Faţă cu istoria

Publicat în Dilema Veche nr. 786 din 14-20 martie 2019
Faţă cu istoria jpeg

● Zsuzsa Selyem, La Moscova plouă – povestea unei deportări, traducere de Judith E. Ferencz, Editura Institutului Cultural Român, 2017. 

Am resimţit dintotdeauna ca pe-un fel de handicap faptul că nu cunosc în mod satisfăcător literatura scrisă în limba maghiară a scriitorilor născuţi sau care trăiesc încă în România şi mă bucur de fiecare dată cînd devin familiar cu cîte un nume.

Născută tot la Tîrgu Mureş şi din aceeaşi generaţie cu Attila Bartis (tradus la Polirom cu romanele Plimbarea, Tihna şi Sfîrşitul), cu György Dragomán (tradus tot la Polirom cu volumul de proză scurtă Regele Alb şi cu romanul Rugul) şi cu Márton Evelin (publicată la Curtea Veche cu Nopţile Salamandrelor), Zsuzsa Selyem (n. 1967) a debutat la Budapesta cu eseuri literare, înainte să publice volume de proză scurtă la edituri din Cluj-Napoca şi Miercurea Ciuc.

Publicat la Budapesta în 2016, La Moscova plouă este un mic roman-mozaic alcătuit din unsprezece proze ce au fiecare alt narator şi care ar putea fi citite şi independent. Aşa cum o spune şi subtitlul, romanul alcătuieşte povestea unei deportări în Bărăgan din anii ’40 stali-nişti, dar prozele se întind în timp, înainte şi înapoi, alternînd scene din anii 1789 şi 1927, ajungînd pînă în 1989. Astfel, prozele compun, în miniatură, saga familiei Beczásy din fostul Imperiu Austro-Ungar, de la bătrînul Emánuel Beczásy, cel cu rădăcini armene, posesor al unor cai de rasă pe care Prinţul Ştirbey îi cumpără, la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, plătind cu Pădurea Beţasu, prin bijutierul Andor Beczásy, fiul directorului unei fabrici de fier, de al cărui nume este legată legenda traficului cu franci falşi în Transilvania de după Pacea de la Trianon, pînă la István Beczásy, moşier în fostul comitat secuiesc Trei Scaune, anchetat şi torturat pentru „sabotarea orînduirii comuniste“, apoi deportat, în urma naţionalizării, împreună cu familia, în Bărăgan, după un an de domiciliu forţat la Sfîntu Gheorghe.

Cu adevărat interesant la micul roman al Zsuzsei Selyem nu este atît structura de mozaic, căreia îi lipsesc piese („nu există memorie, doar întîmplări de sine stătătoare“, spune unul dintre naratori), cît faptul că destinele şi tribulaţiile celor trei generaţii Beczásy, care trec prin două războaie mondiale, dezmebrarea unui imperiu şi naţionalizarea comunistă, sînt evocate, rînd pe rînd, de naratori animale şi plante. Cu vreo două excepţii, scenele sînt povestire de martori „necuvîntători“, pe cît de necreditabili, pe atît de omniscienţi: o mierlă, o strigă, un corb, un cîine, un ţînţar, o pisică şi un brad. O convenţie narativă cu naratori neconvenţionali foarte culţi, care judecă uneori destinele umane după valorile şi durata vieţilor animale. Spre exemplu, bradul tsuga, ultimul narator şi cel mai longeviv, îl evocă pe Prospero, înainte de a descrie, în chip de epilog, o scenă cu veveriţe ca o punere în abis a destinelor umane.

Politică pînă la ultima fibră narativă, cartea are ca personaje pasagere personalităţi ale epocii dejiste precum Vasile Luca, ministrul de Finanţe, sau Ana Pauker, ministrul de Externe, în timp ce altele, precum Lucreţiu Pătrăşcanu, Teohari Georgescu sau maghiarul László Rajk, sînt evocate în trecere. Din acest punct de vedere, calităţile acestei cărţi, alerte şi fragmentare, gîndită ca o suită de fabule narative, sînt şi micile ei neajunsuri, căci pentru un cititor tînăr rămîn vagi contextul politic şi semnificaţia unor nume sau momente istorice (precum inundarea insulei Ada Kaleh ori dezastrul de la Cernobîl, menţionate în trecere).

