Există presă după Internet?

Publicat în Dilema Veche nr. 476 din 28 martie - 3 aprilie 2013
Există presă după Internet? png

Cum se poate susţine onest o revistă decentă? S-ar putea ca tocmai lipsa unui răspuns satisfăcător la această simplă întrebare să fie principalul simptom al crizei prin care trece presa. E drept că orice manager de presă ar spune că adjectivele onest şi decent nu intră în „profilul produsului“ şi nici în „targetul lui de eficienţă“. Dacă, însă, în loc de onest am pune profesionist, iar în loc de decent, eficient, acelaşi manager (care trăieşte cu impresia că propriile sale competenţe economice sînt aplicabile fără rest în zona presei) ar deveni brusc atent. Cînd te poziţionezi între nişte „itemi“ clari şi „previzionezi“ un procent sustenabil de „rentabilitate“, carevasăzică „implementezi“... Ce implementezi? Dezastrul – ne spun doi jurnalişti francezi de succes, Laurent Beccaria şi Patrick de Saint-Exupéry, primul fiind directorul, iar cel de-al doilea, redactorul-şef al revistei XXI, un „produs“ ce se vinde în continuare, într-un tiraj de 50.000 de exemplare, şi care rezistă în tulburata piaţă franceză, fără publicitate, doar datorită cititorilor care cumpără revista. Ei au publicat, la începutul acestui an, un manifest pentru presa post-Internet, o presă onestă şi decentă (adică independentă şi de calitate) care să pună pe primul plan legătura cu cititorul, însă nu un cititor statistic, un client recompus în sertarele publicitarilor, ci un om viu, curios, care se emoţionează şi care (de cele mai multe ori) e cel puţin la fel de inteligent ca editorialistul pe care îl citeşte. O presă purificată de marketing şi care să redevină, cum era acum ceva timp, „utilă, dezirabilă şi necesară“, prin legătura refăcută cu cititorul. „Şi dacă s-au înşelat cu toţii? Şi dacă mult clamata «conversiune digitală» era o capcană mortală pentru ziare?“ – se întreabă cei doi în acest manifest, care a făcut înconjurul presei de calitate din Franţa şi Spania. „Şi dacă magnaţii presei mondiale s-au înşelat cu toţii, investind alandala în aplicaţii, site-uri şi redacţii multimedia? Şi dacă mirobolantele vizualizări şi extraordinara concurenţă de titluri de presă transformate în «mărci mediatice» nu sînt decît o şarlatanie?“

Cei doi jurnalişti (de voie, de nevoie şi manageri), ale căror opinii sînt susţinute în primul rînd de păstrarea revistei pe linia de plutire în noile condiţii (în care singura revistă rentabilă a rămas Le Canard enchaîné), pleacă de la cîteva convingeri asumate: „Mediul digital nu este responsabil de criza actuală, dar el o accentuează. Pe hîrtie sau pe ecran, jurnalismul are nevoie, înainte de orice, să realizeze o revoluţie coperniciană. Este posibil să refaci o presă post-Internet, concepută pentru cititori şi independentă de publicitate.“ Argumentele lor ţin de istoria presei mari, dar şi de recurenţa unor fenomene psiho-scripturale fără de care această meserie (destul de artistică în fondul ei ultim) n-ar fi rezistat atît de multă vreme.

Toţi cei care am lucrat în presă în ultimii 20 de ani am simţit, la un moment dat, pe propria piele, accelerarea asta automată, fuga înainte, teama de „vechi“, pe care cei doi jurnalişti francezi o rezumă printr-o lemă paradoxal-progresistă: „Fugi, tovarăşe, lumea veche e în spatele tău!“ Lupta pentru putere între noile redacţii multimedia şi vechile redacţii (cu creion, hîrtie şi muncă de teren) a înclinat iniţial în favoarea celor dintîi, nu doar pentru că noul atrage, ci şi pentru că ei răspundeau pe loc invitaţiei de „a produce conţinut“. Falimentul noului tehnologic a fost, se pare, instantaneu, fiindcă un nou-şi-mai-nou a şi apărut în secunda următoare. După ce şi-au făcut loc cu argumentele progresului fatal şi ale informaţiei în priză directă, noii jurnalişti (aceiaşi la orice publicaţie, căci sursele şi resursele sînt aceleaşi) au dat, de nevoie, un pas înapoi, au scos din dulapuri vechile colecţii pe hîrtie, şi-au ascuţit creioanele şi au cerut sfaturi – cînd n-au plecat pur şi simplu şi şi-au făcut cohorte de portaluri de ştiri. Dacă acei care-au rămas vor folosi vechile instrumente de scris (nu neapărat ca să le înfigă în ochii colegilor care n-au deprins limbajul conversiei digitale), s-ar putea ca presa de calitate (aflată, cel puţin în Franţa, deja în epoca post-Internet) să mai aibă o şansă. În ce ar consta ea? se întreabă Beccaria şi Saint-Exupéry. Iată răspunsul bref: „Este posibilă reîntemeierea unei prese post-Internet, aşezate pe patru piloni: timpul – asumarea altor ritmuri, căci presa trebuie să reînveţe să-şi surprindă cititorii nu prin informaţie, ci prin tratarea ei; terenul – ziaristul ajunge acolo unde cititorul nu poate ajunge; imaginea fixă – frumuseţea imaginii nemişcate; coerenţa – căci sîntem ameninţaţi nu de excesul de informaţie, ci de excesul de nesemnificativ.“

Cum stau lucrurile la noi, o ştiu foarte bine nu doar istoricii presei. Însă, înainte ca lucrurile să devină fără întoarcere, ar merita, poate, să asistăm la un experiment de lentă redresare controlată a unui ziar care a însemnat ceva. Editorialişti care şi-ar (re)lua timpul să înţeleagă toate feţele evenimentelor, reporteri de şcoală veche care ar face din nou teren (în condiţiile în care, nu-i aşa, un bilet de avion înseamnă 150 de cititori plătitori), fotografi care ar urmări emoţia de pe faţa oamenilor, jurnalişti a căror meserie ar fi legată de coerenţa, frumuseţea şi sensurile vieţii, nu de dorinţa de „a-i face“ pe unii sau pe alţii. Ar fi un adevărat program de redresare care, uneori, îmi sună cunoscut.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.