial ART (8,5 milioane), Polirom (5,1 milioane), Humanitas (4,3 milioane) ş.a.m.d. Cele 60 de edituri româneşti au avut afaceri totale de 62,7 milioane de euro, în creştere cu 73% faţă de 2015. Creşterile afacerilor sînt spectaculoase, mai ales în condiţiile în care trăim într-o ţară fără librării, cu un sistem educaţional care produce analfabeţi funcţionali pe bandă rulantă şi cu un Minister fantomă al Culturii, cu zero politici dedicate cărţii şi cititului: Litera a făcut un salt de aproape 20%, ART de 69,5%, Humanitas de 30%, Curtea Veche – 55,2% ş.a.m.d. Numărul total de angajaţi ai editurilor a ajuns la 1241, în creştere cu 82%. (Găsiţi toate cifrele aici: forbes.ro/bilanturi-afacerile-editurilor-din-romania-2016-86122.)

Ei bine, cu toate acestea – şi poate că afirmaţia mea vi se va părea exagerată –, nici una dintre aceste mari şi foarte mari edituri cu profituri impresionante nu are un program editorial mai îndrăzneţ şi mai progresist decît Black Button Books, probabil cea mai mică editură de pe piaţă, cu cei doi (poate chiar trei) angajaţi ai ei. Selectînd cărţi de non-ficţiune americană, scrise de autori complet necunoscuţi la noi şi cu subiecte precum feminismul (Chimamanda Ngozi Adichie, Feminist(ă), feminişti), genul (Maggie Nelson, Argonauţii) sau rasismul (Ta-Nehisi Coates, Între lume şi mine), adică subiecte care în România au un public extrem de select, sau cărţi de proză scurtă americană (Junot Díaz, Uite-aşa o pierzi, Aleksandar Hemon, Iubire şi obstacole, revista Freeman’s), adică un gen literar pe care marile edituri, cu excepţii notabile, nici nu-l iau în calcul – publicînd, aşadar, cărţi speciale, ultra-nişate, care nu vor aduce niciodată alt profit decît deschiderea minţii cititorilor, Black Button Books (blackbutton.ro) este, de departe, cea mai curajoasă şi mai demnă de admiraţie editură de la noi. E suficient să arunci o privire pe copertele ultra-minimaliste, alb-negru, fără nici o imagine: conţinutul este singurul argument al valorii cărţii.

O altă carte de care mă minunez că a apărut în limba română este acest eseu-confesiune Între lume şi mine / Be-tween the World and Me de Ta-Nehisi Coates, carte care a primit anul trecut National Book Award pentru non-ficţiune, fiind şi finalistă pentru premiile Pulitzer şi National Book Critics Circle. Ta-Nehisi Coates (n. 1975) este un jurnalist afro-american care a lucrat şi a scris pentru The Atlantic, The Village Voice, Time, The New York Times Magazine sau The Washington Post, autor al cîtorva volume de eseuri, precum şi al unei benzi desenate dedicate grupării Black Panther şi publicate de Marvel Comics. Ateu şi feminist declarat, subiectele abordate de Ta-Ne-hisi Coates sînt legate de problemele culturale şi socio-politice ale afro-americanilor, iar momentan lucrează la un proiect de televiziune pentru HBO despre Martin Luther King şi Mişcarea pentru Drepturile Civile.

Dacă în The Beautiful Struggle, cartea sa de memorii din 2008, vorbeşte despre influenţa tatălui său (veteran al războiului din Vietnam, fost activist în gruparea Black Panther, editor şi bibliotecar) şi despre cum e să creşti şi să urmezi şcoala, ca adolescent de culoare, într-un Balti-more marcat de infracţionalitatea stradală a anilor ’80, Între lume şi mine este o lungă scrisoare adresată fiului de cincisprezece ani în care tatăl încearcă să-i explice cum rasa şi rasismul au modelat istoria americană (vezi şi fragmentul de mai jos) şi cum a fi afro-american înseamnă să ţi asumi condiţia de a avea un trup vulnerabil, predispus tranzacţionării şi violentării. Îndurerat de uciderea lui Prince Jones de către un poliţist („nu fusese ucis de un singur agent, ci de propria ţară“), tatăl îi vorbeşte fiului, cu poezia disperării, despre „rasismul ca experienţă viscerală“, despre ideologiile care lovesc violent trupul („ne-au transformat trupurile în zahăr, tutun, bumbac şi aur“, „trupurile noastre au refinanţat Visul de a fi alb“, „jaful trupului“ / „stealing the body“), totul în numele unei conştiinţe superioare asupra istoriei şi identităţii afro-americane.

