Cum să devii poet

Publicat în Dilema Veche nr. 547 din 7-13 august 2014
Cum să devii poet png

● Andrei Codrescu, Lecţia de poezie, traducere de Ioana Avădani, Editura Curtea Veche, 2014. 

De fiecare dată cînd scrie despre poezie, Andrei Codrescu este inegalabil. Venită după Ghidul Dada pentru postumani. Tzara şi Lenin joacă şah (Curtea Veche, 2009), Lecţia de poezie este o lecţie şi la propriu, şi la figurat. Struţocămilă, ca gen literar, această carte de numai 150 de pagini este exemplul perfect de fusion între academic, biografic şi ficţional; este, de fapt, ceea ce s-ar putea numi o criti-autoficţiune creativă.

Premisa este următoarea: un profesor universitar de literatură, el însuşi poet, american de origine română, pe nume Andrei Codrescu („un beatnik salariat, tipic pentru o epocă fin de siècle“), ţine primele ore ale unui curs de Introducere în poezie altoit cu creative writing, în faţa cîtorva studenţi, mai mult sau mai puţin interesaţi de acest gen, obligaţi însă, pentru a încheia anul universitar, să urmeze acest curs. Intriga situaţiei se subînţelege din primele pagini: cum ar putea profesorul-poet să le stîrnească studenţilor indiferenţi curiozitatea faţă de poezie şi cum îi va familiariza, în ciuda ignoranţei şi inocenţei lor, cu instrumentele, natura şi condiţia poeziei. Detaliul cu care se deschide cartea vine să ridice, cu un grad, coeficientul de dificultate al provocării pe care profesorul o are în faţă, dar şi să pună toată situaţia într-o perspectivă metafizică: cursul de Introducere în poezie are loc după masacrul din aprilie 2007 de la Virginia Tech, cînd un student şi-a măcelărit 32 de colegi, iar universitatea se pregăteşte să testeze un sistem de alertă prin SMS către toate telefoanele mobile din campus. Primele două lucruri pe care profesorul le cere studenţilor sînt să-şi închidă telefoanele mobile, pe durata celor trei ore ale cursului, şi să scrie în fiecare dimineaţă cîte un epitaf, transformînd astfel Introducerea în poezie într-o chestiune de viaţă şi de moarte.

Primii paşi ai cursului stabilesc şi coordonatele care vor marca acomodarea cu poezia şi explorarea ei. Mai întîi, profesorul le dă o listă cu cele zece instrumente ale poeziei: „1) un carneţel de note în care să-ţi scrii visele; 2) un stilou Mont Blanc; 3) o monedă chinezească sau o piatră pe care să o ţineţi în buzunar şi să o frecaţi între degete; 4) frecventarea locurilor în care poţi auzi lucruri pe care le vorbesc alţii; 5) reportofoane minuscule, binocluri şi microfoane microscopice; 6) un omuleţ în adîncul minţii; 7) un Tovarăş-întru-Duh; 8) capacitatea de a fi hipnotizat; 9) foi mari de hîrtie făcută manual, un teanc de jumătate de metru şi 10) un abonament la televiziunea prin cablu“; după care urmează lista cu cele zece muze ale poeziei: „Mishearing (Greşit-Auzita), Misunderstanding (Neînţeleasa), Mistranslating (Trădarea tradusă), Mismanaging (Neîndemînatica), Mislaying (Pierderea), Misappropriating clichés (Cititul aiurit), Misplacing objects belonging to roomates or lovers (Uitarea lucrurilor împrumutate), Misguided thoughts at inappropiate times, funerals etc. (Gînduri nepotrivite în momente solemne) şi Mississippi (the river)“. Următorul pas pe care-l face profesorul-vrăjitor este să dezvolte punctul 7 din instrumentele poeziei şi să atribuie fiecărui student unul din marii poeţi ai lumii al cărui nume începe cu aceeaşi literă cu care începe şi numele studentului-ucenic; poezia Tovarăşului-întru-Duh (Ghost-Companion, în original) trebuind citită, aprofundată şi memorată ca un posibil ghid în momente creative dificile.

