Écartèlement. Renaștere

Publicat în Dilema Veche nr. 780 din 31 ianuarie – 6 februarie 2019
Écartèlement  Renaștere jpeg

● Elena Ferrante, Zilele abandonului, traducere de Cerasela Barbone, 2018. 

Al doilea roman al Elenei Ferrante (publicat în Italia în 2002) este și cel mai violent în relația cu limbajul și cu instaurarea a ceea ce Hélène Cixous numea écriture féminine (înscrierea/marcarea „feminității“ în text). Nici nu e de mirare, dat fiind că tema romanului este disoluția eului în urma unei drame aparent banale, adică destrămarea unei căsnicii.

Olga, naratoarea lui Ferrante, o scriitoare de 38 de ani, mamă a doi copii mici și stăpînă a unui ciobănesc german cam bleg, dar cu nume impozant, Otto, coboară în Iadul unei psihoze cauzate de plecarea soțului. Cele 200 de pagini ale romanului formează jurnalul unei dezintegrări psihice și fizice care implică și o teribilă renegociere a relației cu lumea obiect, subteme ce amintesc izbitor de cîteva dintre romanele de aceeași factură ale Zeruyei Shalev. Dacă scriitoarea israeliană (de formație psiholog) preferă o analiză crudă a evoluției psihice a personajelor, Ferrante (o cititoare împătimită a clasicilor greci, în special a triadei tragedienilor antici) preferă o abordare dramatică a temei, urmărind, cel puțin în acest roman, foarte limpede o acumulare rapidă a tensiunii, o eliberare violentă a ei într-un episod climactic excelent (o noapte și o zi a abandonului), pentru ca, post-catharsis, personajul ei purificat să încerce și să reușească o recoagulare a eului.

Primul efect al abandonului declanșator (relatat calm și rece: „Într-o zi de aprilie, imediat după prînz, soțul meu m a anunțat că vrea să mă părăsească“) e pierderea abruptă a limbajului-mască, a relației lingvistice cu lumea, a posibilității de a negocia. Așa cum personajul matur al lui Ferrante din tetralogia napolitană redevine în momentele de tensiune copilul crescut în cartierul mărginaș și violent, iar acest regres se manifestă întotdeauna prin căderea în dialect, Olga trece printr-un ecorșeu lingvistic, ajungînd să pipăie lumea cu materia crudă a vulgarității. E mai mult aici decît o portretizare a unei femei rănite, care suferă și nu o face în tăcere, ci totul trebuie citit în două chei: cea regresivă (o manifestare asumat-teatrală a durerii, pliată pe ethos-ul teatrului antic) și cea proiectivă (cartea-laborator pentru pînza amplă a tetralogiei). Citită prin primul filtru, dezintegrarea violentă a Olgăi se integrează perfect la nivel expresiv în cea a unor personaje feminine tragice din teatrul antic. Prin cel de-al doilea, prezența unui personaj-trigger fantomatic (vecina din copilărie, femeia înșelată care decade pînă la dezintegrarea absolută, adică la suicid) pregătește scena unor asemenea desfășurări de forțe din tetralogie (ar putea fi citită întreaga tetralogie ca o desfășurare dramatică a unei piese de teatru fantasmatic?), unde personajele mature întîlnite în copilărie revin obsesiv, bîntuie maturitatea naratoarei, ancorînd-o într-un limb psihic din care nu se poate evada.

De altfel, toate marile teme predilecte ale scriitoarei italiene se găsesc în Zilele abandonului: relația ambiguă, un-canny, a femeii cu fetița care se găsește ascunsă în trupul ei matur, relația la fel de ambiguă, de multe ori teribil de dură, a mamei cu propriii copii, lupta sîngeroasă a femeii părăsite de a se recompune și de a funcționa în societate, funcționalitate obținută de multe ori prin deformare, prin adaptarea mutilantă la spațiul strîmt al „fecioarei de fier“ în care societatea (de multe ori alte femei) o obligă să își facă loc. „Corpul psihic“ al femeii, sfîșiat de cele patru cămile care pleacă în direcții diferite, se recoagulează printr-o purificare masochistă, se recompune și renaște, proces pe care Ferrante, fără s-o spună, îl vede ca pe una dintre minunile vieții. Foarte bună traducerea Ceraselei Barbone. 

Bogdan-Alexandru Stănescu este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Copilăria lui Kaspar Hauser, Polirom, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.