„Vreau să fii un cetăţean conştient de această lume îngrozitoare şi minunată, vreau să lupţi pentru înţelepciune“, spune tatăl fiului în această carte deopotrivă personală şi politică, deopotrivă discurs/manifest public pentru o „filozofie a deztrupării“ şi scrisoare de dragoste filială – în acelaşi timp crudă şi tandră, lirică şi violentă, elegiacă şi revoltată, privind cu furie, frică şi amărăciune şi în trecut, şi în prezent. „Aminteşte-ţi de romii pe care i-ai văzut cerşind alături de copiii lor şi de veninul cu care li s-a vorbit“, îi spune, la un moment dat, tatăl fiului şi mă gîndesc că poate cineva ar trebui să scrie şi la noi o astfel de carte despre cum, parafrazîndu-l pe Coates, povestea României pledează împotriva adevărului despre cine sînt cu adevărat romii. Pentru că, în fond, ţiganii au fost şi sînt negrii noştri.

****

Ta-Nehisi COATES
Între lume şi mine (fragment)

Problema Americii nu este trădarea noțiunii de „guvernare a poporului de către popor“, ci felul în care cei care fac parte din popor și-au dobîndit acest drept… Americanii cred în „rasă“ ca o trăsătură definită și indubitabilă a lumii naturale. Rasismul – ca nevoie de a prescrie trăsături inerente oamenilor și apoi de a-i umili, diminua și distruge – este o consecință a acestei condiții inalterabile…

Dar rasa este copilul, nu tatăl rasismului. Și procesul prin care definim „poporul“ nu a fost niciodată o problemă de genealogie sau fizionomie în aceeași măsură în care a fost una legată de ierarhie. Diferența dintre nuanța pielii și textura părului este străveche. Dar credința în superioritatea unei nuanțe a pielii sau a unei texturi a părului, noțiunea că acești factori pot organiza corect o societate și că sînt semne ale unor atribute mai profunde și care sînt de neșters – aceasta este ideea nouă din inima acestor noi oameni care au fost crescuți fără speranță, tragic și mincinos să creadă că sînt albi. Acești noi oameni sînt, ca și noi, o invenție modernă. Dar, spre deosebire de noi, noul lor nume nu are o însemnătate reală în afara mașinăriei puterii criminale. Oamenii noi au fost altceva înainte de a fi albi: catolici, corsicani, galezi, menoniți, evrei – și, dacă toate speranțele noastre naționale se vor concretiza în vreun fel, vor trebui să redevină altceva. Deocamdată, trebuie însă spus că procesul de albire a triburilor disparate, de înnobilare a credinței în a fi alb nu s-a petrecut la degustări de vin și petreceri cu înghețată, ci prin jefuirea vieții, libertății, muncii și a pămîntului, prin biciuirea spinărilor, înlănțuirea membrelor, strangularea disidenților, distrugerea familiilor, violarea mamelor, vînzarea copiilor și diverse alte acte menite, înainte de orice, să ne refuze dreptul de a ne securiza și guverna singuri propriile trupuri.

Oamenii noi nu sînt originali în privința asta. Poate a existat la un moment dat în istorie vreo mare putere a cărei măreție excludea exploatarea violentă a altor trupuri umane. Dacă a existat, eu încă nu am descoperit-o. Dar această banalitate generalizată a violenței nu poate scuza niciodată America. Pentru că America nu-și recunoaște banalitatea. America se consideră excepțională, cea mai însemnată și mai nobilă națiune din cîte au existat, un campion solitar care stă între orașul alb al democrației și teroriști, despoți, barbari și alți dușmani ai civilizației. Nimeni nu poate să se proclame suprauman și, în același timp, să invoce drept scuză eroarea mortală.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.