Péter Nádas a lăudat pe drept cuvînt cartea Zsuzsei Selyem pentru povestea ei multistratificată, la care eu mai adaug, pe lîngă cel dramatic, şi un foarte fin simţ al umorului, bancurile cu întrebări adresate fictivului Radio Erevan (din care este decupat şi titlul cărţii) fiind un contrapunct/laitmotiv al acestor naraţiuni din comunism cu ororile sale transetnice. 

● Júlia Szilágyi, Cartea insomniilor, traducere de Marius Tabacu, Editura Şcoala Ardeleană, 2017. 

Născută în acelaşi an (şi tot la Cluj-Napoca) cu Ádám Bodor (tradus la Polirom şi Humanitas cu romanele Vizita Arhiepiscopului şi Zona Sinistra, şi la Curtea Veche cu cartea-interviu Mirosul puşcăriei despre detenţia politică de la Gherla din anii ’50), eseista şi criticul literar Júlia Szilágyi (n. 1936), profesoară în a doua jumătate a anilor ’90 la Universitatea „Babeş-Bolyai“, a publicat această carte de memorii în 2014 la Cluj-Napoca.

Ca şi romanul fragmentar al Zsuzsei Selyem, şi cartea de memorii a Júliei Szilágyi este construită tot din poveşti/amintiri fragmentare, „suspendate“, dar mai puţin narativ şi mai mult introspectiv, cu portrete şi evocări lirice şi multe reflecţii privind natura memoriei şi a destinului uman („Soarta noastră nu mai e decisă de istorie, ci de geografie“). După cum spune în prologul cărţii: „Memorialistica se bazează inevitabil pe alternanţa dintre luciditate, suferinţă şi ironie. Dar principiul înşiruirii nu este cronologia, ci aleatoriul amintirii.“

Încă de la început se detaşează imaginea bunicului matern Ábrahám Dávidovits, personaj mitologic, „farseur desăvîrşit“, cel fugit de pogrom din Polonia în Ardeal, doar pentru a sfîrşi în lagărul de la Auschwitz-Birkenau în 1944, unde fusese deportat împreună cu cea de-a cincea lui soţie. Júlia Szilágyi este preocupată în egală măsură să evoce figurile familiei şi să le spună poveştile şi, în acelaşi timp, să reflecteze asupra condiţiei umane. „Cel care vrea să lichideze cultura sa ori cultura altora trebuie să înceapă cu amintirile. Nu cu manualele, nici cu legendele din tezaurul comun. Nu. Ci cu amintirile cele mai intime: ale copiilor, ale părinţilor… Ale părinţilor umiliţi sub ochii propriilor copii, îndîrjiţi în neajutorarea şi neputinţa lor.“ Căci destinul vitreg al familiei Szilágyi, evrei maghiari din România, continuă cu tatăl, medic psihiatru, deportat la Dachau, cu refugiul familiei la Bucureşti în 1944, unde sînt denunţaţi de un vecin ş.a.

„Eu am supravieţuit după două totalitarisme. De fiecare dată altfel, fiindcă nu au fost la fel. Unul a fost mai înfiorător decît celălalt. Primul m-a învăţat, cînd aveam opt ani, ce înseamnă frica de moarte. Celălalt m-a condamnat să mă obişnuiesc cu frica de viaţă, ca fundal permanent al formei de existenţă… Primul a fost nepăsător cu sentimentele mele. S-ar fi mulțumit şi cu moartea mea. Celălalt a vrut, o vreme, totul“, scrie Júlia Szilágyi în cel mai intens pasaj al memoriilor sale.

Două cărţi scrise de două autoare maghiaro-române care ajută la înţelegerea mai profundă a ceea ce ni s-a întîmplat nouă, tuturor, în ultimul secol.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.