Încercînd să găsească fiecărui student cel mai potrivit Tovarăş-întru-Duh, profesorul le prezintă poezia ca pe un hipermarket al vocilor şi personalităţilor poetice unde fiecare îşi poate căuta şi de unde fiecare îşi poate alege un „omuleţ“ pe măsura „adîncului propriei minţi“ (vezi şi fragmentul extras mai jos). Cursul de poezie se transformă astfel într-un joc conversaţional, un pretext pentru profesor să le fluture studenţilor pe sub nas tot felul de nume de poeţi (inclusiv români: Regina Maria, Bacovia, Tzara, Ruxandra Cesereanu), stîrnindu-le curiozitatea cu detalii biografice, întîmplări picante şi poveşti din vieţile poeţilor (funeraliile lui William Burroughs, homosexualitatea lui Allan Ginsberg, radicalismul politic al unor Ezra Pound şi Aimé Césaire, antreprenoriatul lui Ferlinghetti – „acest Chaplin anarhist de San Francisco“, dependenţa de alcool şi droguri a diverşilor etc.), cu amintiri personale (cartea este o autobiografie romanţată a lui Andrei Codrescu însuşi a cărui consacrare s-a produs pe fondul epocii Generaţiei Beat), citate şi trimiteri la istoria recentă (războaiele din Irak şi Afganistan) sau călătorii prin toată lumea (Praga, Paris, Martinica, America Latină, Transilvania). În questa lui de a-i cuceri pe studenţi în numele poeziei, profesorul foloseşte şi tehnicile noi de predare, cum ar fi motorul Google sau device-uri pentru a reda, spre exemplu, înregistrări audio cu vocile poeţilor.

Poetul construieşte un dialog complex cu studenţii: pune întrebări, cere opinii, ţine discursuri, monologhează, devenind astfel un intermediar între studenţi şi poeţi, oferind în acelaşi timp mai multe paliere de acces spre poezie şi diversele ei formule, dar constituindu-se şi într-o subtilă meditaţie asupra naturii şi condiţiei (politice) a poeziei. În actul său de one man show academic, profesorul face mici incursiuni în istoria poeziei pe care fie o plasează în contexte (cînd vorbeşte despre trubaduri), fie o transplantează în actualitate cu ajutorul neprecupeţit al studenţilor (cînd un poem de William Blake ar putea inspira un episod din serialul CSI), analizează cîte un text, povesteşte cîte o întîmplare reală sau cîte o reverie, inventează scene şi personaje, face glume şi ironii, se confesează, se revoltă, se lamentează sau cade în nostalgie atunci cînd vorbeşte despre prezentul tehnologizat şi virtualizat: „Acum nu mai sînt vremurile de demult. Nici măcar nu mai ştiu dacă sînt «vremuri». Nu e uşor să trăieşti în viitor.“ Nu doar la nivelul ideilor şi al trucurilor narative (căci foloseşte dialogul imaginar, povestirea în ramă), dar profesorul este un seducător şi din punct de vedere stilistic. Discursul lui cultural seminostalgizat mustind de ironie (este, în fond, un dinozaur surprins de epoca glaciară a postumanităţii) abundă în expresii memorabile („istoria nu e altceva decît o adunătură de fericite ratări ale bîtelor unor oameni furioşi“, „stilul hrăneşte capitalul“, „cea mai bună imaginaţie este imaginaţia nefolosită“) şi în imagini poetice, căci orice introducere în poezie se face prin poezie („Oricine a avut norocul de a fi sărac şi liber după revoluţii ştie despre ce vorbesc: este ca şi cum ai sta gol într-o ploaie caldă de vară, ejaculînd“).

Lecţia de poezie a lui Andrei Codrescu (tradusă excelent de Ioana Avădani) este o carte absolut remarcabilă, şi prin ideile expuse cu eleganţă şi subtilitate, şi prin mixajul genului – un roman alcătuit din poezie, un eseu construit cu ficţiuni, un curs academic bazat pe autobiografie –, şi prin tonul grav plin de umor, încărcat cu o lejeră nostalgie şi nenumărate ironii anxioase. Dacă ar fi introdusă în bibliografiile şcolare, s-ar face un mare serviciu şi elevilor, şi poeziei.   

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.